تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799350775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتیاد از نظر iranian uk


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اعتیاد از ظر iranian uk

اعتياد چيست؟ 1- اعتياد چيست؟
اعتياد به هرگونه وابستگي جسمي يا رواني كه به گونه اي منفي زندگي فرد را متاثر سازد اطلاق مي شود و در واقع بيماري است با ابعاد جسمي، رواني و اجتماعي كه علاوه بر آسيبهاي فراواني كه به سلامتي جسمي و رواني و در نتيجه تمامي ابعاد زندگي فرد وارد مي آورد، آثار تخريبي فراواني را نيز بر روي خانواده و جامعه بر جاي مي گذارد .
وابستگي رواني ( ذهني ) مشخصه اصلي اعتياد بوده و برخلاف تصوري كه بعضا در جامعه به چشم مي خورد بسياري از موادي كه وابستگي جسمي به همراه ندارند ( و از اينرو اعتياد آور تلقي نمي گردند) داراي وابستگي رواني و كشش شديد بوده ( يعني در واقع اعتياد آور هستند ) و به مراتب فاجعه بارتر از مواد با وابستگي جسمي مي باشند.
بدنبال اعتياد فرد با انگيزه بسيار بالا در پي تهيه و مصرف ماده اعتياد آور بوده و ساير انگيزه ها و ارزشهاي واقعي و طبيعي زندگي در نظر وي بي ارزش مي گردد. هرچند ممكن است چنين امري در اوايل آشنايي فرد با ماده اعتيادآور نمايان نگردد ولي قطعا با گذشت زمان به اين مرحله ختم شده و نهايتا فرد كنترل رفتارهايش را از دست داده و بطور كامل اسير "ماده" مي گردد.
2- چه مواد و داروهايي اعتياد آور هستند؟
مواداعتياد آور طيف بسيار وسيعي را در برگرفته و عمدتا شامل مواد مخدر( مثل ترياك، هروئين، شيره، كدئين، ديفنوكسيلات، مرفين، پتدين، متادون، ترامادول، كرك، تمجزيك يا بوپرنورفين ...) ،مواد محرك و توهم زا( مثل كوكائين، شيشه ، قرص اكستازي، حشيش،LSD ...)، برخي آرامبخشها ( عمدتا از داروهاي گروه ديازپام)، سيگار، الكل مي باشد. با توجه به تعريف اعتياد و نقش مهم وابستگي رواني در آن موارد ديگري از جمله قمار، اينترنت نيز اعتياد آور مي باشند.
با توجه به اينكه مواد اعتياد آور موجود در ايران اغلب همراه با ناخالصيهايي بوده يا بصورت تركيبي ( مثلا افزودن مخدر به شيشه ) موجود مي باشند در برخي موارد تعيين گروه ماده مصرفي فقط با اكتفا به نام ماده صحيح نمي باشد و نياز به آزمايشات خاصي مي باشد.
3- به چه دليل مواد مخدر وابستگي جسمي بهمراه دارند؟
بدن همه افراد بطور طبيعي ماده مخدر توليد مي نمايد و توليد اين مواد در حد طبيعي يكي از ملزومات اساسي سلامتي بدن است. در افراديكه تحت شرايط مختلف ماده مخدر از خارج وارد بدن خود مي نمايند بتدريج مراكز مخدر ساز بدن غير فعال ميگردد و با ادامه اين روند بدن فرد از لحاظ جسمي وابستگي به مواد مخدر خارجي پيدا ميكند و از آنجايي كه مواد مخدر بر روي سيستمهاي مختلف بدن تاثير ميگذارند درصورت عدم مصرف ماده مخدر فرد دچار علائم جسمي متعدد و بعضا" شديد( بنام سندرم محروميت ) ميگردد كه تحمل اين علائم بدون انجام اقدامات درماني خاص اغلب غير ممكن مي باشد.
4- آيا اعتياد درمان پذير است؟
عليرغم اينكه اعتياد يكي از پيچيده ترين بيماريها مي باشد چنانچه فرد تمايل واقعي به درمان داشته و اين امر برايش ارزشمند باشد و با روش درست به پيش رود قطعا درمان مي گردد ، در حاليكه در مورد برخي از بيماريها متاسفانه چنين مسئله اي ديده نمي شود. در مقابل در صورتيكه فرد هنوز به تشخيص درستي نرسيده باشد، به عمق مشكلات و عوارض ناشي از اعتياد خود واقف نگرديده ، تمايل واقعي جهت درمان نداشته و حتي به ادامه روند اعتياد خود بيشتر تمايل داشته باشد متاسفانه هرگونه اقدام درماني بي نتيجه خواهد بود.
البته در موارد نادري بدليل پيچيدگيهاي خاص رواني، اعتياد يا بيماريهاي زمينه اي جسمي امكان درمان وجود نداشته و تنها با برخي از داروهاي خاص سعي در كنترل اعتياد يا كاهش آسيبهاي آن مي شود.
لازم به ذكر است علم درمان اعتياد دانش جديد و نوپايي در دنيا بوده و تعدد و تنوع مواد اعتياد آور در ايران و تفاوت آن با كشورهاي ديگر استفاده از منابع پزشكي خارجي را در اين زمينه محدود نموده است. از اين رو درمان اعتياد يكي از دشوارترين و پيچيده ترين موارد درماني در علم پزشكي بوده و موفقيت درمان تنها با آميزه اي از علم، تجربه، هنر، عشق، صبر و تعهد كادر درماني در قالب يك كار گروهي منسجم حاصل مي گردد كه تحقق اين همه متاسفانه كمتر به چشم مي خورد.
آگاهي كامل فرد از مراحل مختلف درماني قبل از اقدام به درمان نقش بسيارمهمي در كسب نتيجه مطلوب درازمدت دارد، در مقابل آسان گرفتن امر درمان و اقدام به درمان بدون بررسي و مطالعه كافي منجر به بروز ناكاميهاي مكرر در درمان اين معضل و نهايتا" بروز ياس و نا اميدي از درمان ميگردد. در حاليكه چنانچه درمان بدرستي شروع شده و ادامه يابد، يك بار اقدام كافي است تا بيمار را به نتيجه مطلوب برساند.
5- آيا درمان اعتياد را مي توان تضمين نمود؟
درمان اعتياد شامل دو بخش عمده درمان وابستگي جسمي (كه اصطلاحا به آن سم زدائي مي گويند) و درمان وابستگي رواني مي باشد كه درمان وابستگي رواني مهمترين بخش آن مي باشد . در درمان وابستگي جسمي پزشك نقش عمده را داشته ولي در درمان وابستگي ذهني و رواني بيمار نقش اصلي را ايفا مي نمايد. البته در درمان وابستگي رواني پزشك آگاه و مجرب مي تواند راهكارهاي متعددي را به فرد ارائه نمايد تا وابستگي فرد را رفع نمايد ولي چنانچه فرد پس از سم زدائي در پي شركت در برنامه هاي آموزشي فوق نبوده و يا آنها را در عمل بكار نبندد متاسفانه احتمال عود بالا خواهد بود( چرا كه رمز موفقيت در انجام دادن است نه دانستن ).از اينرو تضمين سم زدائي تا حدود زيادي بعهده پزشك ولي تضمين درمان كامل عمدتا در دست خود بيمار است و با شناخت نسبي از بيمار و ساير مسائل مهم در مشاوره ابتداي درمان تا حدودي مي توان نتيجه نهايي درمان را پيش بيني نمود.
6- ترك مواد مخدر با چه علائم جسمي و رواني همراه است؟
بدنبال قطع مصرف مواد مخدر در فردي كه اعتياد به اين مواد دارد علائم متعددي بروز مي كند كه اصطلاحا به آن سندرم محروميت (Withdrawal Syndrome) گفته مي شود. اين سندرم شامل:
درد عضلاني-استخواني ، بيخوابي، بيقراري، عطسه، آبريزش بيني، خميازه، اسهال، تهوع و استفراغ، بي اشتهايي، ضعف وبيحالي، پرش اندامها، احساس سرما و گرما، لرز، تعريق، تپش قلب، اشك ريزش، درد شكم، هذيان، پرخاشگري، وسوسه به مصرف مواد .... مي باشد . شدت علائم فوق در افراد مختلف متفاوت بوده و تحمل آنها بدون اقدامات درماني صحيح بسيار دشوار مي باشد.
7- آيا ترك اعتياد مي تواند سلامتي فرد را به مخاطره افكند؟
درمان وابستگي جسمي به مواد مخدر كه اصطلاحا سم زدائي ناميده شده و در جامعه به ترك اعتياد معروف است در موارديكه بيمارتحت ارزيابي صحيح پزشكي و آزمايشات لازم انجام نگرفته و يا استانداردهاي مراقبتهاي پزشكي و پرستاري رعايت نشود مي تواند با خطرات جدي همراه باشد، در غير اينصورت سم زدائي سلامتي فرد را مورد تهديد قرار نمي دهد. سم زدائي از نظر علمي عبارتست از بكار بردن روشهايي كه به بيمار كمك نمايد تا دوره ترك را با حداقل علائم و بطور كنترل شده و بي خطر پشت سر گذارد.
لازم به ذكر است ترك الكل خطرات بيشتري نسبت به ترك مواد مخدر داشته و حتي با رعايت استانداردهاي پزشكي امكان تشنج، كوما و مرگ وجود دارد.
8- سم زدائي با چند روش علمي انجام مي پذيرد؟
در حال حاضر پنج روش علمي جهت سم زدائي وجود دارد كه هر يك با مزايا و محدوديتهايي همراه مي باشد. اين روشها عبارتند از :
روش علامتي ،روش جايگزيني ، روش سريع (RD) و روش فوق سريع (URD يا UROD) كه دو روش اول عمدتا" بصورت سرپايي و دو روش آخر الزاما" بصورت بستري انجام مي پذيرد. علاوه بر روشهاي فوق كه در مركز تخصصي نوين براي بيماران مختلف انتخاب و انجام مي پذيرند، طب سوزني نيز از روشهاي علمي سم زدائي است كه در اين مركز استفاده نشده و در موارد خاصي كاربرد دارد.
9- روشهاي مختلف سم زدائي چه تفاوتهايي با يكديگر دارند؟
اين روشها از نظر ميزان موفقيت، سرعت بهبودي و دوره درمان، شدت علائم، هزينه ، نياز به استراحت و غيبت از كار، نياز به داشتن همراه، سرپائي يا بستري بودن و امكانات و تجهيزات لازم جهت انجامشان با يكديگر متفاوت مي باشند.
روش علامتي كم هزينه ترين روش بوده ولي در عين حال نياز به چندين روز استراحت در منزل داشته و از آنجا كه علايم جسمي و روحي درمان در برخي موارد بخوبي كنترل نمي شود از اينرو درصد كمي كاربرد موفقيت آميز دارد. اين روش بصورت سرپائي يا بستري قابل انجام است.
روش جايگزيني چنانچه بدرستي انجام گيرد همراه با علايم بسيار خفيفي بوده و اغلب نياز به استراحت نداشته، فرد قادر به انجام فعاليتهاي روزمره ميباشد. اين روش نسبت به روش قبلي هزينه بالاتر و در عين حال دوره طولاني تري داشته و بهمين دليل در صورت عدم انتخاب صحيح بيمار موفقيت پايين تري دارد و تنها در موارد خاصي كاربرد دارد.
روش فوق سريع از نظر موفقيت و سرعت بهبودي بالاترين درصد را داشته، ضمن آنكه اغلب راحت ترين روش سم زدايي نيز ميباشد ولي هزينه آن بالاتر از ساير روشها بوده و بدليل تكنيك پيچيده و ظرافتهاي خاصي كه در انجام موفقيت آميز آن وجود دارد،نياز به دانش و تجربه بالاي كادر پزشكي و پرستاري و رعايت استانداردهاي خاص بيمارستاني دارد، در غير اينصورت نه تنها درمان به موفقيت نمي انجامد بلكه ميتواند با خطرات جدي نيز همراه باشد.
10- آيا براي همه بيماران مي توان يك روش خاص سم زدائي را بكار برد؟
خير. با توجه به آنكه بيماران مختلف از جهات متعددي با يكديگر متفاوت بوده و در عين حال تمايلات متفاوتي براي درمان دارند براي هر بيمار خاص تنها يكي از روشهاي سم زدائي بهترين روش مي باشد. آگاهي بيمار از مزايا و معايب هر يك از روشهاي سم زدايي و تطبيق آنها با خواسته ها و شرايط خود كمك زيادي در تصميم گيري صحيح جهت تعيين روش مناسب و هماهنگ با نظر پزشك معالج مينمايد. در اين زمينه بيمار مي بايست عواملي چون موفقيت، راحتي، سرعت، هزينه، كيفيت خدمات، رعايت استانداردهاي پزشكي و بستري يا سرپايي بودن را مورد توجه قرار دهد. البته پزشك در تشخيص روش مناسب عمدتا" موفقيت روش را مد نظر قرار مي دهد (چرا كه هدف اصلي مراجعه كننده نيز رسيدن به نتيجه و ترك كامل است) . ممكن است روشي موجود باشد كه بسيار راحت و بدون علائم باشد (همچون كپسولهاي دست ساز حاوي مخدر موجود در بازار كه ندرتا" ممكن است به سم زدايي كامل بينجامند) ولي نهايتا" فرد به سم زدايي كامل نرسد ، در اينصورت چنين روشي بي ارزش خواهد بود.
11- روش سم زدائي علامتي چگونه مي باشد؟
اين روش حدود 8 تا 10 روز بطول مي انجامد و درطي مدت فوق با استفاده از داروهاي غير مخدر مختلف علائم جسمي بيمار كنترل مي گردد. در طي روزهاي اول سم زدايي معمولا از داروهاي بيشتري استفاده مي گردد و پس ازآن داروهاي مصرفي كاهش يافته ومعمولا"ظرف مدت 10 روزاغلب آنها قطع مي گردند.
در اين روش چنانچه بيمار در طي مدت درمان از ماده مخدر استفاده ننموده باشد داروي نالتركسون معمولا" در روز هفتم براي بيمار شروع ميگردد (البته پس از تست مرفين و نالوكسون). در برخي از بيماران علائم ترك با اين روش بخوبي كنترل نمي شود و از اينرو محدوديت دارد، ضمن آنكه در برخي از موارد علائم ترك ممكن است بخوبي كنترل شود ولي بدليل وابستگي رواني بالا ممكن است فرد در طي دوره سم زدايي اقدام به مصرف ماده مخدر نمايد كه در اينصورت سم زدايي موفق نخواهد بود و اينرو در همه بيماران كاربرد ندارد.
12- روش سم زدائي جايگزين چگونه است؟
اين روش حدود 2 تا 4 هفته بطول مي انجامد و در طي دوره فوق از داروهاي مخدريا شبه مخدر(خوراكي يا زيرزباني) بعنوان جايگزين مخدر مصرفي بيماراستفاده مي گردد. داروهاي فوق در طي مدت فوق تدريجا" قطع مي شوند و معمولا" در هفته سوم پس از انجام تست مرفين و نالوكسون براي بيمار داروي نالتركسون شروع مي گردد. كاهش دوز داروهاي جايگزين شده بسيار حساس بوده و با توجه به طولاني شدن دوره درمان اين روش در برخي از بيماران موفق نبوده و از اينرومحدوديت دارد . اين روش چنانچه بدرستي انجام گيرد با علائم جسمي خفيفي همراه مي باشد . كپسولهاي دست ساز موجود در بازار ( كه اغلب بعنوان گياهي و غير مخدر معروف مي باشند) حاوي مواد مخدر بوده و با اين مكانيسم سعي در سم زدائي دارند ولي از آنجائي كه ظرافتهاي بسيار زيادي در موفقيت اين روش وجود دارد اغلب افراد قادر به قطع كپسولهاي فوق نبوده و به آنها اعتياد پيدا مي كنند.
13- روش سم زدائي فوق سريع چيست؟
اين روش كه در زبان انگليسي Ultra Rapid Opiate Detoxification يا به اختصارURD يا UROD ناميده ميشود جديدترين روش جهت سم زدايي مواد مخدربوده ( البته بهترين روش در همه موارد نمي باشد و در همه موارد امكان پذير نمي باشد ) و به اين ترتيب است كه بيمار اغلب به مدت 24 تا 48 ساعت در مركز درماني بستري گرديده و درطي 3 تا 6 ساعت تحت بيهوشي عمومي ( نه خواب عميق كه فوق العاده خطرناك است) در اتاق عمل قرار ميگيرد. در طي مدت بيهوشي داروهاي ويژه اي براي بيمار تجويز مي گردند كه منجر به بروز علائم ترك بصورت سريع و فشرده مي شوند. (البته بيمار در طي بيهوشي هيچگونه علامت خاصي را احساس نمي نمايد).اين عمل منجر به ترشح سريع مواد مخدرداخلي بدن گرديده كه جايگزين مواد مخدر مصرفي بدن بيمار مي گردد و تحمل بدن فرد نسبت به علائم ترك بسيار بالا مي رود . در اين روش بيماربيشترين شدت علائم جسمي را در طي مدت بيهوشي سپري مي نمايد .
بزرگترين مزيت روش سم زدايي فوق سريع نسبت به روشهاي ديگر سم زدايي ميزان موفقيت آن (در مرحله سم زدايي) مي باشد و درصورتيكه بدرستي انجام گيرد ميزان موفقيت آن نزديك به 100% است . البته انجام روش سم زدائي فوق سريع نياز به دانش و تجربه بسيار بالايي دارد ، در غير اينصورت نه تنها به موفقيت نمي انجامد بلكه مي تواند با خطرات و آسيبهاي جدي نيز همراه باشد. البته لازم به ذكر است روش فوق در تمامي موارد امكان پذير نبوده و در صورتيكه بيماري زمينه اي قلبي ، ريوي شديد يا برخي از بيماريهاي ديگر وجود داشته باشد نمي توان به آن اقدام نمود. اين روش عمدتا" در مواردي كار برد دارد كه سم زدايي با روشهاي ديگر مقدور نبوده و احتمال شكست بالايي دارند.
مزاياي ديگر اين روش نسبت به ساير روشها سرعت بهبودي بالاتر و در اغلب موارد (نه همه موارد) راحتي بيشتر آن است . البته بايد در نظر داشت در اين روش كليه علائم در طي مدت بيهوشي از بين نرفته و بطور كلي هيچ روش سم زدايي وجود ندارد كه بدون علائم باشد ( و نمي توان انتظار معجزه داشت ) و تبليغاتي كه راجع به اين روش مي شود كه در طي مدت 4 ساعت كليه علائم از بين مي رود بي پايه و اساس است .
بزرگترين مشكل در روش سم زدايي فوق سريع ضعف عمومي بدن پس ازمدت بيهوشي است كه بطور متوسط 3 تا 5 روز ادامه دارد (در برخي موارد كمتر و در برخي موارد بيشتر است ) و با گذشت زمان بهبود مي يابد. بجز مسئله ضعف عمومي كه در اكثريت بيماران پس از سم زدايي فوق سريع (به درجات مختلف ) مشاهده مي گردد، در برخي از بيماران علائم ديگري از قبيل علائم گوارشي ، خميازه ، درد بدني ، بيقراري يا بيخوابي نيز به درجات مختلف ديده مي شود كه جهت كنترل آنها داروهاي موثري موجود بوده و علائم فوق اغلب براي بيمار مشكل ساز نمي باشند. شدت و نوع علائم جسمي پس از سم زدايي فوق سريع در افراد مختلف متفاوت بوده و تا حدودي قبل از سم زدايي قابل پيش بيني مي باشد.
پس از انجام سم زدايي فوق سريع (در صورتيكه بدرستي انجام شده باشد) داروي نالتركسون از روز اول براي بيمار شروع گرديده و مي بايست روزانه و اغلب بمدت يكسال مصرف شود . يكي از راههاي تشخيص اينكه UROD درست انجام شده است يا خيراين است كه آيا براي بيمار نالتركسون از روز اول شروع شده است يا خير. متاسفانه بدليل پيچيدگيهايي كه شروع نالتركسون در اين روش دارد در برخي از موارد اين دارو در روزهاي بعدي براي بيماران شروع مي شود كه همراه با عوارض و مشكلات عديده ، عدم تحمل بيمار يا شكست سم زدائي مي باشد. يكي از دلايل عمده موفقيت بالاي روش فوق سريع شروع نالتركسون از روز اول است ( كه اگر نتوان اين كار را انجام داد ميزان موفقيت سم زدائي بسيار پائين مي آيد).
14- داروي نالتركسون چيست و چه نقشي در درمان دارد؟
داروي نالتركسون يك داروي ضد مخدربوده و از عود اعتياد به مواد مخدر پيشگيري مي نمايد.(البته در كنار مصرف اين دارو انجام روان درماني نيز ضروري است). اين دارو در افرادي كه اعتياد دارند قابل استفاده نبوده و همراه با عوارض بسيار شديدي مي باشد و تنها پس از سم زدائي قابل تجويز در بيماران مي باشد و بعنوان يك برنامه استاندارد پزشكي لازمست تمامي بيماران پس از پايان سم زدائي ( با هر يك از روشهاي موجود) تحت درمان با اين دارو بمدت يكسال قرار گيرند.
اثر نالتركسون به اين ترتيب است كه در صورتيكه فرد وسوسه زياد جهت مصرف ماده مخدر داشته و آنرا مصرف نمايد از تاثير ماده مخدر بر روي بدن وي جلوگيري مي نمايد، كه اين مسئله اهميت بسيار زيادي در پيشگيري از عود دارد ، بدليل آنكه بدنبال عدم تاثير ماده مخدر بر روي بدن فرد احتمال ادامه مصرف ماده مخدر بسيار پايين مي آيد و فرد از تلاش بيهوده فوق دست خواهد كشيد ( البته در برخي از بيمارانيكه هروئين بر روي نالتركسون مصرف مينمايند بدليل آنكه هروئين موجود در بازار اغلب همراه با داروهاي خواب آور مي باشد ممكن است حالات خواب آلودگي بروز نمايد، يعني نالتركسون جزء مخدري هروئين را خنثي مينمايد ولي جزء خواب آور آن اثر مي نمايد كه در چنين شرايطي تست ادراري در تشخيص كمك كننده است). در صورتيكه اگر اين دارو مصرف نشود كافي است فقط فرد يكبار پس از ترك ماده مخدر استفاده نمايد و ماده فوق بر روي بدنش اثر نمايد كه در اينصورت قطعا اين روند ادامه يافته و فرد دچار برگشت اعتياد مي شود. در برخي از موارد در صورتيكه ماده مخدر بر روي نالتركسون مصرف شود امكان بروز علائم و عوارض خفيفي نيز وجود دارد( از جمله حالت تهوع و.....).
علاوه بر اثر فوق نالتركسون تا حدودي وسوسه و ميل به مصرف ماده مخدر را نيز كم مي نمايد.البته نه به اين معنا كه اين دارو ضد وسوسه يا تنفرزا مي باشد و تبليغاتي كه در اين زمينه مي شود بي پايه و اساس است و راه ايجاد تنفر تنها با روان درماني مي باشد.
15- عوارض داروي نالتركسون تا چه حد جدي است؟
داروي نالتركسون در فردي كه مبتلا به اعتياد به مواد مخدر مي باشد علائم بسيار شديد سندرم محروميت را ايجاد مي نمايد كه كنترل آنها اغلب بسيار دشوار بوده و بعضا با خطرات جدي روبرو مي باشد. ولي اين دارو در افرادي كه سم زدائي شده اند ندرتا عوارضي را در پي دارد كه هيچيك جدي نمي باشند. مهمترين عارضه اي كه در ارتباط با نالتركسون مطرح مي باشد افزايش آنزيمهاي كبدي است كه بسيار نادر بوده و در عين حال عارضه مهمي نمي باشد، بدليل اينكه نالتركسون بدون آنكه به سلولها يا بافت كبدي آسيبي برساند سبب افزايش اين آنزيمها مي گردد و برخلاف بعضي از داروها كه هپاتيت و آسيب كبدي به همراه دارند چنين عارضه اي در مورد نالتركسون مطرح نمي باشد. افزايش آنزيمهاي كبدي با آزمايش خود بطور دوره اي مشخص مي گردد و در صورت بروز با قطع دارو به حد طبيعي بازمي گردد. لازم به ذكر است بسياري از بيماران مبتلا به اعتياد در زمان مراجعه به درمان آنزيمهاي كبدي بالا دارند كه پس از اقدام به درمان و شروع نالتركسون آنزيمهاي كبديشان به حد طبيعي بازمي گردد.
16- آزمايشات مربوط به اعتياد به مواد مخدر تا چند روز پس از اقدام سم زدائي منفي مي شوند؟
آزمايشات فوق معمولا از 2 تا 10 روز پس از قطع مصرف مواد مخدر منفي مي شوند . در روش فوق سريع هر چند مواد مخدر از روز اول از سطح سلولهاي پاك مي گردند ولي از آنجائي كه دفع اين مواد عمدتا وابسته به دفع كبدي آنها از بدن مي باشد اين روش تاثير زيادي در تسريع منفي شدن تستهاي آزمايشگاهي فوق ندارد. لازم به ذكر است متاسفانه تستهاي آزمايشگاهي فوق در برخي موارد منفي يا مثبت كاذب داشته و از اينرو به تنهايي اعتبار زيادي ندارند. مواردي كه انگيزه شان از مراجعه به درمان تنها منفي شدن تستهاي آزمايشگاهي مي باشد متاسفانه پيش آگهي خوبي نداشته و اغلب همراه با عود زود هنگام مي باشد و پزشك در اين موارد مي بايست دقت بيشتري در پذيرش بيمار داشته باشد.
17- آيا روش خاصي از سم زدائي وجود دارد كه از عود اعتياد پيشگيري نمايد؟
خير. درمان اعتياد بطور كلي به دو بخش درمان وابستگي جسمي (سم زدائي) و درمان وابستگي رواني تقسيم مي شود . البته درمان مراحل جزئي تري را نيز شامل مي شود ( از جمله مشاوره انگيزشي در ابتداي درمان كه حداقل يكساعت بطول مي انجامد و....) كه در راستاي يكي از بخشهاي دوگانه فوق مي باشند. سم زدائي با هر يك از روشهاي علمي فوق الذكر تنها بيمار را از نظر علائم جسمي يا رواني سندرم محروميت كنترل مي نمايد وتاثير مشخصي در درمان وابستگي رواني به تنهايي ندارد. از اينرو روش سم زدائي فوق سريع به تنهايي تاثير و برتري مشخصي در پيشگيري از عود اعتياد ندارد و نمي تواند جايگزين مراحل درماني ديگر در اين زمينه شود. البته روش سم زدائي فوق سريع از اين نظر كه داروي نالتركسون سريعتر براي بيماران شروع مي گردد و بيماران سريعتر از نظر جسمي بهبود مي يابند مي تواند به بيماران كمك نمايد تا با شرايط بهتر و مطمئنتري بتوانند به درمان و مبارزه با وابستگي رواني خود بپردازند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن