تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798670275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛فتنه انگيزي در دوران امام علي(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛فتنه انگيزي در دوران امام علي(ع)
؛اشاره: حضرت علي(ع) چه در دوران خلافت و چه پيش از آن با فتنه ها و توطئه ها و مكرهاي زيادي روبه رو بودند، فتنه مخالفت قريش با جانشيني علي(ع)، فتنه سقيفه بني ساعده، فتنه هاي ناكثين، قاسطين و مارقين، فتنه حكميت و فريب خوردن ابوموسي اشعري از عمروعاص، و فتنه خوارج از نمونه هاي بارز فتنه گري در عصر علوي است. حضرت درباره فتنه خوارج فرمود: «اي مردم، من بودم كه چشم فتنه را كندم و جز من كسي جرأت اين كار را نداشت» با اين حال فتنه ها يكي، دو تا نبودند و در نهايت نيز در نتيجه يكي از همين فتنه ها و توطئه ها حضرت به شهادت رسيدند.

در گفت وگو با حجت الاسلام دكتر خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه همين موضوع را به بحث گذاشته ايم كه حاصل آن در پي مي آيد.

باتوجه به اين كه حضرت اميرالمومنين(ع) در طول حيات با فتنه هاي زيادي مواجه بودند، آيا خود ايشان به صراحت به اين موضوع پرداخته اند؟

بله، فتنه و فتنه گري از مواردي است كه در نهج البلاغه زياد به آن توجه و پرداخته شده و حضرت با زبان رسا و گوياي خود، ابعاد گوناگون اين پديده را شكافته اند. امام(ع) اوصافي را براي فتنه ذكر مي كند؛ مثل پنهان شدن حقيقت در فتنه، ناشناخته ماندن صراط مستقيم، تخالف ظاهر و باطن آن با يكديگر، مخفي ماندن علت پيدايش آن و در يك كلام آميزش حق و باطل، همه اين اوصاف را ما مي توانيم در نهج البلاغه درباره فتنه ببينيم.

فتنه در قرآن به معناي سوختن، عذاب، نتيجه بدي كه از مخالفت با امر رسول به دست مي آيد، كفر، شرك، افساد، اضلال و آزمايش و اختيار است.

اميرالمومنين به ويژه به پيامدهاي فتنه بسيار توجه دارد و در اين باره مي فرمايد: پس اگر باطل با حق مخلوط نمي شد، بر طالبان حق پوشيده نمي ماند و اگر حق از باطل جدا و خالص مي گشت، زبان دشمنان قطع مي گرديد. اما قسمتي از حق و قسمتي از باطل را مي گيرند و به هم مي آميزند. نجاست شيطان كه بر دوستان خود چيره مي گردد و تنها آنان كه مشمول لطف و رحمت پروردگارند، نجات خواهند يافت.

پيامبر(ص) نيز فتنه هاي هولناك را به اطلاع علي(ع) رساند: اي علي، همانا اين مردم به زودي با اموالشان دچار فتنه و آزمايش مي شوند و در دين داري بر خدا منت مي گذارند. با اين حال انتظار رحمت او را دارند و از قدرت و خشم خدا، خود را ايمن مي پندارند؛ حرام خدا را با شبهات دروغين و هوس هاي غفلت زا حلال مي كنند؛ شراب را به بهانه اين كه آب انگور است و رشوه را به اين بهانه كه هديه است و ربا را به اين بهانه كه نوعي معامله است، حلال مي شمارند.

امام علي(ع) به امت خود خبر داد كه: همانا بعد از من روزگاري بر شما فراخواهد رسيد كه چيزي پنهان تر از حق و آشكارتر از باطل و فراوان تر از دروغ به خدا و پيامبر نباشد.

يا در جايي ديگر مي فرمايد: گويا مي بينم شخص سخت گم راهي را كه از شام فرياد زند و بتازد و پرچم هاي خود را در اطراف كوفه پيدا كند و چون دهان گشايد و سركشي كند و جاي پايش بر زمين محكم شود، فتنه فرزند خويش را به دندان گيرد و آتش جنگ شعله ور شود، روزها با چهره عبوس و گرفته ظاهر شوند و شب و روز با رنج و اندوه بگذرند...به طور كلي براساس آنچه كه در نهج البلاغه آمده است، پي آمدهاي فتنه را مي توان به اين شرح دانست:

فراگير شدن فتنه و رسيدن بلاي آن حتي به نيكوكاران و عالمان؛ تسلط حاكمان ستم كار بر اثر فتنه و حاكميت ظالم بر مظلوم و ضعيف؛ گمراهي مردم و پيدايش شك در عقايد و تخريب نشانه هاي دين؛ فقدان ترحم در جامعه؛ كاهش حكمت و دانش؛ پنهان ماندن حقيقت؛ از بين رفتن پيوندهاي خويشاوندي؛ به ناحق ريخته شدن خون ها؛ فريب دادن مردم و گمراه كردن آن ها با تظاهر به ايمان؛ پذيرش بدعت و ترك سنت ها؛ ناشناخته ماندن معروف و شناختن منكرها؛ تفسير و تأويل دروغين از دين؛ قلت گويندگان حق و كثرت دروغ گويان؛ فراواني جوانان بداخلاق، پيرمردان گنه كار و عالمان دورو.

فتنه انگيزي هايي كه در آن زمان وجود داشت، بيشتر داراي چه سمت و سويي بود و مخالفان از چه روش هايي براي ايجاد فتنه استفاده مي كردند؟

جالب است كه در اين مورد هم حضرت در نهج البلاغه به طور مبسوط سخن گفته اند و در واقع مي توان گفت ايشان شيوه و روش هاي مختلف فتنه انگيزي را برشمرده اند كه من در اين جا به مواردي از آن به صورت مختصر اشاره مي كنم:

١ - طرح شبهات و پرسش هاي جهت دار؛ امام(ع) مي فرمايد: «شبهه را براي اين شبهه ناميدند كه به حق شباهت دارد.»

٢ - ترور شخصيت؛ امام علي(ع) در نكوهش كوفيان مي فرمايد: كاسه هاي غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشانديد و با نافرماني و ذلت پذيري، رأي و تدبير مرا تباه كرديد تا آن جا كه قريش در حق من گفت: بي ترديد پسر ابي طالب، مردي دلير است ولي دانش نظامي ندارد. خدا پدرشان را مزد دهد؛ آيا يكي از آن ها تجربه هاي سخت و دشوار مرا دارد؟ يا در پيكار توانست از من پيشي بگيرد.

٣ - سكوت شيطاني؛ آن جا كه بايد سخن درست گفت، در خاموشي خيري نيست؛ چنان كه در سخن ناآگاهانه نيز خيري نخواهد بود.

٤ - تبليغات گسترده؛ همسر عثمان و يا ام حبيبه دختر ابوسفيان، پيراهن خونين عثمان را به شام آورد. معاويه با تبليغات گسترده، عثمان را خليفه مظلوم و خود را صاحب خون او معرفي كرد و اين تبليغات بر مردم شام موثر افتاد.

٥ - بهره برداري ابزاري از دين و مقدسات؛ امام در واقعه صفين فرمود: آن گاه كه شاميان در گرماگرم جنگ و در لحظه هاي پيروزي ما، با حيله و نيرنگ و مكر و فريب كاري قرآن ها را بر سر نيزه بلند كردند...

اين ها مهم ترين شيوه هاي فتنه انگيزي در دوران مختلف حيات حضرت بودند و نكته حايز اهميت اين است كه اين روش ها كمابيش هنوز هم جريان دارد و بيشتر فتنه ها با استفاده از همين روش ها برپا مي شود.

حضرت براي مقابله با اين فتنه ها از چه روش هايي استفاده مي كردند و چگونه با فتنه انگيزي ها به مقابله برمي خاستند؟

حضرت علي(ع) در برابر فتنه هاي مختلف جامعه و فتنه زدايي از روش هاي گوناگوني از جمله افشاگري و شبهه زدايي، ارشاد و هدايت، تهديد و ارعاب، برخورد عملي و قاطعيت بهره گرفت. به فرزندش محمد حنفيه در جنگ جمل فرمود: اگر كوه ها از جاي كنده شوند، تو ثابت و استوار باش؛ دندان ها را بر هم بفشار؛ كاسه سرت را به خدا عاريت ده؛ پاي بر زمين ميخ كوب كن؛ به صفوف پاياني لشكر دشمن بنگر؛ از فراواني دشمن چشم بپوش و بدان كه پيروزي از سوي خداي سبحان است.امام(ع) در مقام افشاي سران جمل فرمود: به خدا سوگند، طلحه .. براي خون خواهي عثمان شورش نكرد، جز اين كه مي ترسيد خون عثمان از او مطالبه شود؛ زيرا او خود متهم به قتل عثمان است كه در ميان مردم از او حريص تر بر قتل عثمان يافت نمي شد؛ براي اين كه مردم را دچار شك و ترديد كند، دست به اين گونه ادعاهاي دروغين زد.

حضرت علي(ع) با ارسال نامه اي به معاويه به ارشاد او پرداخت. همانا ستم گري و دروغ پردازي، انسان را در دين و دنيا رسوا مي كند و عيب او را نزد عيب جويان آشكار مي سازد و تو مي داني كه آنچه كه از دست رفت باز نمي گردد. گروهي باطل طلبيدند و خواستند با تفسير دروغين، حكم خدا را دگرگون كنند و خدا آنان را دروغگو خواند.

معاويه، از روزي بترس كه صاحبان كارهاي پسنديده خوش حال اند و تأسف مي خورند كه چرا اعمالشان اندك است. آن روز كساني كه مهار خويش در دست شيطان دادند، سخت پشيمانند. تو ما را به داوري قرآن خواندي، در حالي كه خود اهل قرآن نيستي وما هم پاسخ مثبت به تو نداديم بلكه داوري قرآن را گردن نهاديم.امام(ع) با تهديد نيز معاويه را سرزنش كرده است: معاويه، مرا در جنگ خوانده اي، اگر راست مي گويي مردم را بگذار و به جنگ من بيا، و دو لشكر را از كشتار بازدار تا بداني پرده تاريك بر دل كدام يك از ما كشيده و ديده چه كساني پوشيده است. من ابوالحسن، كشنده جد و دايي و برادر تو در روز نبرد بدر هستم كه سپر آنان را شكافتم. امروز همان شمشير با من است و با همان قلب با دشمنانم ملاقات مي كنم.

امام(ع) در برابر فتنه ها از برخورد عملي و اجراي حدود الهي كوتاهي نكرد. درباره ماجراي جمل فرمود: سوگند به خدا، گردابي براي آنان به وجود آورم كه جز من كسي نتواند آن را چاره سازد. آن ها كه در آن غرق شوند، هرگز نتوانند بيرون آيند و آنان كه بگريزند هرگز نتوانند خيال بازگشت كنند. و نيز درباره فتنه خوارج فرمود: اي مردم، من بودم كه چشم فتنه را كندم و جز من هيچ كس جرأت چنين كاري نداشت؛ آن گاه كه امواج سياهي ها بالا گرفت و به آخرين درجه شدت خود رسيد.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن