تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798823341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز امامت امام علي(ع) از منظر مترجم نهج‌البلاغه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آغاز امامت امام علي(ع) از منظر مترجم نهج‌البلاغه خبرگزاري فارس: سيدمحمدمهدي جعفري گفت: آن چه در سقيفه بني‌ساعده گذشت در مورد خلافت بود، يعني مدعيان كاري به امامت و ولايت نداشتند. سيدمحمدمهدي جعفري در گفت‌وگو با باشگاه خبري فارس «توانا»، با اشاره به ماجراي سقيفه بنى‌ساعده گفت: آن چه در سقيفه گذشت در مورد خلافت بود، يعني مدعيان كاري به امامت و ولايت نداشتند. وي ادامه داد: ابوبكر به صراحت در سقيفه بني‌ساعده از قول پيامبر گفت «الامامة من قريش». البته در صحت و سقم اين حديث جاي اشكال است،‌ چرا كه مسئله‌اي قومي است و اين دليل نمي‌شود كه اگر پيامبري از قريش است، امامت نيز بايد از قريش باشد. مترجم كتاب هشت جلدي «امام علي بن ابي‌طالب» از ديگر افراد مدعي خلافت را گروه «انصار» عنوان كرده و افزود: انصار نيز جزء گروه‌هايي بودند كه ادعاي اميري يعني فرماندهي مسائل اجرايي را داشتند. اما عمر بن خطاب به انصار گفت: اگر شما بخواهيد امير شويد عرب زير بار آن نخواهد رفت. اين مسائل حاكي از آن است كه شوراي سقيفه به دنبال تعيين حاكميت بود نه امامت. نويسنده كتاب پنج جلدي «پرتوي از نهج‌البلاغه» با تأكيد بر اين مسئله كه معرفي علي(ع) از سوي پيامبر، هم ولايت را در بر مي‌گيرد و هم امامت را، گفت: عده‌اي خرده مي‌گيرند چرا با بوجود آمدن اختلاف پس از وفات پيامبر، علي(ع) كاري نكرد و سكوت اختيار كرد. در صورتي‌كه امام دغدغه خلافت نداشت و در خطبه 5 نهج‌البلاغه اين موضوع كاملاً مشخص است. جعفري ادامه داد: امام در خطبه 5 نهج‌البلاغه مي‌فرمايد «أيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا أمْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجانَ الْمُفَاخَرَةِ، أفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ أوِ اسْتَسْلَمَ فَأرَاحَ، مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِها آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِها كَالزَّارِعِ بَغَيْرِ عرْضِهِ». يعني اي مردم! اختلافات را كنار بگذاريد و باليدن به نسب و قوم را به زمين بزنيد. نويسنده كتاب «هماي رحمت» منظور امام از آب گنديده در اين خطبه را حكومت و قدرت دانسته و گفت: منظور امام، امامت و ولايت نيست. امام مردم را از جنگيدن بر سر قدرت باز مي‌دارد. چرا كه لازمه نگهداري قدرتي كه به زور به دست مي‌آيد، اعمال قدرت و زور است. جعفري ادامه داد: هدف از قدرت و سروري، خدمت‌رساني به مردم و رسانيدن ايشان به سعادت است. امام در خطبه 5 مثال زيبايي يادآوري مي‌كند و مي‌گويد خواهان قدرت، مانند تشنه‌اي كه به دنبال آب مي‌گردد اما از آب لجن و گل‌آلود مي‌نوشد. اين آب نه تنها تشنگي را برطرف نمي‌سازد بلكه فرد را از پاي در مي‌آورد. جعفري منظور امام از جمله «چيننده ميوه، بيش از آن كه ميوه برسد مانند كشاورزي است كه در زمين ديگري كشت كرده باشد» را چنين بيان مي‌كند: در اين سخن، اميرالمؤمنين اشاره به افكار عمومي دارد. يعني هنوز مردم به آنچنان رشدي نرسيده‌اند كه شايسته‌سالاري را مد نظر قرار دهند و هنوز به دنبال قبيله‌گرايي‌اند. وي ادامه داد: مردم آن زمان فكر مي‌كردند هر كس ريش‌سفيدتر، سابقه و تعداد نفراتش بيشتر باشد حق دارد رئيس باشد و بر ديگران حكومت كند. لذا امام كه مي‌بيند هنوز مردم به رشد لازمه نرسيده‌اند كناره‌گيري مي‌كند. آيا علي(ع) واقعاً مي‌تواند از امامت و ولايت و امر خدا و پيامبرش استعفا كند؟ مسلماً خير. بنابراين منظور از اين امر خلافت است. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه آن زمان بين دين و حكومت جدائي قائل شدند، گفت: حتي در همان زمان هم كه در حكومت اختلاف وجود داشت، خلفاء و بزرگان علي(ع) را امام خطاب مي‌كردند و امامت ايشان را قبول داشتند. اما مردم آنچه شايسته خودشان بود را انتخاب كردند. اين مترجم برجسته نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين را پس از رحلت پيامبر ولي مردم عنوان كرد و گفت: درست است كه امام در امور اجرايي دخالت نمي‌كرد اما در مسائل قضايي و عقيدتي هر انحرافي رخ مي‌داد به ايشان مراجعه مي‌كردند. خود امام نيز مواردي را كه لازم مي‌دانست تذكر مي‌داد و خلفاء نيز مي‌پذيرفتند. جعفري با اشاره به سخني از عمربن‌خطاب كه در كتاب الفضائل احمد بن حنبل نقل شده است گفت: عمر در فضيلت علي(ع) گفته است «عليّ افقهنا، عليّ اعلمنا، عليّ اقضانا» يعني علي از ما داناتر، فقاهتش بيشتر و قضاوتش صحيح‌تر است. منظور از فقاهت نيز درك و استنباط احكام از قرآن است. انتهاي پيام/ش




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 984]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن