تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799276231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کيست‌هاي تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: کيست‌هاي تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان


در اين مقاله با تعريف کيست تخمدان، عواملي که مسبب کيستهاي تخمدان هستند، علائم، تشخيص و درمان کيست تخمدان آشنا مي‌شويد.

http://www.**********/images/x1pqjubhmvkxbpfoisu8.jpg

کيست‌هاي تخمدان چه هستند؟
کيست‌هاي تخمدان ساختمان‌هاي کيسه مانند پر از مايع در تخمدان هستند. واژه کيست به ساختماني پر از مايع اطلاق مي‌شود. بنابراين تمام کيست‌هاي تخمدان حداقل حاوي مقداري مايع هستند.


چه عواملي سبب ايجاد کيست‌هاي تخمدان مي‌شوند؟
کيست‌هاي تخمدان به دلايل متعددي ايجاد مي‌شوند. شايع ترين نوع، کيست فوليکولار است که از رشد يک فوليکول نتيجه مي‌شود. فوليکول يک کيسه پر از مايع طبيعي است که حاوي يک تخمک است. کيست‌هاي فوليکولار هنگامي که فوليکول در طي چرخه قاعدگي بيش از حد طبيعي رشد مي‌کند و براي آزاد سازي تخمک باز نميشود تشکيل مي‌شود. معمولاً کيست‌هاي فوليکولار در طي چند روز تا چند ماه به خودي خود برطرف مي‌شوند. کيست‌ها مي‌توانند در اثر جراحت يا نشت عروق خوني کوچک به درون کيسه تخمک حاوي خون باشند (کيست‌هاي هموراژيک يا اندومتريوئيد). گاه گاه بافت‌هاي تخمدان براي تشکيل بافت‌هاي ديگر بدن مانند مو يا دندان به صورت غير طبيعي رشد مي‌کنند. کيست‌هايي با اين بافت‌هاي غير طبيعي کيست‌هاي درموئيد ناميده مي‌شوند.


علايم کيست‌هاي تخمدان چه هستند؟
بيشتر کيست‌ها هرگز مشخص نمي شوند و بدون اينکه زنان بدانند که به اين کيست‌ها مبتلا هستند برطرف مي‌شوند. هنگامي که يک کيست علايم ايجاد مي‌کند، درد در شکم يا لگن شايعترين علامت است. درد مي‌تواند در اثر پارگي کيست، رشد سريع و اتساع آن، خون ريزي به درون کيست يا پيچ خوردن کيست در اطراف منبع خوني آن ايجاد شود.


کيست‌هاي تخمدان چگونه تشخيص داده مي‌شوند؟
بيشتر کيست‌ها به وسيله اولتراسوند تشخيص داده مي‌شوند که بهترين تکنيک تصويربرداري براي شناسايي کيست‌هاي تخمداني است. اولتراسوند يک روش تصويربرداري است که از امواج صوتي براي ايجاد تصاويري از ساختمان‌هاي درون بدن استفاده مي‌کند. تصويربرداري اولتراسوند بدون درد است و هيچ ضرري ندارد.


هم چنين مي‌توان کيست‌ها را با روش‌هاي ديگر تصويربرداري مانند اسکن CAT يا اسکن MRI شناسايي کرد.


پزشک چگونه مي‌تواند تصميم بگيرد که يک کيست تخمداني خطرناک است؟
اگر زني در دهه چهارم زندگي خود يا حتي جوان تر باشد و قاعدگي‌هاي منظم داشته باشد، بيشتر توده‌هاي تخمداني «کيست‌هاي تخمداني عملکردي» خواهند بود که در حقيقت غير طبيعي نيستند. اين کيست‌ها با جريان تخمک گذاري که در چرخه قاعدگي رخ مي‌دهد ارتباط دارند و معمولاً در طي چرخه قاعدگي بعدي خود به خود ناپديد مي‌شوند.


بنابراين به خصوص در زناني که در دهه دوم و سوم زندگي خود هستند اين کيست‌ها در چند چرخه قاعدگي بررسي مي‌شوند تا مشخص شود آيا از بين رفته اند يا نه. چون قرص‌هاي ضد بارداري خوراکي تا حدودي با جلوگيري از تخمک گذاري عمل مي‌کنند، پزشکان انتظار نخواهند داشت که زنان مصرف کننده ضد بارداري‌هاي خوراکي «کيست‌هاي تخمداني عملکردي» داشته باشند. بنابراين ممکن است به زناني که در حين مصرف قرص‌هاي ضد بارداري خوراکي به کيست‌هاي تخمدان مبتلا مي‌شوند توصيه شود که به جاي پايش از طريق اولتراسوند لگن يا جراحي، معاينه شوند.
عوامل ديگري نيز وجود دارند که در کنار سن زن يا مصرف ضد بارداري‌هاي خوراکي به ارزيابي کيست‌هاي تخمداني کمک مي‌کنند. کيستي که در اولتراسوند شبيه يک کيسه ساده پر مايع به نظر مي‌رسد، در مقابل کيستي با بافت سخت در داخل آن، به احتمال زياد خوش خيم است. بنابراين اولتراسوند نيز در تشخيص اين که تومور تخمداني جدي است يا نه نقش دارد.


سرطان تخمدان در زنان جوان تر از 40 سال نادر است. کيست‌هاي تخمداني که پس از 40 سالگي ايجاد مي‌شوند نسبت به قبل از آن شانس بالاتر سرطاني بودن را دارند، اگرچه بيشتر کيست‌هاي تخمدان حتي پس از 40 سالگي خوش خيم هستند. آزمون خوني CA-125 مي‌تواند به عنوان مشخصه‌اي براي سرطان تخمدان به کار رود، اما غير طبيعي بودن آن هميشه به معني وجود سرطان نيست. اولاً بسياري از بيماري‌هاي خوش خيم در زنان در سنين باروري مي‌تواند سبب افزايش CA125 شود، بنابراين CA-125 يک آزمون اختصاصي به خصوص در زنان جوان نيست. عفونت‌هاي لگن، فيبروئيد‌هاي رحم، بارداري، کيست‌هاي خوش خيم تخمدان (هموراژيک) و بيماري‌هاي کبد همگي بيماريهايي هستند که ممکن است در غياب سرطان تخمدان سطح CA-125 را افزايش دهند. ثانياً حتي در صورت ابتلا زن به سرطان تخمدان، تمام اين سرطان‌هاي تخمدان سبب افزايش سطح CA-125 نميشود. علاوه براين، سطوح CA-125در زنان مبتلا به سرطان سينه، ريه و پانکراس نيز به صورت غير طبيعي بالا مي‌رود.


کيست‌هاي تخمدان چگونه درمان مي‌شوند؟

بيشتر کيست‌هاي تخمدان در زنان در سنين باروري کيست‌هاي فوليکولار هستند که به طور طبيعي در عرض 1 تا 3 ماه از بين مي‌روند. اگرچه ممکن است اين کيست‌ها پاره شوند، به ندرت علائم ايجاد مي‌کنند. اين کيست‌ها خوش خيم هستند و مشکلاتي ايجاد نميکنند. در زناني که هيچ علائمي ندارند اين کيست‌ها را مي‌توان همزمان در طي آزمايش لگن تشخيص داد. تمام زنان در مقاطعي از زندگي به کيست‌هاي فوليکولار مبتلا مي‌شوند.
در زنان در سنين باروري، معاينه کيست فوليکولار معمولاً در چند چرخه قاعدگي انجام مي‌شود زيرا در اين گروه سني اين کيست‌ها شايع و سرطان تخمدان نادر است. گاهي اوقات کيست‌هاي تخمداني در زنان غير يائسه حاوي مقداري خون است که کيست‌هاي هموراژيک ناميده مي‌شوند. کيست‌هاي هموراژيک به سرعت برطرف مي‌شوند.


به منظور تعيين استراتژي درماني براي کيست‌هاي تخمدان از اولتراسوند استفاده مي‌شود زيرا اين روش مي‌تواند به تشخيص اين که اين کيست، کيست ساده يا ترکيبي است کمک کند. کيست ساده که در بيماري‌هاي خوش خيم ديده مي‌شود فقط حاوي مايع بوده و بافت جامد ندارند اما کيست ترکيبي بافت جامدي دارد که به پايش و احتمالاً جراحي نياز دارد.
به طور خلاصه درمان ايده آل کيست‌هاي تخمدان به سن زن، اندازه کيست (و تغيير اندازه) و ظاهر کيست در اولتراسوند بستگي دارد.


درمان مي‌تواند شامل معاينه ساده يا ارزيابي آزمون‌هاي خوني مانندCA-125 باشد که به تشخيص پتانسيل ابتلا به سرطان کمک مي‌کند.
در صورت ايجاد درد شديد، از بين نرفتن خود به خود يا مشکوک بودن تومور، مي‌توان آن را با لاپاراسکوپي يا در صورت نياز با لاپاراسکوپي باز خارج کرد. به مجرد خارج کردن کيست، تومور به يک پاتولوژيست ارجاع داده مي‌شود تا به منظور تشخيص نهايي نوع کيست موجود، بافت را در زير ميکروسکوپ آزمايش کند.



کيست‌هاي تخمدان در يک نگاه

* کيست‌هاي تخمدان ساختمان‌هاي کيسه اي شکل پر از مايع هستند.

* کيست‌هاي تخمدان به دلايل مختلفي تشکيل مي‌شوند.

* در صورت بروز علايم، درد در شکم يا لگن از شايع ترين علايم هستند.

* بيشتر کيست‌ها به وسيله اولتراسوند تشخيص داده مي‌شوند.

* درمان کيست‌هاي تخمدان از معاينه و پايش تا جراحي متغير است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن