تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799639039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات چند شاعر و استاد دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: سيروس نيرو، فريده كريمي مغاري، محمود اكرامي، محسن ميهن دوست، مهدي محبتي، حميدرضا شيرازي مقدم و مفتون اميني، درباره «مولانا جلال‌الدين پارسي» اظهارنظر كرده‌اند. * نيرو: مولانا پژوه ابتدا بايد قرآن را درك كند سيروس نيرو گفت: كسي كه مي‌خواهد مولوي را بشناسد، بايد قبل از هر چيز، با سه متن معتبر و سه كتاب و آيين آشنايي داشته باشد. سيروس نيرو، شاعر و آخرين شاگرد نيما يوشيج با بيان اين مطلب به ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، گفت: خاطرم است كه يك بار شخصي به من گفت خواندن مولانا را به من ياد مي‌دهيد؟ من هم در پاسخ به او گفتم برو اول از هر چيز قرآن و بعدش فلسفه فلوتين و مزدك را بخوان. اگر اين را خواندي ديگر نيازي نيست من خواندن مثنوي را به تود ياد دهم. فكر مي‌كنم آن وقت خودت ديگر خوب مولانا را بشناسي. شاعر مجموعه «رد پا» تصريح كرد: البته رواني و سادگي شاعري مثل سعدي مثلا به مولانا نمي رسد و گاه مولوي هم وقتي خواننده‌اي دچار شعرش مي‌شود ، به كشف چيزهايي عجيب و غريب مي‌رسد كه متاسفانه نمي‌شود همه‌اش را بيان كرد. اين شاعر معاصر كه تنها بازمانده نسل شاگردان نيما يوشيج است، در ادامه متذكر شد: البته گاه كساني كه به شعر نو مي‌پردازند، كمتر و كمرنگ‌تر با مولوي و آثار او ارتباط برقرار مي‌كنند كه البته بعضي‌شان هم براي خود دلايلي دارند و البته جوان هم در اين راستا كمي تندرو تر ند. نيرو خاطر نشان كرد: زندگي مولوي به گمان من دو قسمت دارد؛ يكي قبل از ديدن شمس كه وي ملايي بود، دنباله‌رو شريعت و پس از ملاقات با شمس تبريزي به طريقت روي آورد. * اميني: عرفان غرب و مولانا، متفاوتند مفتون اميني گفت: عرفان مولانا يك عرفان كاملا شرقي است كه توامن با شريعت است مفتون اميني، شاعر معاصر ضمن بيان اين مطلب در گفت و گو با ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، گفت: منظورم از عرفان شرقي، عرفان خاور دور نيست. مولانا به واقع عارفي است متشرع كه موازي با شريعت پيش مي‌رود. بعضي‌ها مثنوي را همان تفسير قرآن مي‌دانند و برخي معتقدند تمام رنگ‌ها و راه ها و سلوك عرفاني را يكي دانستن، از ويژگي‌هاي شعر و نگاه شاعر قرن هفتم هجري است. اميني افزود: شش جلد مثنوي معنوي شرح كامل شريعت و طريقت، همراه با يك حالت عرفاني خوشبينانه است. از ديگر سو بايد عرفان مولوي را از عرفان غرب نيز جدا كرد؛ چرا كه اين عرفان بر اثر شاعران بزرگي چون دانته و حتي شكسپير غلبه دارد. اين شاعر پيشكسوت همچنين خاطر نشان كرد: فلسفه و عرفان يونان در آثار شاعران غرب كاملا ديده مي‌شود. فلسفه‌اي كه از يونان به روم رفت و از روم به كشورهاي آمريكا لاتين و سپس دوباره به اروپاي غربي و اين بار به فرانسه بازگشت. عرفان غربي اما، عرفان تلخي است و اين نوع عرفان به گونه‌اي شبيه آثار حافظ خودمان است. پس عرفان غرب با عرفان مولانا دو گونه و دو ژانر متفاوند كه با يكديگر تشكيل زاويه مي دهند. سراينده مجموعه «كولاك» تصريح كرد: حتي خيام هم خيلي به عرفان غربي نزديك است، ولي در هر حال عرفان مثنوي معنوي، نگاهي است كه در آن زشتي ديده نمي‌شود و همه چيز خير مطلق است. به فرض حافظ با توجه به نوع نگاه و زاويه ديدش مي‌گويد پشت پرده معلوم نيست چه چيزي نهفته است؛ تاريك خواهد بود يا روشن! و نهايتا حافظ ما بر اين موضوع ترديد دارد. ولي مولانا خوشبينانه معتقد است كه همه چيز روشن خواهد بود. از ديگر سو، مولوي ، شريعت و طريقت را دوش به دوش هم پيش برده و شريعت وي هم شريعت محمدي است. خالق مجموعه شعر درياچه يادآور شد: مولانا نوعي پيوند را نيز ميان مذهب هاي مختلف اسلامي ايجاد مي‌كند و تلاش اين شاعر هم بيشتر كم رنگ كردن اختلافات ميان معتزله و اشاعره است، مولوي البته خودش در قونيه مي زيسته و زماني كه تشيع قوتن و استحكام خود را دريافت به همان سمت گرايش يافت، ولي تا پيش از آن، از باب مصلحت، احتياط اختيار مي‌كرده. مولانا در جايي مي‌گويد:« چون كه بي‌رنگي اسير رنگ شد/ موسوي با موسي در جنگ شد» و اين خود شاهد مثال حرفم است. مفتون اميني گفت: بسياري از شاعران، غرق در شريعت محمدي مي‌شوند كه مولوي هم از اين قاعده مستثني نيست و سعدي و حفاظ و نظامي هم در اين ميان از همين شريعت سود جسته‌اند. اين شاعر معاصر در پاسخ به پرسش خبرنگار ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، مبني بر اين كه براي خوانش چندين و چند باره آثار مولانا و همچنين توجه بيش از پيش جهانيان به آثار او، چه كارهايي مي‌توان انجام داد، گفت: ابتداي امر بايد بودجه‌اي براي تدوين همه سويه زندگي و آثار اين شاعر و نيز ترجمه كارش در نظر گرفته شود. امروز فقط به اين خاطر كه مولوي در قونيه در گذشته است، تركيه‌اي‌ها روي دست ما زده‌اند و براي اين شاعر كلاسيك فارسي زبان و ايراني‌ها، هزينه‌هايي متقبل شده‌اند. البته دولت آن‌ها هيچ گاه مستقيما وارد عمل نمي‌شود و اغلب كارهاي تعاوني انجام مي دهند. به فرض وزارتخانه فرهنگ با همياري و همكاري دانشگاه‌ها و ميراث فرهنگي تركيه دعوت‌هايي را انجام مي‌دهند و از هر سمت با يكديگر همكاري و همفكري دارند. متاسفانه ما اكنون آن همكاري و هم فكري را نداريم. اميني همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه گاهف به مراتب تاكيد مي‌شود دولت‌ها هيچ‌گاه براي اشاعه فرهنگ كشور خود نبايد مستقيما وارد عرصه بشوند، متذكر شد: يونسكو اعلام داشته كه از 10 شاعر بزرگ جهان، پنج شاعر متعلق به ايران است. پس همين دليلي مي‌شود تا دولت ايران نيز در اين مورد دخالت كند. شما نگاه كنيد، هر كشوري چيزي براي خود دارد مثلا يونان را با تاريخ و فلسفه‌اش مي شناسند. ايتاليا‌يي‌ها در عرضه موزيك فعاليت‌هاي بيشتري دارند و معمولا فرانسوي‌ها را هم با فلسفه تمدن جديدش مي‌شناسيم . ايران هم طبيعتا شعر دارد و دخالت دولت هم لازم خواهد بود. ما، نمونه ما به ازاي همين موضوع را هم سراغ داريم. به فرض انگليس‌ها با دخالت مثبت دولتشان ، آثار شكسپير را به جهانيان عرضه كردند ولي متاسفانه در گذر ساليان و به مرور زمان، در هندوستان زبان فارسي جاي خود را به انگليسي و زبان اردو داد. به واقع ادبيات ايران حصار استقلال كشور است و اگر تشيع نبود، امروز هم نشاني از اسلام در كشور منا باقي نمي‌ماند. شاعر « انارستان» اذعان داشت: قبول كنيم كه اگر تشيعي نبود، ايراني هم در كار نمي‌بود. كشوري مثل آلمان صنعت دارد و آلماني‌ها هم با صنعتشان خود را به جهانيان مي‌شناسانند از قرن 18 و 19 تمام اساس نظامي گري در دستان آلمان‌ها بود. پس ادبيات ما هم نيازمند حمايت است. اميني گفت: ادليات است كه باعث مي شود كشوري عقب مانده بماند و يا كشوري را به انحطاط و زوال بكشاند. همچنين ، ادبيات خوب و شكوفا ، در تمامي زمينه ها حتي سياسي و اقتصادي هم تاثير دارد. براي تحقق چنين كارهايي نيز مي‌بايد دارالترجمه‌اي تشكيل شده و اداره‌اي بزرگ براي شناساندن ادبيات در دهكده جهاني ايجاد شود؛ چنين تشكلي بايد، شكلي جداي از وزارتخانه‌ها يابد و سازماني مستقل مي‌طلبد كه از همكاري تمام همين سازمان‌ها متولد شده باشد. بايد بودجه‌اي به اين سازمان‌ها تعلق بگيرد و در سوي ديگر معادله نيز افراد دلسوز و علاقه‌مند به فرهنگ ايران را بر كار مورد نظر بگمارند. اگر روز فرهنگ جهاني شود، به تبع آن، از لحاظ سياسي و علمي نيز پيشرفت‌هايي در خور تحسين حاصل مي‌شود. آثار مولوي را هم بايد به همين شكل احيا كرد و به شهروندان جهان شناساند. در گام دوم هم بايد سعي داشت كه زبان فارسي در كشورهايي مثل تاجيكستان و افغانستان حفظ و گسترش يابد. * شيرازي مقدم: مثنوي شريف به بركت جاودانگي يافته است حميد رضا شيرازي مقدم گفت: شيوه استفاده مولانا از آيات براي پرورش دادن معاني بكر و تازه ذهن جست و جوگر را فعال مي‌كند تا از اين بحر بيكران مروايدهاي جديدي را صيد كند كه البته در گذشته كمتر ذهن جست و جوگران قادر به چنين صيدي بوده است. حميد رضا شيرازي مقدم، استاد دانشگاه و محقق الهيات و معارف اسلامي ضمن بيان اين مطلب به ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشصدمين سال تولد مولانا، گفت: تيز هوشي اين عارف جليل القدر و شناخت و كاربرد تمام صور در مفاهيم عرفاني و فلسفي و شعري نشان دهنده اشراف كامل حضرتش، بر موضوعات قابل بحث است. مولوي بسياري از پرسش‌هاي عرفاني‌اي را كه پيرامون آيات الهي مطرح شده را در قالب داستان‌هاي بكر، پاسخگو بوده و در صدد پرورش موضوعات تاريخي و عرفاني با پيشينه قرآني برآمده است. وي كه كتاب اخلاق اسلامي - با گرايش مباني و مفاهيم - را نيز در دست انتشار دارد تصريح كرد: مولوي بزرگترين مثنوي سراسر جهان اسلام، بيشترين بهره را از مفاهيم و آيات قرآنب رده و در آفرينش مريم بكر معاني بيشترين توفيق را داشته است و با مطالعه آثارش مي‌توان به استواي انديشه‌اش پي‌برده، در واقع ادبيات فارس از قرآن جدايي ناپذير است و تمام ارج و منزل خود را مديون قرآن است. مولوي از اين قاعده مستثني نيست و با مطالعه در آثارش مي‌توان با كثرت شگفتي برانگيز مفاهيم قرآني در آثار او، مواجه شد. شيرازي مقدم افزود: همگي اين‌ها حكايت از احاطه كم نظير مولانا بر قرآن و مضامين قرآني دارد و در اين بين مثنوي او، همچون خورشيدي نوراني بر آسمان بلند عرفان اسلامي ادب و ايراني مي‌درخشد. اين عضو هيات علمي دانشگاه گفت: در طول قرن‌ها پس از انشاء مثنوي، اين كتاب همواره توجه دوستداران و علاقمندان به كمال و تشنگان حكايت عرفاني را به خود جلب كرده است. وي تاكيد كرد: در طول تاريخ، مثنوي‌هاي بسياري توسط شاعران متعدد سروده شده اما هيچ يك از اين آثار چنين در ميان مردم نفوذ نداشته است. وي در پايان خاطر نشان كرد: به واقع رمز پايندگي و جاودانگي اين اثر نيز به واسطه اقتباس آن از قرآن است و چون قرآن كريم جاودانه است، اين كتاب نيز به بركت قرآن جاودانگي يافته و از جهت ديگر با آراسته سدن به احداث نبوي، نورانيت آن بيش از پيش جلوه گر شده است. * محبتي: مولانا اوج انديشه است مهدي محبتي گفت: وجود مولانا مجموعه‌اي از تناقض‌هاي بي‌مانندي است كه در كمتر روح و انديشه‌اي بدين شدت و زيبايي به هم رسيده و درهم آميخته است به گزارش ستاد خبري بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، دكتر مهدي محبتي مولانا پژوه و منتقد ادبي با بيان اين مطلب گفت: همين مجموعه بي‌مانند موج‌ها و اوج‌ها متفاوت و متمايز وجودي است كه او را از آغاز ظهور تا همين امروز همواره صدر و بدر عاشقان و عالمان ساخته است و بي‌ترديد خواهد ساخت، آن چه كار خود بدان واقف بود و در صدها بيان و زبان سوخته‌وار و شيدا و مي‌سروده و مي‌بود كه مثلا از تناقض‌هاي دل، پشتم شكست. در ميان انبوه اين گفته‌ها، يك نكته شايد سنگين‌تر و سهمگين‌ترين درد روح او و بي‌ترديد ژرفناك‌ترين زخم وجود او بوده است: غربت روح‌هاي متعالي در ظلمت سراي زمين و وحشت آباد زمان. اين مولانا پژوه خاطرناشن كرد: سراسر همه نكته‌هاي مولانا بيان همين بيگانگي‌دل‌هاي پاك با آداب و عادات مانوس و مالوف خاك‌نشينان است. از همان آغاز مثنوي كه ني، در يك معنا نماد انسان كامل، نواي غربت و غريبي سر مي‌دهد تا پايان دفتر ششم كه دژ هوش‌ربا همه شيفتگان و شيدايان صورت را غرق و محو خويش كند، اين دردناله و رازمويه شگرف روح او را مي‌توان ديد وي در خاتمه سخنانش افزود: شعر و فكر و شخصيت و حتي حيات شخصي مولانا از جهت بسيار قابل تامل و تعمق است. از ناب‌ترين و ناياب‌ترين نكته‌ها و لطيفه‌هاي روحي و روحاني تا كمياب‌ترين گفته‌ها و ظرايف عقلي و معرفتي، در حال و قال او مي‌ـوان نشانه‌ها ديد و نكته‌ها آموخت. * ميهن‌دوست: مولانا، مرگ انديشي زميني است محسن ميهن دوست گفت: جلال‌الدين محمد مولوي همچنان كه عشق زميني را واسط خود و خدايش مي‌داند، همواره پرسشگر است و پاسخگو و مدام به مرگ مي‌انديشد. محسن مهين دوست، اسطوره‌شناس ضمن بيان اين مطلب در گفت‌وگو با ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، گفت: مساله مولانا در ادبيات ايراني و تفكر ايراني مقوله‌اي فرامعمول است. به واقع چنان كه حافظ در دسترس است مولانا نيست.و آثار مولانا چند خوانش است و مخاطب پي‌درپي كنش و واكنش و تغيير و تحول مدام را در مجموعه آثار مولانا شاهد است. آما آنچه بايد از سوي پژوهشگران در باب آقاي ملاي روم جدي گرفته شود، تحقيق در عرصه‌هاي متعدد تخصصي است و براي خود من مساله مرگ‌انديشي و طرح مستمر چرايي مرگ در اوج شور و سوز و گداز در آثار مولانا فوق‌العاده جذاب است وي اضافه كرد: فقدان پژوهش‌هاي همه جانبه و كمبود واقع‌نگري در پژوهش‌هاي انجام شده موجب افزودن ابهام بر آثار مولوي است. به عنوان مثال ما از دوران نوجواني و جواني مولانا چه مي‌دانيم و آنچه موجود است تا چه حد با درك تعقلي در بافت تاريخي و مزانه مولانا هماهنگ است؟ آيا جاي خالي يك غزل در نسخه تصحيح شده استاد كدكني به سهم خود بر اين ابهامات اضافه نمي‌كند؟ ميهن دوست تصريح كرد: عينيت بخشيدن به اين فراز و فرودها و نقاط مبهم و خالي توسط پژوهشگران متخصص مي‌تواند مخاطب امروز را به درستي با مولوي و آثارش اشنا سازد. اين اسطوره‌شناس و پژوهشگ رضمن اشاره به دلايل عامه پسند نبودن آثار مولانا گفت: مولانا به سبب دانش گسترده و سرشارش و تحولي كه در نگره انسان‌شناسي ايجاد كرده است و همچنين از آنجا كه آثارش مملو از اسطوره و تمثيل است در مثنوي به مثابه يك حكيم به ما درس مي‌دهد اما در غزليات پر از سوز و گذاز است و به دنبال ضمير ناخودآگاه خويش مي‌رود و از ويژگي تعليم دادن دست مي‌كشد. در همين غزليات است كه از او مي‌خوانيم: «چون چنگم از زمزمه خود خبرم نيست. از كفر و زاسلام برون است نشانم...» كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبريز و خوي برگزار خواهد شد. * اكرامي: عرفان اجتماعي مولوي مغفول مانده است محمود اكرامي، شاعر و نويسنده گفت: با وجود اين كه در عصر مطالعات بين رشته‌اي به سر مي‌بريم، متاسفانه شاهديم كه ظرفيت‌هاي متنوع آثار مولانا كمتر شناخته شده و در اين بين عرفان اجتماعي مولوي با بي‌مهري همراه بوده است محمود اكرامي، شاعر و نويسنده ضمن بيان اين مطلب در گفت‌وگو با ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا افزود: متاسفانه ابعاد و ظرفيت‌هاي آثار مولوي در ايران كمتر شناخته شده است. همه ما ابياتي را از مولوي در حافظه دايم و آنچه برجسته‌اش مي‌دانيم عرفان ديني ملاي روم است، حال آن كه مولانا دوشادوش اين كه يك عارف ديني است، عارفي اجتماعي نيز هست، اما در ايران جنبه‌هاي اجتماعي شعر او مغفول مانده است شاعر مجموعه دريا تشنه است گفت: براي نمونه، تامل بر داستان شيخ صنعان به مخاطب امروز نشان مي‌دهد كه انسان چه لغزش‌ها و خطاهايي را ممكن است از سر بگذراند و چگونه رفتار مي‌كند. در اين قصه، مولانا بيش از آن كه عرفان نظري و ديني را مطرح كند نگاه به عرفان اجتماعي دارد، چيزي كه بريا مخاطب امروز جالب و جذاب است مولف كتاب «مردم‌شناسي تبليغات» با اشاره به جاي خالي مطالعات اجتماعي، اخلاقي، روان‌شناسي بر آثار مولوي و محدود ساختن اين سرچشمه فياض و رنگارنگ به واكاوي‌هاي صرفا ادبي اضافه كرد: پژوهشگران علوم اجتماعي مي‌توانند درباره جايگاه صداقت، وطن‌دوستي يا نقش مادر، زن و معشوقه در آثار مولوي دست به تحقيق بزنند و مخاطبان امروز جامعه را به دنبال آورند و شكل دگر خنديدن را نشان دهند * كريمي موغاري: علم مولوي از اشراق و شهود باطني حاصل مي‌شود فريده كريمي موغاري گفت: قرآن و حديث دو سرچشمه فياض است كه عرفان مولانا را سيراب ساخته، پاره‌اي قصه‌هاي مثنوي از مضمون آيات قرآن و احاديث نبوي نشأت گرفته‌اند. از طرف ديگر، كاربرد الفاظ و تعابير قرآن و حديث هم به فراواني در مثنوي ديده مي‌شود كه يكي از ويژگي‌هاي سبكي مولوي را به وجود مي‌آورد. فريده كريمي موغاري، پژوهشگر ادبي و استاد دانشگاه، ضمن بيان اين مطلب به ستاد خبري كنگره بزرگداشت هشتصدمين سال تولد مولانا، گفت: طرز تلقي مولانا از قرآن كريم، نمايانگر تعظيم فراوان وي بر كلام خدا و تسلط كامل او، بر آن است. همچنين علاقه به تأويل صوفيانه آيات و احاديث نيز در سراسر مثنوي آشكار است. تأثير قرآن و حديث در مثنوي شرف تا جايي است كه فهم مطالب آن بدون آشنايي با قرآن كريم امكان‌پذير نخواهد بود. از طرف ديگر، مولوي علاوه بر استدلال‌هاي تمثيلي كه به آيات قرآني دارد، در قصه‌ها و شخصيت‌هاي داستاني خود نيز، از كلام الهي استمداد مي‌جويد. در بسياري از موارد تمثيل، مولانا به تفسير آيات نيز مي‌پردازد و در پاره‌اي موارد، در نقل احاديث به اقوال صوفيان و آراي مشايخص استناد مي‌كند. به وابع بيشتر احاديث مثنوي در صحاح حديث، مأخذ معتبري دارد كه استاد فروزانفر آن‌ها را در كتاب «مأخذ قصص و تمثيلات» ذكر كرده‌اند. وي گفت: مسلم است كه ارتباط مثنوي با قرآن، همه جانبه و از روي ايماني بي‌نظير است. مولوي گاهي آيه‌اي را از اين كتاب آسماني چنان مورد تفسير و اقتباس و استشهاد قرار مي‌دهد كه خواننده در يك نگاه خود را به دنيايي تازه مواجه مي‌بيند. مؤلف كتاب «زبان و ادبيات فارسي عمومي» كه تا حال به بيش از 54 چاپ رسيده است افزود: آيات قرآن در مثنوي به دو صورت مورد استشهاد قرار مي‌گيرد. اول آن‌هايي كه صريحاً مورد استشهاد يا تفسير و اقتباس قرار گرفته‌اند و دوم، آن‌هايي كه مفاد آيات قرآني در مثنوي انعكاس يافته؛ بدين معني كه مضمون قرآني در بيت آورده شده، بدون اين كه كلمه يا جمله‌اي از آن به طور صريح مورد تذكر قرار گيرد. انتهاي پيام/ش




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن