تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797009383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چای نوشیدنی آرامش بخش و انواع سنتی آن : نوشيدني گرم


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: چای نوشیدنی ارامش



بوته چای

درختچه ای است دائمی و خزان ناپذیر از نوع Camellia و از جنس Siniss که برای رشد و نمو به آب وهوای نسبتا " گرم و مرطوب نیاز دارد. از برگها و جوانه های انتهایی گیاه بعد از گذراندن مراحل عمل آوری، چای به دست می آید.
چای محصولی است که از غنچه و جوانه های لطیف گیاهی از نوع کاملیا پس از طی مراحل مختلفی مانند پلاس، مالش، تخمیر و خشک کردن به دست می آید.

انواع چای
انواع چای عبارتند از: سیاه، سبز، سفید، اوولانگ

چای سیاه که از پس از طی مراحل کامل تبدیل چای سازی از برگ سبز به دست می آید.
چای سفید که بیشتر خواص درمانی داشته و در کشور چین مصرف عمده دارد و بیشتر در داروخانه ها یافت میشود.
چای سبز که در مراحل فراوری پس از چیدن برگهای چای، آنرا در معرض بخار قرار می دهند تا پیش از خشک شدن آنزیم های آن غیر فعال شده و در این فرآورده مقدار پلی فنل ها که مهمترین آنتی اکسیدان موجود در برگ سبز چای بوده بیشتر از چای سیاه است و خواص درمانی بیشتری هم دارد.
چای اوولانگ - به وسیله اکسیداسیون ناقص برگهای چای به عنوان بخشی از فرایند حد وسط تهیه چای سیاه و سبز تولید می شود. به طور تقریبی 78-76 درصد چای تولیدی در دنیا چای سیاه، 20-22 درصد چای سبز و کمتر از 2 درصد چای اوولانگ است.

به طور کلی اولین زمینه در صنایع تبدیلی برگ سبز، چای سازی می باشد. چای محصولی است که در دو بخش فعالیت می شود:
الف) کشاورزی
ب) تبدیلی
به طور کلی درختچه چای پس از 5 الی 6 سال به بار می نشیند و بار دهی می کند. چای 80 گونه دارد که 2 گونه آن تنها در دنیا قابل مصرف است:
1-چای آسامی
2-چای چینی
که چای مورد استفاده در این شرکت از نوع 1 یعنی بهترین نمونه چای دنیا می باشد. هیبرید چای چینی بیشتر مربوط به مناطق شمال ایران بوده و چای آسامی مربوط به مناطق هند و سری لانکا، زیرا شرایط آب و هوایی مناسب موجود در آن سرزمینها که زمستان معتدل هم دارند، شرایط بهتر رشد و نمو هیبرید آسامی را به سهولت امکان پذیر می نماید، در صورتیکه هیبرید چینی در شرایط آب و هوایی ایران فقط می تواند سازگار باشد. برگ سبز چای بایستی خام و کال چیده شود و هرچه فواصل برگ چینی کوتاه تر باشد، کیفیت چای حاصله بهتر می باشد. برگ گونه آسامی گوشتی و آبدار بوده، در صورتی که برگ هیبرید چینی ریز و کوتاه و کوچک و کم آب است.
حد تفاوت یک برگ چینی و آسامی که در یک شرایط کاملا " مساوی کشت می شود، چای آسامی 40 درصد بهتر از چای چینی است.
کیفیت چای 70 درصد در باغ بوده و 30 درصد مربوط به عمل آوری می باشد.

به طور کلی 5 برداشت از بوته چای داریم :
برداشت اول: شاخه هایی که زودتر رشد کرده اند. حدود 80 درصد.
برداشت دوم : همه برگها رسیده و قابل چیدن هستند.
برداشت سوم : شاخه هایی که دیرتر رشد کرده اند.

به طور کلی نورگیری، چین و پاک چین را داریم. در چین اول چای بهاره، چین دوم، سوم و چهارم چای تابستانه و چین پنجم چای پاییزه که به سادگی می توان نوع چای را با توجه به رنگ تشخیص داد که آیا چای بهاره است یا پاییزه یا تابستانه.

چای بهاره : وزین و به رنگ مشکی مایل به خاکستری است. چای تابستان : مشکی که اگر نامرغوب باشد، بوررنگ است.
چای پاییزه : سبک، مشکی و اگر نامرغوب باشد، به رنگ سبز می زند.
به طور کلی برگی برای چای سازی خوب است که غنچه 2 برگ، غنچه 3 برگ و یا 4 برگ باشد، ولی یک غنچه 1 برگ هم ممکن است باشد.

پس از اینکه چای وارد کارخانه شد مراحل پلاس، تخمیر، مالش و خشک کردن راسپری می کند. در مرحله پلاس 35 الی 40 درصد وزنش باید کم شود، یعنی آب برگ را به 60 درصد برسانیم. زمان پلاس 8 الی 12 ساعت است. در پلاس اتاقکهایی میباشد که مشبک و سوراخ بوده و یک چتایی ( گونی مشبک ) به ارتفاع 25 سانتی متر، 16 متر طول و عرض 1/65 سانتی متر دارد که متصل به یک کانال هوای گرم و سرد می باشد که عبور این هوا داخل این اتاقک سبب پژمردگی این برگ سبز می شود.

در این مرحله مواد موجود در برگ تغلیظ یافته و همچنین فعالیت آنزیمها منجمله پلافنل اکسید از، تجزیه کلروفیل، تجزیه پروتئین های برگ به اسید آمینه و...اتفاق می افتد. مرحله پس از پلاس، مرحله مالش را داریم که برگها را به مدت 30 دقیقه الی 2 ساعت به دفعات 3 الی 4 بار مالش داده و در پایان الک می کنیم و قطعات ریز به پایین میریزد. برای مراحل بعدی یعنی دوره های سوم و چهارم که مالش می دهیم و هرچه به تفکیک باقی می ماند، مربوط به مالش 2 و 3 و 4و... می باشد. در سالن مالش 3 فاکتور حرارت و رطوبت و نظافت بایستی رعایت شود. درجه حرارت از 24 درجه سانتی گراد بالاتر نباشد، رطوبت بالای 94 درصد باشد و نظافت روزانه انجام پذیرد.

رطوبت توسط دستگاه مه پاشی که آب را پودر می کند، بایستی در همه سالنهای مالش و تبخیر باشد. مه پاشی در پایین آوردن درجه حرارت خوب است، ولی کولرهای آبی هم متداول است. در مرحله مالش ماده ای به نام دیاستاز که از دسته اکسیدازها است و به پلی فنل اکسیداز معروف است در اثر پاره شدن یاخته ها و کاتیشن موجود در برگ که در اثر مالش آزاد شده، تماس حاصل کرده و رنگ چای به وجود می آید.

در سالن تخمیر در قفسه های انتظار باقی مانده و عمل اکسیداسیون در آنجا انجام می پذیرد. که این زمان از میان 2/30 ساعت تا با لاترین زمان 4/15 ساعت می باشد. اگر کمتر ازین مقدار بماند، چای عطر و طعم ندارد و بیشتر از این زمان چای در مرحله در مرحله اکسیداسیون ترش شود و باید دور ریخته شود. عوامل موثر رطوبت و حرارت است. هرچه حرارت پایین تر باشد، برگها دیرتر خشک می شود. در دمای پایین کیفیت چای مرغوبتر می باشد. در واقع در مرحله تخمیر برگهای سبز چای به رنگ قهوه ای در آمده و اکسیداسیون آنزیمی پلی فنل ها صورت می گیرد.

سپس مرحله خشک کردن را داریم که در این مرحله رطوبت باقی مانده به وسیله دستگاه خشک کن به حدود 4-5 درصد می رسد و آماده مصرف می گردد.اگر دما دراین مرحله کم یا زیاد شود، خطر احتمالی سوختن چای را به دنبال خواهد داشت. اگر رطوبت در چای زیر 3 درصد باشد، چای سوخته بوده و اگر بالاتر از 5 درصد باشد، چای خام است.

به طور کلی کیفیت چای را با فاکتورهای 1- رویت ظاهری 2- رنگ چای ( نوشابه ) 3- طعم 4- عطر 5- تفاله می‏سنجند. در بخش رویت پیچیدگی چای مهم بوده که خود بیانگر نوع لطافت برگ، نوع پلاس و نوع مالش می باشد، که خود پیچیدگی به انواع مختلفی تقسیم می شود. اگر چای خوب پیچیده شده باشد، آبدار و وزین است. مشکی بودن چای از فاکتورهای مهم دیگر است. مشکی تنها، مشکی مایل به طوسی، مشکی مایل به بوری، مشکی مایل به خاکستری، قهوه ای و چای سبز.

زر دار بودن نیز از دیگر فاکتورهای مهم است ( اصطلاحا " اگر مراحل چای سازی به خوبی صورت گرفته باشد، برگهای جوانتر و غنچه ها به شکل زرد رنگ در چای فرآوری شده می مانند که به آن زر می گویند. ) تمیز بودن، یکدست بودن نیز از دیگر فاکتورهای مهم کنترل کیفیت است. وجود ساقه، دمار، پره های ضخیم، پو همگی از عیوب و ضایعاتی است که باید در چای وجود نداشته باشد. در مورد تفاله چای رنگهای مسی، سبز شفاف، قهوه ای، سبز و قهوه ای تیره با هم، مشکی سوخته را داریم که چای مرغوب تفاله مسی رنگ را داراست.جهت عطر چای مقداری از آن را در کف دست ریخته و هوای دم را بر روی آن می دهیم و سپس آن را استشمام می کنیم، به این صورت عطر آن مشخص می شود.

بقیه فاکتورها ی دم کردن چای دم کردن خاص چای مربوط به تسترهای قوی بوده و کاری عملا " تخصصی می باشد که ازحوصله بحث خارج خارج می باشد.
 بهترین روش برای دم کردن چای: استفاده از قوری چینی و یا پیرکس کوچک است که به راحتی یک فنجان آب در آن جا بگیرد، قبل از ریختن چای در قوری ابتدا کمی آب جوش در آن بگردانید، آب تصفیه شده بهترین آب برای دم کردن چای است،اما میتوانید از آب شیر هم استفاده کنید، در صورتیکه از شب قبل آن را در پارچ شیشه ای ریخته باشید و کلر آن تبخیرشده باشد.
ابتدا آب سرد را که مطمئن هستید حاوی اکسیژن است بجوشانید، مراقب باشید مدت زیادی نجوشد زیرا اکسیژن آن آزاد می شود و چای شما بیمزه خواهد شد.
 روش دم کردن چای چه سبز یا سیاه افزودن موادی است که ازمواد مصرفی انتخاب می کنید. آن را در قوری بریزیدو بعد به آن آب جوش اضافه کنید و صبر کنید تا آب کمی خنک شود و پس از آن مواد را به آن بیفزایید. زیرا اگر آب زیاد داغ باشد برگهای چای تلخ وتند می شوند.
 بهترین مقدار لازم مواد مخلوط برای یک فنجان آب به اندازه یک قاشق چایخوری است. کمی آب روی آن بریزید،در قوری را گذاشته و فورا " آب را دو ربریزید ( به این ترتیب هر نوع تلخی و تندی مواد از بین می‏رود. ) سپس دوباره در قوری آب بریزید و در آن را گذاشته و سه دقیقه صبر کنید تا مواد خیس بخورد. مراقب باشید چای بیشتر از این مدت در آب نماند وگرنه آب کدر میشود و ایجاد اسید کرده و ممکن است بر روند هاضمه تاثیر معکوس بگذارد.

خواص و ویژگیهای درمانی چای
چای حاوی فلاونوئید می باشد. فلاونوئیدها آنتی اکسیدانهایی هستند که رادیکالهای آزاد را خنثی می کنند. رادیکالهای آزاد ترکیبات بسیار موثری که در هنگام ترکیب شدن با اکسیژن سلولها را تخریب می کنند، سلولهای تخریب شده به وسیله اکسیداسیون در پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و سرطان نقش دارند.مصرف چای چای باعث کاهش جذب آهن از دستگاه گوارش می شود.

پلی فنولهای موجود در چای کمپلکس های نامحلولی با آهن در دستگاه گوارش تشکیل می دهند، که مانع جذب آهن می شوند و نوشیدن آب پرتقال یا گریپ فروت با چای یا اضافه کردن لیموشیرین به چای توانایی جذب آهن را برطرف می کند. همچنین نوشیدن چای می تواند میزان چربی و جریان حرکت خون را در بدن انسان تنظیم نماید.چای دارای خواص درمانی است که نه تنها خستگی را رفع می کند، بلکه اعصاب را تقویت و چشم را درخشان می کند.
چای برای درمان اسهال و اعتیاد به نوشابه های الکلی و نیز برخی بیماریهای پوستی مفید بوده و با کمک به هضم غذا دستگاه گوارش را تمیز کرده و همچنین با داشتن فلوراید موجب دوام دندانها می شود و چای میکروبهای مخرب در دهان و دندان را از بین می برد. برای درمان چاقی نوشیدنی مفیدی است و باعث جلوگیری از لخته شدن خون در پلاکتها و حمله قلبی می شود.

آزمونهای چای به دو دسته شیمیایی و میکروبی تقسیم می شوند :
در آزمونهای شیمیایی 1- رطوبت 2- خاکستر کل 3- خاکستر محلول در آب جوش 4- قلیائیت خاکستر 5- خاکستر غیر محلول در اسید 6- عصاره آبی 7- فیبر خام و کافئین را داریم.

در آزمونهای میکروبی، آزمونهای کپک و مخمر، کلی فرم و اشرشیا کلی را داریم.

در بحث رطوبت نمونه های چای را پس از نمونه برداری توسط آسیاب مخصوص آسیاب می کنیم، و سپس 5 گرم آن را در داخل پلیت که از قبل درآون 5+3 10درجه سانتیگرا د به وزن ثابت ریخته و به مدت 16 ساعت داخل آون می گذاریم، تفاوت وزن اولیه و ثانویه به وزن کل نمونه درصد مربوط به رطوبت نمونه چای می شود.
در مورد خاکستر هم داخل کروزه که به درون کوره الکتریکی 25+ 525 درجه سانتیگراد به وزن ثابت رسیده، گذاشته به مدت یک روز، سپس طبق فرمول اختلاف دو توزین خاکستر کل به دست می آید.
 به خاکستر به دست آمده به روش بالا پس از اضافه کردن 20سی سی آب مقطر و گذاردن روی حمام آبی به مدت 20 دقیقه حدود 60 سی سی آب مقطر داغ پس از 20 دقیقه افزوده و با قیف و کاغذ صافی بدون خاکستر صاف می کنیم. وقتی به 60 سی سی رسید، مانع زیری آن را برداشته، به وسیله 2 تا 3 قطره مصرف متیل اورانژ با اسید Hcl 0/1 نرمال تیتر می کنیم تا رنگ زرد به ارغوانی تبدیل شود.

طبق محاسباتی قلیائیت خاکستر آن را به دست می آید، از ماده ای که روی کاغذ صافی مانده پس از خشک کردن روی بن ماری داخل کوره سوزانده تا خاکستر غیر محلول در آب جوش به دست آید، پس از کم کردن از خاکستر کل، خاکستر محلول در آب جوش به دست می آید. خاکستر غیر محلول در اسید از خاکستر غیر محلول به دست آمده در آب جوش در بالا 10 سی سی اسید کلرید ریک 1 به 3 اضافه کرده و 10 دقیقه روی بن ماری گذارده و سپس صاف می کنیم وبا آب مقطر آنقدر می شوییم تا اسیدها کاملا " شسته شده و رنگ تورنسل آبی را قرمز نکند ( حالت اسیدی نداشته باشد ). طبق فرمول درصد آن را به دست می آوریم.

در مورد عصاره آبی مقدار 2 گرم چای آسیاب نشده را در 200 سی سی آب مقطر می ریزیم و به مدت یک ساعت و نیم می گذاریم بجوشد، کاغذ صافی که از قبل توزین شده بر روی ارلن گذاشته و کاملا " تفاله را می گیریم بر روی کاغذ صافی و نوشابه را جدا می کنیم و می گذاریم داخل پلیت تا فردا صبح و فردا وزنش را با تفاله یادداشت می کنیم و از فرمول درصد عصاره آبی را بدست می‏آوریم.

فیبر خام : 1 گرم چای آسیاب شده + 200 گرم اسید سولفوریک 5/12gr/litr بر روی هیتر از زمان جوش باید نیم ساعت بجوشد. اول با پیست و آب، قیف بوخنر را می شوییم با آب مقطر داغ، محلول را درون قیف بوخنر صاف می‏کنیم و آنقدر می شوییم تا دیگر حالت اسیدی نداشته باشد و دفعه بعد با سود می شوییم، مقداری سود را نگه داشته، آنگاه کاغذ صافی را که بر روی آن تفاله های چای است. داخل یک ارلن دیگر می شوییم، سپس پس از اتمام شست و شو با سود آن یکی ارلن که تفاله دارد را روی هیتر می جوشانیم، از وقت جوش 30 دقیقه دوباره صاف می کنیم. اینبار داخل کاغذ صافی بدون خاکستر. حال کاغذ صافی با بوته 2 ساعت داخل خور می ماند، سپس سرد کرده و توزین می کنیم، حال درصد فیبر خام را به دست می آوریم.
آزمونهای میکروبی : کپک با ساختن محیط کشت، استریل آن و کشت دادن به صورت pour plate و داخل انکوباتور 25 درجه سانتیگراد دو روز تعداد کپک را شمارش کرد. کلی فرم را هم به همین منوال در دمای 37 درجه سانتیگراد می شماریم. اشرشیا کلی را در محیط کشت لوریل سولفات تریپتوزبراث دوبل ابتدا کشت داده، سپس اگر گاز داده بود، وارد محیط کشت BGکرده و اگر باز مثبت بود وارد محیط کشت تریپتون واتر می کنیم.
در مورد چای محسن که یکی از عالیترین چای آسامی منطقه سریلانکا است، کلیه آزمونهای حسی ( ارگانولیپتیک )، آزمونهای شیمیایی و میکروبی برای هربار ورود محموله انجام شده و گزارشات ثبت و بررسی میگردد، قابل ذکر است که مصرف این چای، جای هیچگونه نگرانی را چه از لحاظ کیفی چه شیمیایی و میکروبی نداشته و بهترین چای صددر صد خارجی از لحاظ کیفیتی را به خود اختصاص می دهد با شرایط ویژه عطر، طعم، رنگ،ظاهر و....




انواع چای های سنتی ایرانی:

1- چای گل گاو زبان و سنبل طیب : گل گاو زبان ( 4 قاشق مربا خوری ) به اضافه سنبل طیب (1 قاشق مربا خوری)و 1 عدد لیمو عمانی در 2 لیوان آب سرد ومقداری نبات
خواص : گاو زبان (( طبیعت گرم و تر )) – آرام بخش اعصاب –خواب آور –سر درد های عصبی درد های کلیوی –ضد سودا و صفرا.
سنبل طیب (( طبیعت گرم )) –ضد قولنج و اسپاسم –ضد تشنج و صرع –تقویت قوه باء .
2- چای به لیمو زیر فون: به لیمو: ( 1 قاشق مربا خوری ) به اضافه زیر فون ( 1 قاشق غذا خوری ) در یک قوری (2 لیوان آب سرد ) به همراه مقداری نبات .
خواص: طبیعت گرم-ضد سرماخوردگی-ضد ناراحتی عصبی –ضد تشنج-ضد نقرس-ضد سیاتیک-ضد غلظت خون-ضد رماتیسم-خواب آور شب-ضد میگرن-آرام بخش –ضد طپش قلب-ضد سر درد-تقویت حافظه-تقویت معده-ضد آسم-پایین آورنده فشار خون-ضد اسهال-شستشو دهنده کلیه.

3-چای بادرنجبونه زیرفون: بادرنجبونه (1 قاشق مربا خوری )به اضافه زیرفون (1 قاشق غذاخوری)در یک قوری (2 لیوان آب سرد )به همراه مقداری نبات .
خواص:طبیعت خیلی گرم – در بعضی مزاجها بالا برنده قوی فشار خون-مقوی قلب و اعصاب – خون ساز-تقویت کننده سلولهای مغزی –فوق العاده آرام بخش است –(( گیاه مورد علاقه حضرت علی (ع ) ))-مقوی مغز- ضد صدای گوش –خواب آور- نشاط آور- ضد بیماریهای کلیه- ضد خوابهای وحشتناک-ضد بوی دهان

4-چای بابونه: (1 قاشق غذا خوری )در یک قوری ( 2 لیوان آب سرد )به همراه مقداری نبات .
خواص: طبیعت معتدل و دیم آن گرم و خشک-آرام بخش اعصاب-معده_روده و تقویت آنها_ضد تب-ضد انگل-ضد یبوست-مقوی اعصاب و مغز-اشتهاء آور-ضد بلغم و صفرا-شستشو دهنده بسیار قوی کلیه ها

5- چای به لیمو: ( 1 قاشق غذاخوری)دریک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص:طبیعت گرم-خواب آور شب-آرام بخش-ضدمیگرن- ضد سر درد-ضد تپش قلب-تقویت حافظه
ضد نفخ-تقویت معده-ضد آسم

6-چای دارچین: (چند قلم آسیاب نشده)در یک قوری( 2 لیوان آب سرد)به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت گرم و خشک)) – محرک اعصاب-شستشو دهنده کلیه-دفع رطوبت اخلاط رطوبتی-مفرح –تقویت قوه باء-پا درد های رطوبتی-اشتها آور-ضد دلهره-ضد بوی دهان-تقویت کبد و معده(( تاثیر آن تا 15 سال در بدن می ماند))

7-چای زنجبیل: ( 1 قاشق مربا خوری کوبیده) در یک قوری (2 لیوان آ ب سرد ) به همراه مقداری نبات.
خواص: (( طبیعت گرم و خشک))- بالا برنده فوری فشار خون – ضد ضعف اعصاب-تقویت حافظه-
تنظیم ادرار-ضد رطوبت مزاج-ضد بلغم و صفرا-خون ساز-ضد درد مفاصل-تقویت قوه باء-مقوی جهاز هاضمه-ضد سم غذایی-مقوی معده-مسکن-مقوی قوای رئیسه بدن.

8- چای میوه گل نسترن: (15 عدد) در یک قوری ( 2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص: طبیعت معتدل و خشک-پایین آورنده فشار خون-ضد قند خون-ضد ورم و درد کلیه-شستشو دهنده کلیه-سرشار از ویتامین ث ضد سرما خوردگی –مقوی معده –ضد اسهال

9- چای زیرفون: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص: (( طبیعت گرم)) –مصرف زیاد پایین آورنده فشار خون-ضد ناراحتی های عصبی و تشنج ها-ضد میگرن های مزمن-ضد بیخوابی-ضد سر درد-بیماریهای ریوی-زکام-ضد غلظت خون-ضد استفراغ-ضد رماتیسم-آرتروز-نقرس و سیاتیک-(( برای خانمهای بار دار ممنوع است)).

10-چای آویشن: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص: ((طبیعت معتدل ))-بالا برنده فشار خون-تقویت اعصاب-رفع کولیتهای مزمن-شستشو دهنده کلیه-ضد صفرا-ضد زکام-آسم-سرفه-اشتها آور –ضد غلظت خون-مقوی جهاز هاضمه-تقویت بینایی-

11-چای اکلیل کوهی : ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت معتدل گرم)) –(( گیاه معجزه گر ))-مقوی اعصاب-شستشو دهنده کلیه-ضد صفرا-ضد دلهره و اضطراب-تقویت بدن-زکام-آسم-سیاهسرفه-مقوی معده-ضد درد رماتیسمی واستخوانی و کمر-ضد سنگ کیسه صفرا-

12-چای گزنه: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت گرم و خشک)) –ضد قند-ضد غلظت خون-ضد چربی-ضد صفرا و سنگ کیسه صفرا-ضد سرطان-ضد امراض کلیه-شستشو دهنده کلیه-ضد خونریزی –زیاد کننده شیر مادر-رفع خستگی-ضد ریزش مو

13-چای مرزنجوش : ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : ( ( طبیعت گرم )) _ آ رام بخش اعصاب _ بهترین داروی میگرن کهنه ودرد شقیقه وسردردها _ ضد نفخ معده –ضد ورم معده – ضد اخلاط مضره – ضد سرماخوردگی – ضد اسهال-خلط آور-تب بر-خواب آور اشتها آور

14- چای استخودوس: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص:(( طبیعت گرم و خشک)) –آرام بخش اعصاب-تقویت کننده سلولهای مغز-ضد میگرن-ضد زکام –آسم و برونشیت-مسکن-درمان رماتیسم-شستشو دهنده کلیه-ضد اگزما-((کاربرد در اکثر بیماریها دارد)).


15- چای فلوس: ( 1 قاشق غذاخوری مغز فلوس) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت معتدل )) پایین آورنده فشار خون-برفک دهان-ملین-مسهل قوی-ضد صفرا-ضد یبوستهای بد ومزمن-ضد تورم امعاء و احشاء

16-چای زعفران: (1 قاشق مربا خوری کوبیده)دریک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص: (( طبیعت گرم و خشک))-مفرح-مقوی قلب-محرک قوای مغزی-نشاط آور-خنده آور-ضد کرم خوردگی دندان-شستشو دهنده کلیه-مقوی معده-ضد سرفه-ضد حساسیت-خلط آور

17-چای نعناع: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص: (( طبیعت معتدل و اندکی گرم)) – ضد اسهال و استفراغ-ضد نفخ معده-مقوی معده-خوشبو کننده دهان-آرام کننده روده ها-رفع خستگی-رفع ناراحتی های کیسه صفرا-رفع ناراحتی های ریوی-تنگی نفس و آسم-ضد سرفه.

18- چای پونه: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص: (( طبیعت معتدل و اندکی گرم)) – ضد اسهال و استفراغ-ضد نفخ معده-مقوی معده-خوشبو کننده دهان-آرام کننده روده ها-رفع ناراحتی های ریوی و آسم-تنگی نفس –ضد سرفه-ضد ناراحتی های کیسه صفرا-رفع خستگی.

19- چای چلتوک برنج : ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت گرم )) – سرشار از ویتامین-جلوگیری از سفید شدن و ریزش موی سر –ضد یبوست مزمن-برای خانمها ممنوع است.

20- چای گلپر : ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت گرم و خشک)) –تقویت کننده عالی حافظه-ضد صرع قوی-ضد فراموشی-ضد انواع اسهال-تقویت قوه باء-ضد تنبلی معده-ضد جوش و دمل-اشتهاء آور-کمک به هضم غذا.

21- چای زیره سیاه : ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت بسیار گرم )) – بالا برنده فشار خون – سوزاندن چربی اضافی-تصفیه خون-مقوی قلب و عروق-شستشو دهنده کلیه-ضد چاقی-ضد زردی پوست-ازدیاد کننده شیر مادر-ضد نفخ معده-مقوی معده-رفع ناراحتیهای روده.

22 –چای بادرنجبونه: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص:طبیعت خیلی گرم – در بعضی مزاجها بالا برنده قوی فشار خون-مقوی قلب و اعصاب – خون ساز-تقویت کننده سلولهای مغزی –فوق العاده آرام بخش است –(( گیاه مورد علاقه حضرت علی (ع ) ))-مقوی مغز- ضد صدای گوش –خواب آور- نشاط آور- ضد بیماریهای کلیه- ضد خوابهای وحشتناک-ضد بوی دهان

23- چای بهار نارنج: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات.
خواص : (( طبیعت گرم)) – آرام بخش –تقویت کننده قلب و اعصاب-مفرح و نشاط آور-سر درد های عصبی-اشتهاء آور

24- چای هوفاریقون: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات
خواص: (( طبیعت گرم و خشک)) –مقوی اعصاب-مقوی قلب-دافع اخلاط فاسده

25- چای کوهی: ( 1 قاشق غذاخوری) در یک قوری (2 لیوان آب سرد) به همراه مقداری نبات
خواص: (( طبیعت گرم)) –ضد آلرژی و حساسیت- مقوی اعصاب-آرام بخش –ضد اگزمای پوستی.


طرز تهیه چای سنتی ایرانی

بعد از مخلوط کردن مواد فوق روی حرارت کم قرار دهید تا به نقطه جوش برسدسپس قوری را روی حرارت غیر مستقیم (کتری یا سماور) قرار داده 15 دقیقه دم بکشدصاف نموده و مصرف کنید.
1- هر چه بیشتر دم بکشد بهتر است.
2- بعد از دم کشیدن به مدت طولانی ( چند روز ) قابل مصرف است.


فواید


مصرف دم‌کردهٔ چای باعث تسریع حرکات تنفسی، سرعت در گردش خون، رفع خواب‌آلودگی، احساس تجدید نیرو، تقویت نیروی فکری، گوارش بهتر غذا و تعریق می‌شود از این رو چای را هنگام خستگی، ضعف عصبی، میگرن، بیماری‌های قلبی و آسم می‌توان تجویز نمود.

در پژوهش‌های امروزی مشخص شده‌است که چای ممکن است در کاهش خطر برخی بیماری‌های مزمن عمده مثل سکته، حمله قلبی و بعضی سرطان‌ها مفید باشد، این مطلب را دکتر جان وایسبرگر، عضو بلند پایه موسسه بهداشت آمریکا، واقع در یک مرکز تحقیقاتی در نیویورک اعلام می‌کند.

نوشیدن چای می‌تواند از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند؛ این‌ها اخبار بسیار خوبی برای مردم تمام دنیاست چون چای پس از آب پر مصرفترین نوشیدنی در دنیاست و روزانه یک میلیارد فنجان چای در دنیا نوشیده می‌شود.

در بسیاری فرهنگ‌ها در سراسر تاریخ، چای به عنوان یک معجون شفابخش تلقی شده‌است. بیش از هزارسال قبل راهبان بودایی به دلایل مذهبی چای می‌نوشیدند و معتقد بودند که در زمان درون‌پویی به بیدار ماندن آنها کمک می‌کند.

راهبان بودایی همچنین معتقد بودند چای دارای نیروهای شفا بخش است و همراه با گسترش بودیسم، چای و تقاضا برای آن نیز افزایش یافت. یکی از بزرگان ژاپنی قرن سیزدهم بنام «شوگون» در اثر پرخوری در آستانه مرگ قرار گرفته بود که یک راهب به او رژیم چای توصیه کرد و او بهبود پیدا کرد. همین کافی بود تا مردم ژاپن بیشتر به دم کردن چای روی بیاورند.

یکی از دلایل این که دم کردهٔ چای در دوران گذشته در نجات زندگی افراد موثر بوده این است که آب جوشیده باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برده. براساس نتایج یک تحقیق گسترده در هلند، خطر سکته مغزی برای مردانی که روزانه چهار پنج فنجان چای مینوشند ۷۰ درصد کمتر است. یک تحقیق دیگر در سال ۱۹۹۳ اعلام کرد مصرف زیاد چای، حمله قلبی مهلک را کاهش می‌دهد.
کشت چای در کوه‌های کامرون، مالزی

جان فولتس مدیر مرکز پیشگیری یک مدرسه پزشکی به این نتیجه رسید که چای از ایجاد لخته‌های خطرناک خون که منجر به حملات قلبی و سکته می‌شود جلوگیری می‌کند. سایر مطالعات نیز نشان می‌دهد که سطح چربی خون و فشار خون برخی مصرف کنندگان چای پایین تر است. بیش از ۲۰ تحقیق در مورد حیوانات نشان داد که چای ممکن است از بعضی سرطان‌ها مثل سرطان دستگاه گوارش، سرطان دستگاه تنفس و سرطان پوست جلوگیری کند.

«وایسبرگر» که پیشتر به نام وی اشاره شد اظهار می‌کند که نوشیدن چای همراه با خوردن مقداری میوه و سبزی یک راه چاره ارزان و آسان برای کاهش خطر برخی سرطان‌ها باشد. محققان دانشگاه حفاظت «کیس وسترن» در «کلویلند» دریافتند که مصرف چای تا ۹۰ درصد از آفتاب سوختگی منجر به سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

«حسن مختار» متخصص پوست که یک مطالعه منتشر نشده را راهبری کرده، می‌گوید: «در آینده چای یکی از راه‌های محافظت پوست در برابر آفتاب خواهد بود.» دانشمندان تذکر می‌دهند، این که چای ممکن است در برابر برخی سرطان‌ها محافظ باشد به دلایل گوناگون بودن عوامل بیماری‌هاست.
بوته چای

سرانجام این‌که چون چای حاوی فلوراید است، می‌تواند مقاومت دندان‌ها را زیاد و از پوسیدگی آنها جلوگیری کند. در مطالعات آزمایشگاهی محققان ژاپنی پی بردند که چای با پیشگیری از تشکیل پلاک دندانی برخی باکتری‌های دندانی را که می‌توانند باعث بیماری لثه شوند، نابود می‌کند. چای دارای انواع پلی فنول است که آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سلول‌های انسان را از صدمه محافظت می‌کنند. فلاونیدها گروهی از پلی فنول‌ها هستند که بطور طبیعی در چای وجود دارند. به نظر می‌رسد سطوح بالای این پلی فنول‌ها در بدن می‌تواند علاوه بر ویروس‌ها با سرطان‌های لوزالمعده، روده بزرگ، مثانه، پروستات و سینه نیز مقابله کند. ذکر این نکته نیز بجاست که چای سبز دارای سطوح بالاتری از پلی فنول‌هاست لذا در مقایسه با چای سیاه (تخمیری) مفیدتر است.

حکیم چینی «تین یی هنگ» معتقد بوده: «نوشیدن چای برای فراموش کردن غوغای دنیا است».








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن