تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799707555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاردين :استعمار در قالب قراردادهاي تحميلي حقوقي رخ نموده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گاردين :استعمار در قالب قراردادهاي تحميلي حقوقي رخ نموده است
سياسي. استعمار. مواد غذايي
تهران -استعمار اشكال تاريخي خود را تغيير داده و امروز غارت ثروت و منابع طبيعي كشورهاي فقير توسط كشورهاي ثروتمند در قالب قراردادهاي تحميلي حقوقي رخ نموده است .

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، روزنامه گاردين درشماره روز سه شنبه خود نوشت : گرسنگان جهان بازندگان اصلي صحنه تجارت بين‌المللي هستند، زيرا استعمار پير بر نوع روابط ميان كشورهاي غني و فقير حاكميت دارد.

سازمان خيريه بين‌المللي اكشن ايددر گزارشي آورده است :پيتر مندلسون كميسر بازرگاني اتحاديه اروپا به كشورهاي آفريقائي اصرار مي‌كند كه قراردادهاي تجاري متقابل با اين اتحاديه امضا كنند.

اكشن‌ايد خاطر نشان مي‌سازد :مندلسون هيچ توجهي به اهداف استعماري اين توافقنامه ندارد و كشورهاي آفريقائي را براي امضاي آن تحت فشار قرار مي دهد.

اگر اين توافقنامه با اكراه رهبران آفريقائي امضا شود،مندلسون مسئول يك امپرياليسم جديد گرسنگي است .

استعمار غذائي بار ديگر در حال حاكميت بر روابط ميان كشورهاي قوي و فقير است .

به موازات كاهش مواد غذائي در جهان ، كشورهاي ثروتمند به رقابت با كشورهاي فقير برخاسته اند. اما كشورهاي آفريقائي به ويژه سنگال اين پيشنهاد را رد مي‌كنند.

اين توافقنامه استعماري صراحتا تصريح مي‌كند كه شركتهاي اروپائي حق دائر كردن شعباتي در خاك آفريقا را دارند و مي‌توانند به منزله اتباع آن كشور آزادانه رفتار كنند. اين يعني آنكه دولت كشور ميزبان مجاز نيست هيچ وجه تمايزي ميان اتباع خود با صاحبان كسب و تجارت شركتهاي اروپائي قائل شود.

كشورهاي غرب آفريقا كه توافقنامه ماهيگيري با اتحاديه اروپا دارند، در مقابل دريافت كمكهاي غذائي و مادي ناچيز، منابع غني ماهيگيري خود را در اختيار كشورهاي غرب قرار مي‌دهند.

دولت سنگال هم به اين امر واقف است و درسال ‪ ۲۰۰۶‬از تمديد موافقتنامه ماهيگيري با اتحاديه اروپا خودداري كرد. اما ماهيگريان اروپائي به ويژه از اسپانيا و فرانسه راه خود را از مسير سنگال منحرف نكردند . آنها قايقهاي خود را به نام قايقهاي سنگالي جا زده و با كسب مجوز از سوي مقامات سنگالي در آبهاي اين كشور اقدام به ماهيگيري نموده و ماهي‌ها را درون سردخانه‌هاي مخصوص روانه اسپانيا كردند.

هفته گذشته يك گروه بين‌الملل به نام ‪ WWF‬در گزارشي اعلام كرد كشور انگليس به طورغيرمستقيمآب كشورهايي كه در خطر كم آبي قرار دارند را خريداري مي‌كند. اين آب كه از آن به عنوان آب مجازي يا آب غيرمستقيم ياد مي شود ،در توليد محصولات كشاورزي در كشورهاي فقير يا كم آب توليد مي‌شود.

به عنوان نمونه برنج و پنبه انگليس از حاصل خيزترين مزارع پاكستان تامين مي شود. اين مزارع در حاشيه دره‌اي كه آب اين مزارع را تامين مي‌كند كند واقع شده است .

از سوئي ديگر تغييرات جوي هم از ميزان بارش در كوهستانهاي هيماليا كاسته است .

در منطقه خاورميانه ، كشوري مانند عربستان از هم اكنون به فكر چاره انديشي افتاده و اراضي كشاورزي را در كشورهاي فقير براي زير كشت بردن محصولات غذائي خريداري مي‌كند. اين فرآورده‌هاي كشاورزي مستقيما با كشتي روانه عربستان مي‌شود. به عنوان نمونه كشورهائي مانند اتيوپي وسودان صدها هزار هكتار از مناطق نفت خيز خود را در مقابل خريد فراورده‌هاي غذائي واگذار كرده اند.

اين معامله استعماري مفهومي جز فاسد بودن دولتها دراين كشورها ندارد ، در حالي كه ‪ ۱۰‬ميليون اتيوپيائي و ‪ ۵.۶‬دهم ميليون سوداني نياز مبرم به غذا دارند.

اين معاملات استعماري تنها نتيجه‌اش دامن زدن به فقر و گرسنگي است .

هيچيك از استعمارگران تحميل‌كننده اين قراردادها هرگز پيشنهاد خريد مواد غذائي از كشورهاي فقير را نمي‌كنند.

اكشن‌ايد پيشنهاد مي‌كند كه كشورهاي فقير براي گريز از گرسنگي بايد قدرت خريد خود را بالا ببرند. اين اصل بدين معناست كه كشورهاي فقير محصولات كشاورزي خود را بفروشند و با درآمد حاصل از آن فرآيند صنعتي فرآوري اين محصولات را در كشور خود ايجاد كنند.

حال تاريخ تكرار مي‌شود. روزگاري قايقهاي توپدار كشورهاي قدرتمند استعمارگر براي تاراج منابع كشورهاي فقير راهي اين كشورها مي‌شد، اما امروز شكل اين سنت استعماري تغيير كرده و امروز با استخدام كارشناسان و حقوقدانان به غارت به شكل قانوني ثروتهاي خدادادي كشورهاي فقير مي‌روند.

تقلا براي غارت منابع آغاز شده است .

گاردين در پايان گزارش نتيجه‌گيري مي‌كند: كشورهاي فقير بايد در مقابل اين غارت منابع مراقب باشند كه زماني فرا مي‌رسد كه بايد هزينه سياسي قحطي و گرسنگي در ساير نقاط جهان را بپردازند.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن