تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798306469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گاوصندوق همه حرفه‌اي هستند


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: گاوصندوق نام مجموعه‌اي 30 قسمتي به كارگرداني مازيار ميري است كه در ژانر اجتماعي و پليسي با رگه‌هايي از طنز ساخته شده است و هرشب راس ساعت 45/20 دقيقه از شبكه سوم سيما با آرم مخصوصي كه خاص خود «گاوصندوق» است پخش مي‌شود؛ اين مجموعه كه پس از پايان سريال دلنوازان در حال پخش است در مدت كوتاه حضور خود روي آنتن شبكه سوم سيما، توانسته توجه بسياري از علاقه‌مندان به اين‌گونه سريال‌سازي را به خود جلب كند. در اين ميان نبايد يك نكته مهم را فراموش كرد و آن اين‌كه اين سريال يكي از حرفه‌اي‌ترين مجموعه‌هايي است كه تيم خوبي را بويژه در حوزه بازيگري گرد هم آورده تا اثر قابل قبولي را ارائه دهد. با فيلمنامه كامل كار را شروع كرديم مصطفي عزيزي نويسنده و تهيه‌كننده اين مجموعه تلويزيوني درباره كم و كيف نگارش اين مجموعه مي‌گويد: «پيش از اين قرار بود يك سوژه ديگري كار كنيم كه بنا به دلايلي اين اتفاق نيفتاد. بعد از آن جواني به من مراجعه كرد و طرحي را ارائه داد. من طرح را مطالعه كردم و توجهم جلب شد. از آن پس همكاري من و امير عربي، همان جوان خوش‌ذوق و مستعد در اين حوزه آغاز شد. داستان گاوصندوق را مشترك نوشتيم و همه مراحل را در كنار هم طي كرديم كه به نظر من همكاري بسيار خوب و به‌ياد ماندني بود و فكر كنم در كارهاي بعدي هم كنار هم بنشينيم و بنويسيم.» همان‌طور كه عزيزي اشاره مي‌كند، كار كردن با يك تيم حرفه‌اي بخصوص بازيگران حرفه‌اي، كار دشواري است كه البته در كنار اين دشواري جذابيت‌هاي خود را نيز دارد، بويژه كه بازيگراني چون افشين هاشمي، سيامك صفري، حميد ابراهيمي و ديگر بازيگران هر كدام با بازي خوب خود مجموع تلاش عوامل را مقابل دوربين مي‌برند و به نوعي معرف حاصل كار عوامل هستند. اين تهيه‌كننده در ادامه به چگونگي گرد هم آمدن مجموع اين عوامل مي‌گويد: «زماني كه نوشتن فيلمنامه به پايان رسيد درابتدا از مازيار ميري خواستيم تا كارگرداني اين مجموعه را به عهده بگيرد. متن را كه خواند پذيرفت. از آن پس به اتفاق هم درباره اين‌كه چه كساني براي بازي به جمع گاوصندوق بپيوندند بسيار بحث و گفتگو كرديم. آقاي ميري معتقد بود بايد بازيگراني باشند كه هم توانايي اجراي متن را داشته باشند و هم كمتر ديده شده باشند. از همين رو به حضور بازيگران تئاتر رسيديم. بازيگران تئاتر هنرمندان توانايي هستند كه به راحتي نقش را مي‌فهمند و بازي مي‌كنند و از سوي ديگر، به دليل بازي در تئاتر كمتر ديده شده‌اند. بنا را بر بازي بازيگران تئاتر گذاشتيم و به اين ترتيب دوستان تئاتري به جمع ما پيوستند.» اين نويسنده در ادامه صحبت‌هاي خود موفقيت يك تيم را در درجه اول در وجود يك سناريوي خوب با شخصيت‌پردازي درست هريك از كاراكترها عنوان مي‌كند و معتقد است كه در «گاوصندوق» اين اتفاق افتاده است. در واقع حضور هريك از بازيگران را مفيد و بجا مي‌داند. او در توضيح اين مطلب چنين مي‌گويد: «اگر بگويم به طور دقيق روي تك‌تك كاراكترها كار كرديم اغراق نكردم. در واقع بسيار تلاش شد كه هيچ كاراكتري شبيه ديگري نشود و هركدام حرف خود را بيان كنند. به همين دليل است كه هريك از كاراكترها سر جاي خود هستند و هيچ‌يك براي پر كردن صحنه حضور ندارند؛ اين در حالي است كه در بسياري از سريال‌هاي تلويزيوني شاهد هستيم كه بازيگر برداشتي از متن مي‌كند و به نوعي في‌البداهه جلوي دوربين مي‌آيد. ولي هم من و هم مازيار اصرار داشتيم كه همه كاراكترها طبق متن پيش بروند و اين اتفاق هم افتاد. البته ناگفته نماند كه تنها بازيگري كه به متن اضافه مي‌كرد، حميد ابراهيمي در نقش هوشنگ بود كه آن هم طبق متن و نظر ميري كم و زياد مي‌شد اما بقيه بازيگران كلمه به كلمه در چارچوب فيلمنامه پيش رفتند.» عزيزي: «اگر بگويم به طور دقيق روي تك‌تك كاراكترها كار كرديم اغراق نكردم در واقع بسيار تلاش شد كه هيچ كاراكتري شبيه ديگري نشود و هركدام حرف خود را بيان كنند يكي از مشكلاتي كه معمولا گروه‌هاي سريال‌سازي با آن مواجه هستند، كمبود وقت براي به سرانجام رساندن كار است و اين كمبود وقت نوعي عجله را به گروه تزريق مي‌كند. در نتيجه گروه كار را روز پخش انجام مي‌دهد، به اين معنا كه روز ضبط مي‌كند و همان قسمت را شب به آنتن مي‌رساند كه اين مساله نوعي ازهم‌گسيختگي و عجله‌كاري را به وجود مي‌آورد و روي كار تمام عوامل گروه تاثير مي‌گذارد. اما عزيزي مي‌گويد كه سريال گاوصندوق از اين آشفتگي به دور بوده است. اين تهيه‌كننده درباره نحوه ضبط اين سريال مي‌گويد: «يكي از خصوصيات كار ما اين بود كه با سناريوي كامل كار را شروع كرديم؛ به اين معنا كه 29 قسمت از اين مجموعه آماده بود و بعد كار ضبط شروع شد و در طول اجرا هم هيچ تغييري در متن به‌وجود نيامد و نكته ديگر اين‌كه پيش‌توليد كار را خيلي زود آغاز كرديم تا با مشكلي مواجه نشويم.» همراهي كار تهيه و توليد با نويسندگي در يك مجموعه تلويزيوني كار معمولي نيست و اصولا كمتر تهيه‌كننده‌اي نويسندگي كار را به عهده مي‌گيرد. در واقع كار تاليف همخواني با توليد ندارد، اما آنچه در «گاوصندوق» اتفاق افتاد، تهيه و توليد و نويسندگي يك مجموعه توسط مصطفي عزيزي است. بر همين اساس، از اين تهيه‌كننده و نويسنده درباره تجربه همزمان اين 2 كار مي‌پرسم و او هم در پايان صحبت‌هاي خود با بياني طنز مي‌گويد: «در يك كلمه به خاك سياه نشستن است( !مي‌خندد.) آقاي ميري هميشه به شوخي مي‌گفت كه اين سوژه را فقط خودت مي‌تواني تهيه كني، چرا كه كمتر تهيه‌كننده‌اي است كه دست به چنين كاري بزند. چون تعدد بازيگر دارد و بعد هم تعدد و تنوع لوكيشن بالايي دارد و جمع كردن همه اين فاكتورها در يك مجموعه تلويزيوني، حركتي سخت و دشوار است. در واقع علاقه من به نويسندگي باعث شد كه اين كار را تهيه و توليد كنم. ناگفته نماند كه در فضايي بسيار آرام و صميمي اين پروژه آغاز و انجام شد.» دلتنگ گاوصندوق هستم ايجاد فضاي آرام و صميمي چيزي است كه معمولا هر تهيه‌كننده‌اي مي‌گويد. اما آنچه نبايد فراموش كرد ميزان رضايت عوامل از كليت كار است. سيامك صفري بازيگر پيشكسوت تئاتر كه جز چند كار به طور محدود در تلويزيون بازي نكرده، در اين مجموعه يكي از نقش‌هاي محوري با عنوان عباسي نزول‌خور را بازي مي‌كند. اين بازيگر در ابتداي صحبت‌هاي خود فضاي آرام و دوستانه را يكي از خصوصيات بارز اين كار عنوان كرد و گفت: «همكاري من با اين گروه در فضايي بدون تنش، استرس و در شرايط خوب و دوستانه شكل گرفت.» او در ادامه درباره عباسي توضيح مي‌دهد: «نقش من در اين سريال يك شخصيت تعريف‌شده است. عباسي آدمي است كه سوءاستفاده مالي مي‌كند و در زد و بندهاي نزول و نزولخوري با بافت مخصوص خودش قرار دارد و به تنهايي دنبال فرصت مناسب براي به دست آوردن موقعيت مي‌گردد. اتفاقي كه در «گاوصندوق» برخلاف ساير سريال‌ها افتاده، وجود يك فيلمنامه خوب و شسته رفته است. يكي از دلايل اصلي كه پذيرفتم سر اين پروژه بروم، فيلمنامه خوب اين مجموعه بود. به عقيده من هر پرسوناژ زبان خاص خودش را دارد و همين ويژگي گاوصندوق را جذاب و حتي غيرقابل مقايسه با سريال‌هاي معمولي كه اين روزها از تلويزيون پخش مي‌شود مي‌كند. همين امتياز به هرحال براي بازيگر هم اين حق را قائل مي‌شد كه به زبان خودش كاراكتر را تعريف كند. عباسي هم ادبيات خاص خودش را با تكيه‌كلام‌ها و نحوه حرف زدن خود بيان مي‌كند. اين درحالي است كه اين ادبيات از زبان هيچ‌يك از كاراكترها بخصوص كاراكتر هوشنگ كه بسيار نزديك به عباسي است ديده نمي‌شود. اين رخداد مهم مرهون فيلمنامه خوب است كه با دقت فراوان نوشته شده است.» يكي از ويژگي‌هايي كه مصطفي عزيزي روي آن تاكيد بسياري دارد، عوامل حرفه‌اي بخصوص حضور بازيگران تئاتر در يك مجموعه تلويزيوني است. سيامك صفري در خصوص حضور بازيگران تئاتر در اين مجموعه مي‌گويد: «من در گذشته در تلويزيون پركار نبودم، اما آنچه در اين كار براي من جالب بود، تيم توليد و فضاي صميمي كار بود. به همين دليل در دوران كار در گاوصندوق خيلي جدي حضور پيدا كردم و براي آن وقت و انرژي زيادي گذاشتم. در كل احساس خوبي داشتم و اين براي من كافي بود. در واقع، هر وقت كه با گروه نبودم دلتنگ مي‌شدم و اين بخش عاطفي مهم و تاثيرگذار بود.» او در پايان اضافه مي‌كند: «اما به عقيده من كار در تلويزيون جذاب‌تر از تئاتر نيست، چراكه بازي در تئاتر قابل لمس‌تر است و به گمان من براي بازي در تلويزيون در درجه اول بايد ديد كه با چه كارگرداني كار مي‌كني و پس از يك انتخاب درست، جذابيت‌هاي كار خودش را نشان مي‌دهد.» براساس طنز موقعيت، موسيقي ساختم در به ثمر رسيدن يك مجموعه عوامل زيادي دخيل است كه يكي از آن عوامل ساير همكاران در بخش‌هاي فني، صدابرداري، تصويربرداري و... است، به عنوان نمونه، عنوان بندي گاوصندوق كه كار آقاي خميسي است، با توجه به داستان خوب است و همين به ديده شدن كار كمك كرده است. اما از سوي ديگر، موسيقي مجموعه هم با توجه به داشتن رگه‌هاي طنز پليسي از اين قاعده مستثني نيست؛ كارن همايونفر آهنگساز اين مجموعه كار در اين ژانر را تجربه‌اي تازه براي خود مي‌داند: «در حوزه طنز خيلي كار نكردم و آخرين كار آهنگسازي من، مجموعه تاريخي نردبان آسمان بود كه بسيار جدي بود. وقتي ساخت موسيقي براي اين مجموعه به من سفارش داده شد، بي‌درنگ پذيرفتم؛ چراكه مي‌خواستم فاصله اساسي با موسيقي جدي بگيرم، البته پيش از اين با مازيار ميري قرار كار در «كتاب قانون» را گذاشته بودم كه بنابر دلايلي، آن همكاري صورت نگرفت. بنابراين اين سريال فرصتي شد تا موسيقي كمدي را تجربه كنم.» همايونفر در ادامه مي‌گويد: «موسيقي اين مجموعه در عين كمدي بودن به سمت طنز و لودگي نمي‌رود؛ چراكه كل مجموعه از اساس به سوي لودگي گرايش ندارد. بلكه نوعي طنز موقعيت به شكل ظريفي در آن ديده مي‌شود و من براساس اين گرايش به موسيقي گاوصندوق نگاه كردم.» نكته قابل توجه در صحبت‌هاي اين آهنگساز، اشاره او به موقعيت موسيقي در مجموعه تلويزيوني گاوصندوق است، اما همايونفر در ادامه به مساله ديگري اشاره مي‌كند: «يكي از ويژگي‌هاي طنز موسيقي در اين سريال، اين است كه موسيقي در اين كار به هيچ عنوان مسخره نيست، به اين معنا كه سنگيني خود را حفظ كرده و در وادي طنز مطلق نيز نيفتاده. اين در حالي است كه موسيقي در سريال‌هاي مناسبتي و طنزهاي نود شبي به لودگي و به سخره گرفتن سوژه تمايل دارد و موسيقي هم براي درشت نمايي و اغراق به كمك مي‌آيد.» تئاتري بودن مجموع بازيگران در گاوصندوق نكته‌اي است كه همه به آن اشاره مي‌كنند و در اين بين همايونفر هم حضور بازيگران را بي‌تاثير در بالا بردن كيفيت موسيقي متن اين مجموعه نمي‌داند: «انتخاب بازيگران از ميان بازيگران تئاتر كه هريك به نوبه خود وزنه‌اي در اين هنر هستند، تصميم بسيار خوبي بود. آنچه طنز اين سريال را نسبت به كارهاي طنز تلويزيوني متمايز كرده، همين است و خوشبختانه اين انتخاب بجا در موسيقي متن اين كارهم تاثير خوبي گذاشته است.» صحبت‌هاي آهنگساز كه به اينجا رسيد، از او خواستم در پايان درخصوص ويژگي‌هاي موسيقي گاوصندوق بگويد: «نخستين ويژگي موسيقي اين مجموعه اين است كه توصيفي و براي شناخت بيشتر كاراكترها به كار نمي‌رود. بيشتر براي توصيف حالات كاراكتر است نه معرفي آن. اين نكته‌اي بود كه من از ابتدا در ساخت موسيقي براي اين مجموعه درنظر داشتم. در واقع، سعي داشتم پيرو آنچه در فيلمنامه موجود است، حالات طنز در اين مجموعه را توصيف كنم كه خوشبختانه اين اتفاق افتاد و كل مجموعه، به‌خصوص پس از صداگذاري مجدد، رنگ و لعاب ديگري به خود گرفت.» شخصيت خاكستري هوشنگ هوشنگ، كاراكتر بامزه و در عين حال بسيار هوشمند اين مجموعه است كه به راحتي حرف خود را مي‌زند و پاي پول كه به ميان مي‌آيد، يك تنه پاي معامله مي‌رود. حالا فرق نمي‌كند اين معامله با چه كسي و براي چه چيزي صورت مي‌گيرد در واقع او براي رسيدن به موقعيت خوب از هيچ عملي جز آدم‌كشي دريغ نمي‌كند. حميد ابراهيمي، بازيگري كه اولين بار در سريال صاحبدلان در نقش عموي دينا ديده شد، در اين مجموعه نقش هوشنگ را بازي مي‌كند. اين بازيگر خوش ذوق درخصوص كم و كيف كاراكتر هوشنگ گاوصندوق مي‌گويد: «هوشنگ در عين مكار بودن، آدم تنهايي است و تنها هم زندگي مي‌كند، اما همواره دوست دارد پيشرفت كند. او هر لحظه دنبال موقعيت مناسب براي به دست آوردن پول مي‌گردد و درست به دليل همين ويژگي‌ها است كه با عباسي كار مي‌كند و در مقابل عباسي هم آدم شياد و نزول‌خواري است كه به دنبال پول و موقعيت و همچنين دام گستردن براي آدم‌هاي ساده‌اي مثل غلامرضاست و همين ويژگي روي هوشنگ هم تاثير گذاشته است.» اين بازيگر در ادامه به كم و كيف بازي خود در نقش هوشنگ و همچنين نگاه خود به كل مجموعه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «من هميشه به شخصيت‌هايي كه بازي مي‌كنم نه به ديد منفي نگاه مي‌كنم نه مثبت. كاراكترها را هميشه خاكستري مي‌بينم و هوشنگ را هم همين‌طور مي‌ديدم. يكي از خصوصيات بارز هوشنگ اين است كه براي آنچه حق خود مي‌داند مبارزه مي‌كند و مجموع اين خصوصيات است كه شخصيت هوشنگ را مي‌سازد. من هم درست به خاطر همه اين بالا و بلندي‌ها و فراز و نشيب‌هاست كه بازي در اين نقش را دوست دارم. در واقع پيچش‌هاي شخصيتي هوشنگ به من ايده و انگيزه براي بازي مي‌دهد.» ابراهيمي: يكي از خصوصيات بارز هوشنگ اين است كه براي آنچه حق خود مي‌داند مبارزه مي‌كند و مجموع اين خصوصيات است كه شخصيت هوشنگ را مي‌سازد. من هم درست به خاطر همه اين بالا و بلندي‌ها و فراز و نشيب‌هاست كه بازي در اين نقش را دوست دارم. در واقع پيچش‌هاي شخصيتي هوشنگ به من ايده و انگيزه براي بازي مي‌دهد.» حميد ابراهيمي در پاسخ به اين سوال كه وجود يك فيلمنامه محكم با همه شخصيت‌پردازي‌ها تا چه اندازه در پيشرفت كار مهم است مي‌گويد: «علاوه بر همه ويژگي‌هايي كه در فيلمنامه موجود است، ويژگي ‌هايي را هم خود بازيگر به نقش اضافه مي‌كند و كار را كامل مي‌كند. درواقع خود بازيگر از ويژگي‌ها و خلق و خوي شخصيتي خود چيزي به آن اضافه مي‌كند و شخصيت‌هاي يك نوشته را با ايده‌پردازي جان مي‌بخشد و زنده‌ مي‌كند. من اين خصوصيت را در همه بازي‌ها رعايت مي‌كنم.» او در ادامه اضافه مي‌كند: «در تمامي نقش‌هايي كه بازي مي‌كنم، هميشه مواردي را به نقش اضافه مي‌كنم. در مورد هوشنگ هم همين اتفاق افتاد. اصطلاحات و آهنگ‌هايي كه مي‌خوانم، مواردي است كه خود من به نقش اضافه كرده‌ام تا شيريني كافي را داشته باشد و مخاطب بهتر بتواند كاراكتر هوشنگ را بشناسد. البته ناگفته نماند كه كار با گروه خوب بود و در طول مجموعه مشكل نداشتيم. گاوصندوق يكي از معدود كارهايي بود كه همه با هم رابطه دوستانه‌ داشتند و همين مساله هم باعث شد تا با خيال راحت بازي كنيم و با آسودگي آنچه را كه در چنته داريم جلوي دوربين ببريم.» حميد ابراهيمي در ادامه به حضور بازيگران تئاتر در مجموعه تلويزيوني گاوصندوق اشاره كرد و گفت: «اولين تاثير اين حضور اين است كه نابازيگران حاضر در مجموعه با ديدن بازي بازيگران تئاتر تشويق مي‌شوند و به وجد مي‌آيند تا تمرين كنند و بيشتر ياد بگيرند. اما متاسفانه افرادي را در مجموعه‌هاي تلويزيوني مي‌بينيم كه به درد هر كاري مي‌خورند جز بازيگري كه اغلب با رابطه وارد كار مي‌شوند و در ادامه مجله‌ها و روزنامه‌ها هم با چاپ عكس‌ها و پوسترهاي آنها حمايت‌هاي بي‌جا مي‌كنند.» او در پايان صحبت‌هاي خود مي‌گويد: «از سوي ديگر، حضور بازيگران تئاتر در يك مجموعه مانند مجموعه گاوصندوق، باعث مي‌شود مخاطب فرق ميان بازي خوب و بد را متوجه شود.» پريسا ساساني




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 611]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن