تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799351902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به مستند تلويزيوني «سه سوي ميدان جنگ» نزديك شدن به تعريف مستند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهي به مستند تلويزيوني «سه سوي ميدان جنگ» نزديك شدن به تعريف مستند
جام جم آنلاين: مهم‌ترين تفاوت سينماي مستند با سينماي داستاني عنصري به نام «واقعيت» است. در سينماي مستند معمولا پرداختن به واقعيت يا بازسازي آن يك اصل مهم و اساسي است. اما در سينماي داستاني، پرداختن به هر موضوعي از زوايه‌اي با نام «تخيل» صورت مي‌گيرد.


اين دو نوع از سينما تفاوت چنداني با يكديگر ندارند اما متاسفانه در كشور ما اغلب ساخت مستند به عنوان كاري سطحي و پيش پا افتاده تلقي مي‌شود و به نوعي «دست گرمي» براي ورود به سينماي داستاني محسوب مي‌شود.

به‌همين دليل اغلب مستندهايي كه گاهي شاهد آن هستيم با يك ساده‌انگاري مواجه هستند و به جاي آن‌كه در حوزه «نشان دادن» اتفاق بيفتد، بر مصاحبه و صحبت متكي است.

در دو هفته گذشته، عصر هر پنجشنبه شاهد پخش مستندي جديد از شبكه يك سيما هستيم. اين مستندها درباره جنگ سي و سه روزه لبنان ساخته شده اند و در هر يك از قسمت‌هاي آن يكي از جنبه‌هاي اين جنگ مورد توجه قرار گرفته است. مستندهاي ذكر شده محصول گروه تلويزيوني روايت فتح است كه سابقه‌اي طولاني در حوزه مستندسازي جنگ دارد.

سه سوي ميدان جنگ يكي از قسمت‌هاي اين مجموعه مستند بود كه هفته گذشته پخش شد. موضوع آن نيز درباره وقايع جنگ سي و سه روزه لبنان بود. سابقه تماشاي چنين برنامه‌هايي نشان مي‌دهد كه ساده‌ترين و كم زحمت‌ترين شكل پرداختن به اين موضوع اين است كه دوربين در چند فضاي باز و بسته پاي صحبت افراد حاضر در رويداد بنشيند و بعد هم با ‌تركيب مقداري تصاوير آرشيوي، «يك برنامه» به مخاطب تحويل دهد.

اما كارگردان سه سوي ميدان جنگ اين قاعده كليشه‌اي و تكراري را كه متاسفانه در برخي برنامه‌هاي روايت فتح مشاهده مي‌شود شكسته است و شكل جذاب‌تري از مستندسازي را ارائه كرده است. اين برنامه يك سال بعد از وقوع جنگ سي و سه روزه ساخته شده و به همين دليل بار اصلي آن بر بازسازي اين واقعه استوار است.

دو برادر دوقلو كه به عنوان خبرنگار در اين رويداد حضور داشته‌اند، محور روايت فيلم هستند. نوع مصاحبه و تدوين صحبت‌هاي اين دو برادر در ابتداي برنامه به گونه‌اي است كه مخاطب ابتدا متوجه اين نكته نمي‌شود و بعد كه دوقلو بودن آنها مشخص مي‌شود، يك غافل گيري شيرين براي مخاطب رخ مي‌دهد.

نكته مثبت ديگر برنامه حضور در مكاني است كه اين واقعه رخ داده است. دشت خيام محلي استراتژيك است كه در جنگ سي و سه روزه نقشي مهم ايفا كرده است و اين مساله براي مخاطبي كه آگاهي چنداني از پيشينه تاريخي اين محل ندارد هم به واسطه اطلاعات مفيدي كه در فيلم ارائه مي‌شود، كاملا قابل باور است.

بايد به اين نكته هم توجه كرد كه اين اطلاعات نيز صرفا شفاهي نيست و‌تركيب آنها با تصاوير مختلف قديمي و آرشيوي، بر جذابيت اين بخش اضافه مي‌كند.

ويژگي ديگر مستند سه سوي ميدان جنگ، استفاده از يكي از سربازان حزب‌الله در سر صحنه است كه البته به دلايل امنيتي، چهره او با تمهيدات تصويري نامشخص است اما بيان خاطرات وي از روزهاي جنگ و نيز نمايش تصاويري كه او گرفته، جذابيت قابل توجهي براي برنامه ايجاد مي‌كند و اين حس به مخاطب دست مي‌دهد كه شاهد برنامه‌اي ساختگي نيست و همه آنچه كه مي‌بيند و مي‌شنود، واقعيتي است كه رخ داده است.

در اين برنامه مستند براي نمايش برخي صحنه‌ها از انيميشن استفاده شده است. اين شيوه‌اي مرسوم و معمول در همه دنياست اما متاسفانه در داخل كشور و در ميان مستندسازان ما بنا به دلايل مختلفي همچون مسائل مالي، طرفدار چنداني ندارد.

در صورتي كه در اين برنامه كاربرد مثبت آن در چند بخش احساس مي‌شود. يكي از اين بخش‌ها نمايش تصويري كلي از دشت است كه به هيچ وجه در شكل عادي امكان ارائه آن نبود و در بهترين حالت تنها مي‌شد آن را بر روي نقشه تعيين كرد.

بخش عمده‌اي از موفقيت اين برنامه مستند به دليل به‌كارگيري تصاوير مناسب و نيز پيدا كردن افراد مناسب براي روايت داستان است. اين مساله براي افرادي كه با برنامه سازي در خارج از كشور آشنا باشند دستاورد كوچكي نيست اما نبايد از تلاش برنامه ساز براي پرداختن به جزئيات نيز غافل بود.

نمونه اين تلاش درباره معرفي تانك مركاوا به چشم مي‌خورد كه به موازات نمايش ورود اين تانك‌ها به دشت خيام، اهميت آنها نيز معرفي مي‌شود تا حمله حزب‌الله و زمينگير كردن اين تانك‌ها به خوبي براي مخاطب توجيه شود.

قسمت‌هاي بعدي اين مستند را مي‌توانيد روزهاي پنجشنبه ساعت 18عصر از شبكه يك سيما تماشا كنيد.

رضا استادي
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن