تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799310174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پای صحبت هنرمندان شركت‌كننده در جشنواره بیست و ششم موسیقی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: برای ارزیابی جشنواره بیست و ششم موسیقی فجر به سراغ یك هنرمند خارجی نیز می‌رویم. ساوو پولو، مدیر هنری گروه موسیقی سنتی یونانی...   گام نه‌چندان بلند موسیقی فجربیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر كه از 2 اسفند آغاز شده بود، 8 اسفند به پایان راه خود رسید و شامگاه یكشنبه، برترین‌های بخش‌های رقابتی خود را شناخت. جشنواره فجر امسال كه مثل دوره‌های پیشین با توجه به سلیقه دبیر آن شكل گرفته بود، جمع و جورتر و با اجراهای كمتری برگزار شد. حسن ریاحی كه سابقه طولانی تدریس موسیقی در دانشكده‌های هنری و تربیت شاگردان زیادی را در كارنامه هنری خود دارد، این بار تمركز جشنواره را بر معرفی چهره‌های جوان قرار داد. البته در كنار آن، حضور چند چهره پیشكسوت موسیقی سنتی، اجرای اركسترهای بزرگ مثل اركستر سمفونیك و ملی و روی صحنه رفتن چند خواننده و گروه پاپ هم وظیفه آوردن مردم به سالن‌ها را به عهده داشتند كه اگر چه نه مثل 3 دوره پیشین، اما تا حد زیادی در كار خود موفق نشان دادند.اگر در طول برگزاری جشنواره موسیقی فجر، بیشتر چهره‌های سرشناس حاضر در بخش جنبی، نگاه رسانه‌ها را به خود جذب می‌كنند، اما در اختتامیه، این جوانان هستند كه روی صحنه می‌روند و عنوان‌های برتر بخش رقابتی را از آن خود می‌كنند. در همان روز آخر جشنواره بود كه به سراغ این هنرمندان جوان رفتیم و نظر آنان را درباره چگونگی برگزاری این رویداد بزرگ جویا شدیم. رقابتی پایین‌تر از حد انتظاربخش رقابتی جشنواره‌ موسیقی فجر امسال با حضور 12 گروه در شاخه كلاسیك ایرانی، 7 گروه در شاخه كلاسیك غیرایرانی و 7 گروه آواز جمعی به صورت رقابتی برگزار شد كه هنرنمایی جوانان در آن اظهار نظر‌های متفاوتی را برانگیخت. محمد ذاكرحسین، سرپرست گروه «خموش» از شهر شیراز درباره كیفیت هنری گروه‌های شركت‌كنندگان در بخش رقابتی می‌گوید: توقع داشتم سطح جشنواره به لحاظ انتخاب از سوی هیات‌داوران كیفیت بالاتری داشته باشد، در حالی كه در چند روز برگزاری جشنواره چنین نكته‌ای را شاهد نبودم. او با تاكید بر جایگاه بین‌المللی جشنواره موسیقی فجر تاكید می‌كند: جشنواره‌ فجر به عنوان یك رویداد بین‌المللی باید میزبان گروه‌های باكیفیت‌تری باشد، در حالی كه حداقل در بخش سنتی كه من بیشتر اجراهای آن را دیدم، این اتفاق نیفتاده بود.این هنرمند موسیقی سنتی یكی از مشكلات اصلی گروه‌های راه‌یافته به بخش رقابتی را در نوع سازبندی آنها می‌داند و می‌افزاید: بیشتر گروه‌ها چیدمان مناسبی برای صدادهی ارائه نكرده بودند و كارهایشان تا حد زیادی به دور از ردیف‌های دستگاهی به عنوان منبع اصلی موسیقی ایرانی بود.او با یك پیشنهاد به هیات برگزاری جشنواره، صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: موضوع آموزش در حوزه‌ موسیقی ایرانی باید جدی گرفته شود. هنوز خیلی از گروه‌ها هستند كه به مرحله‌ مناسبی از آموزش نرسیده، اما پا به صحنه می‌گذارند. برای همین، اجراهای بخش رقابتی باید همراه با نقد كارشناسان و استادان باشد تا بار آموزشی هم داشته باشد.اما مهدی غلامی، سرپرست گروه سنتی فرهنگسرای بهمن تهران، كیفیت هنری گروه‌های شركت‌كننده در بخش رقابتی جشنواره‌ را بهتر از سال‌های گذشته می‌داند و می‌گوید: انتخاب‌ها خوب انجام شده بود، اما مشكل اصلی به نظر من تكراری بودن هیات داوران است كه هر سال تعدادی از آنان تكرار می‌شوند. فضای تنگ برای شهرستانی‌هایكی از بحث‌های همیشگی جشنواره‌های موسیقی فجر، سهم شهرستانی‌ها از آن بوده است. در همین ارتباط مهرداد جندقیان، سرپرست گروه فانوس از اصفهان با اشاره به این كه انتظار داشته شاهد اجراهای بیشتری از گروه‌های شهرستانی در جشنواره باشد، می‌افزاید: فضای هنری در شهرهای دیگر كوچك‌تر است و برای همین انتظار می‌رفت جشنواره بیست‌وششم به گروه‌های شهرستانی بیشتر توجه كند كه این گونه نبود و گروه‌های تهرانی سهم بزرگ‌تری در تمام بخش‌ها داشتند.محسن شریفیان، سرپرست گروه بوشهری لیان نیز كه تنها نماینده موسیقی نواحی ایران در جشنواره بیست و ششم بود، در این باره می‌گوید: به نظرم این كه موسیقی نواحی را از جشنواره فجر حذف كردند، كار درستی نبود. موسیقی‌های محلی كشور علاقه‌مندان زیادی دارند كه با این‌كار هم آنان را محروم كرده‌ایم و هم هنرمندان شهرستانی می‌توانند با حضور در این جشنواره با شاخه‌ها و انواع دیگر موسیقی آشنا شوند كه این فرصت را از آنان دریغ كرده‌ایم. كاستی‌های برگزاری جشنوارهاز مهرداد جندقیان، سرپرست گروه فانوس از اصفهان می‌پرسیم آیا از شیوه برگزاری جشنواره و سازماندهی آن راضی بوده است كه او پاسخ می‌دهد: متاسفانه تاخیرهایی در شروع بیشتر برنامه‌ها دیده می‌شد كه تماشاگران را خسته می‌كرد و تاثیری منفی بر اجراها می‌گذاشت.مهدی غلامی، سرپرست گروه سنتی فرهنگسرای بهمن هم یكی دیگر از منتقدان نحوه برگزاری جشنواره است كه می‌گوید: مشكلات فنی سالن‌ها یكی از دردسرهای بزرگ ما بود. سامانه صوتی به قدری مشكل داشت كه نوازندگان صدای هم را نداشتند و صدا به بدترین شكل به تماشاگر منتقل می‌شد.او ادامه می‌دهد: زمانی كه ابزار و نیروی متخصص در تمام سالن‌ها وجود ندارد، قطعا برپایی جشنواره به نتیجه‌ مطلوب خود نخواهد رسید.جالب آنجاست كه رضا عباسی، سرپرست گروه آوای فاخته از شهر همدان نظری متفاوت دارد و می‌گوید: سالن سوره كه میزبان اجراهای بخش رقابتی بود، فضایی خوب با صدابرداری توانا در اختیار داشت كه باعث شد گروه‌های جوان موسیقی، كنسرت در تالاری مناسب را تجربه كنند. البته او انتقادی هم دارد كه آن را این‌گونه بیان می‌كند: گروه‌های شركت‌كننده در بخش رقابتی این فرصت را نداشتند تا كارهای همدیگر را ببینند؛ چرا كه هم زمان نداشتیم و هم بلیت به ما نمی‌دادند. برای همین در حالی كه جشنواره بهترین فرصت برای ارزیابی فعالیت هنرمندان موسیقی كشور است، ما از این نعمت كم بهره بودیم. پای صحبت یك مهمان خارجیبرای ارزیابی جشنواره بیست و ششم موسیقی فجر به سراغ یك هنرمند خارجی نیز می‌رویم. ساوو پولو، مدیر هنری گروه موسیقی سنتی یونانی شركت‌كننده در بخش بین‌الملل جشنواره، نظر خود درباره این رویداد هنری را چنین توضیح می‌دهد: ما در یونان چنین جشنواره سراسری و مهمی با هدف كشف استعدادها نداریم و معمولا فستیوال‌های ما به برنامه نام‌های بزرگ و سرشناس موسیقی اختصاص دارند. او ادامه می‌دهد: برای همین فكر می‌كنم هنرمندان جوان ایرانی باید قدر این فرصت را بدانند و سعی كنند به بهترین وجه از آن بهره ببرند و توانایی‌های خود را ارتقا دهند.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن