تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799344059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هر چه از آقای فوتبال آسیا می خواهید بدانید


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هر چه از آقای فوتبال آسیا می خواهید بدانیدمهدی جوان سال 1997، آقای سال 2003

یك آپارتمان 200 متری در محله پوین بوتل هامبورگ، محل سكونت مهدی مهدوی كیا است. در خانه او، یك دوچرخه ثابت می بینی، كه مهدوی كیا البته طبق برنامه گاهی از آن استفاده می كند. این تنها وسیله ورزشی در آپارتمان كیاست. او معمولاً 8 صبح از خواب بیدار می شود و سعی می كند خیلی سریع آماده شود، تا دخترش را كه 5 ساله شده است، به مهد كودك ببرد. بعد مهدی را می توانی سرتمرین ببینی. او تا ساعت 15در باشگاه هامبورگ حضور دارد و سپس دوباره جنب درمهد كودك دخترش حاضر می شود. برای بچه های آن مهد كودك جالب است كه هر روز، ستاره فوتبال شهرشان را می بینند. او همراه دخترش به خانه بر می گردد. همسایه های آپارتمان كیا اغلب آدمهای مسن هستند و اگر چه چندان با یك جوان ارتباط برقرار نمی كنند، اما كیا را دوست دارند. در آلمان حتی پیرمردها و پیرزن ها به فوتبال عشق می ورزند.مهدوی كیا عصرها به همراه همسر و دختر كوچكش. یك پاساژ بزرگ جای بدی برای تفریح نیست، همان پاساژ كه هواداران هامبورگ به آنجا سر می زنند، تا روی كارتهایشان امضای كیا ثبت شود، كیا با آنها مودبانه برخورد می كند.

برای كیا، بهترین تفریح سفری به ایران، برای دیدن اعضای خانواده خود و همسرش است. مهدوی كیا در آپارتمان خود اغلب سعی می كند مقابل رایانه بنشیند؛ روزی 2 یا 3 ساعت، مرور روزنامه های ایرانی از روی سایت هایشان و البته خواندن نوشته هایی درباره مهدوی كیا تیم ملی و گاهی هم تیم پیروزی.خواندن نشریات آلمانی هم جالب است. این روزها زیاد در باره كیا می نویسند. تماشای تلویزیون ایران هم یكی از علایق مهدی است، دنبال كردن سریال ها و برنامه ها، احتمالا همان موقع كه شما تحت تاثیر یك سریال نوستالژیك متاثر می شوید، مهدی هم با شما اخم درهم می كند و همان لحظه كه با كمدی های مدیری می خندید، او هم قهقهه سر می دهد. البته به فیلم هم علاقه مند است، اما علاقه مند حرفه ای سینما نیست.معمولا در اتوبوس، هنگام سفر با تیم فیلم تماشا می كند، هر فیلمی كه باشد. چندان دنبال كارگردان یا سبك و موضوع خاصی نیست.او به حرفه خودش بسیار حرفه ای می پردازد.بهترین بازیهای دنیا را بدقت تماشا می كند، حتی گاهی روی بازیكنان هم پست خودش در تیمهای دیگر زوم می كند وبه بررسی بازی آنها می پردازد. او هرگز به هیچ مسابقه فوتبالی بی توجه نیست. همیشه وقتی فوتبال پخش می شود، كیا هم به تلویزیون خیره می شود.درباره كیا یك نكته دیگر هم وجود دارد، نكته ای  او می خواهد پنهان بماند. كیا در ایران به چند خانواده كمك مالی می كند. او دوست دارد ارزش كارهایش فقط پیش خدایش اندازه گیری شود. تمرینات هامبورگ چه مشكلی است؟مهدوی كیا نمای كلی تمرینات هامبورگ را این گونه شرح می دهد:شنبه روز بازیكن است.یكشنبه بازیكنانی كه بازی كرده اند، تمام تمریناتشان دویدن سبك است. البته بقیه یك تمرین عادی را پشت سر می گذارند.

دوشنبه تعطیل است.سه شنبه ها اغلب 2 جلسه تمرین می كنیم. البته فعلا مربیان تصمیم گرفته اند فقط یك جلسه تمرین سه شنبه ها برگزار شود. تمرین روز سه شنبه حفظ توپ است. تمرین بدون دروازه بان و فقط حفظ توپ.چهارشنبه ها، سانتر از جناحین و گل زدن تمرین می شود. تمرین  شوت هم بیشتر در این روز مد نظراست.پنجشنبه ها ضربات كاشته و ایستگاهی تمرین می شود.به هر حال بیشتر گلهای ما با ضربات كاشته و ایستگاهی به ثمر می رسد. جمعه ها سبك تمرین می كنیم البته تمرین در فضای كوچك. مهدی مدیون كیست؟مهدی  مهدوی كیا چند وقتی بود فوتبال خود را در سطح باشگاهی زیر نظر احمد شفیعی، مربی تیم نوجوانان بانك ملی آغاز كرده بود. در یكی از روزهایی كه علی دوستی تماشاگر تمرینات تیم نوجوانان بود، مهدی آنقدر فوق العاده بازی كرد كه دوستی یك لحظه هم برای انتخاب او درنگ نكرد:مهدی عین بقیه در خانواده متوسطی زندگی می كرد. او در همان دوره كودكی  و نوجوانی از شخصیت بالایی برخوردار بود. من معتقدم همین شخصیت بالا به پیشرفت او خیلی كمك كرد. صبح و بعد از ظهر تمرین می كرد و ازهمان دوره هم مشخص بود كه یكی از پدیده ها و استثناهای فوتبال ایران است. مهدی فقط یك بازیكن فوتبال نبود. هندیال و دوومیدانی هم ورزشهایی بودند كه مهدوی كیا توانسته بود در این رشته ها نیز در سطح آموزشگاه ها صاحب مقام شود. شاید برایتان جالب باشد كه بدانید او قهرمان دوی 100 متر نوجوانان تهران در زمان خودش است. دوستی درباره پست بازی او می گوید: مهدی فوروارد بود. در آن سالها چند بار هم آقای گل شد. به لحاظ فیزیك بدنی، هر چقدر كه بالا می آمد، بازی دراین پست برای او مشكل می شد. بنابراین تصمیم گرفتم، به دلیل سرعت زیادی كه داشت، فضای بیشتری را در اختیار او قرار دهیم. به همین دلیل، با توجه به هوش و ذكاوتی كه داشت، او را به بال راست آوردیم، تا شانس خود را امتحان كند.علی دوستی كه هنوز هم می تواند ستاره هایی مانند جواد كاظمیان را به فوتبال ایران معرفی كند، معتقد است مهدوی كیا هیچ فرقی با ده دوازده سال پیش خود نكرده است:كوچكترین تغییری در رفتار او دیده نمی شود. خیلی ها اگر جای مهدی بودند، حداقل من را فراموش می كردند، اما ما دست كم هفته ای 2 مرتبه با هم تماسمی گیریم و در باره همه چیز صحبت  می كنیم .دوره ای هم بود كه فقط خاطرات تلخ همراه داشته باشد. روزهایی كه مهدوی كیا به دلیل مصدومیت شدید دربهار سال 81 موقتا فراموش شد: مهدی به من تلفن زد و از درد شدید كمرش گفت: چند لحظه بعد گریه كرد. گفت آقا از روی تخت بیمارستان با شما صحبت می كنم.

مربی با وجود این كه پسرش بهترین پاسور یكی از معتبرترین لیگهای دنیاست، هنوز هم برای آن روز های تلخ اشك می ریزد. كاشف ستاره را به این راحتی فراموش نكنید.... و آن شب رویاییمربی، احساس عجیبی داشت، اینجا درایران صدای ضربان قلبها را به گوش می رسید. مهدوی كیا در چند قدمی بزرگترین افتخار زندگی اش قرار داشت. علی دوستی، كاشف مهدی چشمهانش را بسته بود: تحمل نداشتم. او در موقعیت تك به تك قرار داشت. احساس كردم از خانه خود در تهران خارج شدم و پشت سر مهدی در لیون درحال دویدن هستم. بزن پسر، بزن پسر... گزارشگران آن بازی ( جواد خیابانی) مثل همیشه فریادهای پر احساسش را به نشان گل سر می دهد.مهدی با چهره ای رنگ پریده از فرط خوشحالی فقط می دوید. مربی چشمهایش را می گشاید. بازی تمام شد. 60 میلیون ایرانی درنیمه شب 31 خرداد 1377 با هر لباسی كه بر تن داشتند، به خیابان ها آمدند. مربی نمی تواند از جای خود بلند شود. نزدیك به 2 ساعت است كه دوستان و همسایه ها به سراغ مربی می آیند. آنها فقط می خواهند به مربی مهدی تبریك بگویند. دقایقی پیش رهبر انقلاب هم درمقابل دوربین های تلویزیونی این پیروزی بزرگ را به تمام ایرانیان تبریك گفت. مربی حال خوبی ندارد. تلفن زنگ می زند آن طرف خط یك نفر با صدای بغض كرده سلام می كند: مهدی هستم، مهدی مهدوی كیا. علی آقا ای كاش اینجا بودید. این شیرین ترین خاطره زندگی علی دوستی است: باورم نمی شد در آن شرایط مهدی یاد من باشد. آن شب ما فقط گریه كردیم. حرف زدن در آن لحظات سخت ترین كار بود.

] مروری بر زندگینامه ورزشی مهدی مهدوی كیااولین بازی ملی خود را در رده جوانان با تساوی 0-0 برابر هند در مسابقات مقدماتی جوانان آسیا در منامه انجام داد.7 تیر 1373مهدی 17 ساله برای اولین بار در بازی دوستانه برابر گرجستان (2-2) برای تیم امید ایران به میدان رفت. مربی آن زمان تیم امید حاجی انوربوسنیایی بود.10آبان 1373در تورنمنت چهار جانبه دوبی به همراه تیم امید با مربیگری یورگن گده درهر سه بازی تیم ملی به بازی رفت و قهرمان آن مسابقات شد.27اسفند 1373پس از پیوستن به پرسپولیس، برای اولین بار در بازی دوستانه برابر او سترز سوئد در جام فیلیپس سنگاپور برای این تیم به میدان رفت.29اردیبهشت 1374در اولین بازی فصل 74 برای پرسپولیس به میدان رفت و با 17 سال و 26 روز عنوان جوانترین بازیكن تاریخ پرسپولیس را به نام خود ثبت كرد. او ركورد فریبرز مرادی را شكست.12خرداد 1374در شكست 1-2 پرسپولیس از پلی اكریل تك گل پیروزی را به ثمر رساند و بدین ترتیب با 17 سال و 23 روز جوانترین گلزن تاریخ شد. او ركورد دكتر محمد زاد مهر را شكست.13مهر 1374در بازی برگشت مقابل تركمنستان در چار چوب مسابقات مقدماتی المپیك آتلانتا یكی از4 گل ایران را زد، تا اولین گل ملی خود را در رده امید جشن بگیرد.29دیماه 1374به همراه پیروزی قهرمان لیگ كشور شد. مهدی در فصل 74 ده بار برای پیروزی به میدان رفت و یك گل زد.15آذر 1375 اولین بازی ملی خود را برابر عراق در جام ملتهای آسیا انجام داد كه این بازی را عراق 1-2 برد.1 دیماه 1375همراه تیم ملی ایران در جام ملتهای آسیا 96 امارت به مقام سوم رسید. این مسابقات نقطه آغاز درخشش مهدی درتیم ملی بود.19آذر 1375در بازی رده بندی جام باشگاه های آسیا اولین گل آسیایی خود را وارد دروازه الزورا عراق كرد.

11اردیبهشت 1376در بازی دوستانه ایران و كنیا0-3 برای ایران در تبریز اولین گل ملی خود را به ثمر رساند.25تیر 1376پیراهن شماره 17 پیروزی را فرشاد پیوس به مهدوی كیا هدیه كرد. مهدی در بازی خداحافظی پیوس درمصاف با استقلال، یك گل زیبا به ثمر رساند.31تیر 1376مهدوی كیا20 ساله در مسابقات ارتشهای جهان برای ایران به میدان رفت و با تك گل او ایران بلژیك را مغلوب كرد.22شهریور 1376در اولین بازی ایران در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه در حالی كه ایران 1-2 از چین در شهر دالیان عقب بود، با 2 گل زیبا پایه گذار پیروزی 2-4 ایران شد. گل اول او بعدها به عنوان گل سان آسیا برگزیده شد.1آذر 1376با پاس گلی كه به خداداد عزیزی در بازی رفت، برابر استرالیا داد، باعث شد تا امیدها برای صعود به جام جهانی همچنان زنده بماند.8آذر 1376دردیدار برگشت برابر استرالیا یكی از ستارگان میدان بود و سرانجام همراه ایران به جام جهانی 98 صعود كرد.3اسفند 1376درجام ملتهای آسیا برابر الهلال عربستان زننده تك گل پیروزی بود. مهدی در آن بازی به عنوان ستاره زمین جایزه ویژه ای دریافت كرد.5 اسفند 1376تك گل پیروزی برابرالانصار لبنان را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، تا صعود پیروزی به جمع 4 تیم برتر آسیا قطعی شود.23اردیبهشت 1377كنفدراسیون فوتبال آسیا، مهدی مهدوی كیا ستاره ایرانی را به عنوان بهترین بازیكن جوان سال 97 آسیا انتخاب كرد. مهدی تنها بازیكن ایرانی بود كه در هر 17 بازی مرحله مقدماتی جام جهانی برای ایران حضور ثابتی داشت. گل او به چین نیز به عنوان گل برتر سال آسیا انتخاب شد.22خرداد 1377پس از پشت سرگذاشتن مصدومیت، در بازی ایران مقابل اینتر میلان بازی كرد و یك گل به ثمر رساند.31 خرداد 1377بهترین بازی خود را به نمایش گذاشت، تا ایران در جام جهانی 98 فرانسه با گل او برابر امریكا پیروز شود، تا اولین پیروزی ایران درجام جهانی به دست آید.18مهر 1377در حالی كه پیروزی بازی حساسی مقابل سپاهان پیش رو داشت، تیم پاس را  به عنوان بازیكن كمكی در دیدار برابر الطلبه عراق درجام برندگان جام آسیا همراهی كرد.28 آذر 1377در فینال بازی های آسیایی تایلند در برابر كویت0-2 ( ایران) برای اولین و آخرین بار با دریافت كارت قرمز از داور بازی دردقیقه 79 از بازی اخراج شد.12دیماه 1377در پیروزی 0-4 برابر پاس، آخرین بازی خود برای پیروزی را انجام داد، تا وداع شیرینی با پیروزی داشته باشد. پس از آن، برای همیشه راهی دیار ژرمنها شد.15بهمن 1377با عقد قرار داد قرضی به تیم بوخوم آلمان پیوست.19بهمن 1377در بازی دوستانه بوخوم با تیم ملی اسلواكی، اولین بازی خود برای بوخوم را انجام داد.18 اسفند 1377اولین بازی خود در بوندس لیگا را با یك نیمه بازی در برابر ورد بر من برای تیم تاپ مولر تجربه كرد.25 اسفند 1377اولین گل خود را برای تیم بوخوم درمقابل تیم آینده اش یعنی هامبورگ به ثمر رساند.15خرداد 1378پس از سقوط بوخوم به دسته دوم، مهدی نیز با یك قرار داد دوساله راهی هامبورگ شد.21خرداد 1378رویای حضور در المپیك با شكست مقابل بحرین نقش بر آب شد.27تیر 1378اولین بازی خود برای هامبورگ را در شكست0-1 برابر بازی سوئیس در جام اینتر توتو انجام داد.این اولین حضور مهدوی كیا در رقابت های اروپایی بود.13مرداد 1378در پیروزی 2-4 هامبورگ برابر ترابوزان اسپور تركیه 2 گل به ثمر رساند، تا اولین بازیكن گلزن ایرانی در رقابت های اروپا لقب گیرد.26دیماه 1378یك گل زیبای دیگر در تساوی 1-1 ایران با امریكا در شهر لوس آنجلس به ثمر رساند.18مرداد 1379در مرحله مقدماتی جام باشگاه های اروپا یك گل وارد دروازه بروندبی دانمارك كرد. همچنین كیا پاس گل دوم را به باربارز داد.22شهریور 1379در تساوی 4-4 هامبورگ برابر یوونتوس در چارچوب لیگ قهرمانان اروپا یك گل زد، یك پاس گل داد و یك پنالتی گرفت.15مهر 1379در دیدار دوستانه تیم ملی ایران هامبورگ، برای دومین بار دروازه هامبورگ را گشود.3آبان 1379یك روز پس از حذف از جام ملتهای آسیا در بازی برابر یوونتوس در شهر تورین درخشان ظاهر شد و یك پاس گل داد تا هامبورگ 1-3 پیروز میدان باشد.22فروردین 1380قرار داد انتقال دایمی او به هامبورگ با مبلغ 5 میلیون مارك در دوبی به امضا رسید.20مهر 1380دهمین گل ملی خود را در بازی ایران، عراق در چارجوب مقدماتی جام جهانی به ثمر رساند.26آبان 1380سازنده گل تلخ ترین پیروزی تاریخ فوتبال ایران برابر ایرلند بود. ضربه كرنرارسالی او را گلی محمدی تبدیل به گل كرد.8خرداد 1381در بیمارستان دانشگاه بن تحت عمل جراحی دیسك كمر قرار گرفت.6مهر 1381پس از پشت سرگذاشتن یك مصدومیت سخت در بازی با اشتوتگارت2-3 به بوندس لیگا بازگشت.14اسفند 1381كنفدراسیون فوتبال آسیا، وی را به عنوان بازیكن ماه فوریه انتخاب كرد.16فروردین 1382یكصدمین بازی خود در دربوندس لیگا را انجام داد.3خرداد 1382با 14پاس گل عنوان برترین پاسوربو ندس لیگا را كسب كرد. همچنین به عنوان بازیكن فصل هامبورگ انتخاب شد.20مهر 1382پس از حدود 2سال در بازی جام بین قاره ای برابر نیوزیلند به تیم ملی بازگشت و سازنده هر سه گل ایران شد.19آذر 1382از طرف كنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان مرد سال فوتبال 2003 آسیا انتخاب شد.

آمار بازی های ملی: بزرگسالان 72: بازی و 10گلامید 6: بازی و یك گلجوانان 2: بازیارتش 3: بازی و 1گلآمار بازی های باشگاهیپیروزی 69: بازی و 22گلبوندس لیگا 122: و 16 گل 40( پاس گل)رقابت های اروپایی 17: بازی و 5 گلافتخارات ملی و باشگاهی:حضور در جام جهانی 98 فرانسهقهرمان در بازیهای آسیایی 98 بانكوكقهرمان جام بین قاره ای 2003سومی جام ملتهای آسیا 96 امارتدوبار قهرمان لیگ ایران با پیروزی در سالها 74و75قهرمان جام اتحادیه آلمان 2003عناوین و افتخارات شخصی:بازیكن سال 2003 آسیاجوان سال 97 آسیابهترین بازیكن فصل 2003-2002 هامبورگبهترین پاسوربوندس لیگا 2003-2002زننده بهترین گل سال 97 آسیابازیكن ماه فوریه 2003 آسیا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 637]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن