تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798990766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فاصله هاي ساختاري در فاصله ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: يا اصلا همان کارتون کميک دريايي معروف به ملوان زبل ، همان کارتوني که در سه دهه اخير باعث شد ميليون ها کودک جهان را ترغيب به مصرف سبزيجات به ويژه اسفناج کند. نيروهاي خير و شر در سريال هاي کارتوني کلاسيک به ويژه تا دهه 80 بسيار رواشناسانه بود و اوج اين روانشناسي تصويري را در کارتون تام و جري مي توان ديد که کودکان به عنوان يکي از کارتون هاي دلخواه خود همواره از آن ياد مي کنند و شيطنت هاي اين دو موجود کارتوني تنها به واسطه عدم تفاهم بر سر يک موضوع رخ مي داد. فوتباليست ها هم با همين رويکرد جامعه شناختي ساخته شد به گونه اي که نيروي شر در سريال کارتوني فوتباليست ها هربار که بر روي صحفه تلويزيون حاضر مي شد انگار در لايه ها و بطن انديشه رواشناختي کودکان رسوخ مي کرد و کودکان در بازي فوتبال در وسط کوچه نيز ضرباتي شبيه کاکرو را به ته صندوق هاي چوبي که گل کوچک زمين بازي بودند، مي زدند. با ورود سينما به دهه 90 و پس از آن آغاز هزاره سوم، رويکرد ساخت کارتون ها در کمپاني ها بزرگ جهان از جمله ديسني تغيير کرد و قصه هاي اکشن يا همان بزن بزن ها در کارتون نيز باب شد تا ذائقه کودکان را تغيير دهد. بچه ها در اين سالها اگر چه پاي ثابت کارتون هاي کمپاني هاي ديسني (ديزني) بودند اما هيچ کدام از اين کارتون ها تنوانست در ذهن کودکان،کردارهاي لطيف گونه کاراکترهايي هم چون کارتون ميکي موس را در ذهن بچه ها باقي بگذارد و ميکي موس عروسکي شد که شب ها در تخت خواب بچه ها با بچه ها به خواب و سرزمين روياها مي رفت. تصوير بسياري از کاراکترها و شخصيت هاي کارتوني روي تي شرت ها و پيراهن بچه ها نقش بست به گونه اي که حتي در دور افتاده ترين روستاي کشورهاي آفريقايي نيز بچه ها از کارشناسان سازمان بهداشت جهاني به جاي قرص و آمپول تي شرت هايي با عکس کارتون هاي دلخواه خود مي خواستند. ساخت اين گونه کارتون و انيميشن و سريال با رويکرد روانشناختي به مفهوم به دست آوردن رگ خواب بچه ها بود،همان بچه هايي که قرار است پاي تلويزيون بزرگ شوند و تصاوير تلويزيوني تشکيل دهنده بخشي از حافظه ذهني کودکان باشد. کودکان در شوخي ها بچه گانه خويش در مدرسه و کوچه به همديگر نام شخصيت هاي منفي و مثبت کارتون ها را لقب مي دادند و اين يعني رويکرد روانشناسانه کارتون ها کار خود را اين وسط کرده است. حالا برسيم،به سريال اين شبهاي تلويزيون،شبکه سوم، همان شبکه اي که برنامه نود را پخش مي کند،همان برنامه اي که در بخش نود درجه خود آهنگ فوتباليست ها را براي ديدار ابومسلم و تراکتورسازي پخش مي کند،همان تراکتوري که مديرعامل اش به پخش آهنگ فوتبالست ها بر روي ديدار تيم هاي ابومسلم و تراکتورسازي اعتراض مي کند. اين يعني عمق روانشناسي آنهم در جنجالي ترين صحنه هاي فوتبال و شبکه سوم و اين نگاه جامعه شناسي به تلويزيون باعث مي شود عنصرهاي روايت تخت قصه که اکنون به عنوان نمره منفي در نوشتار فيلمنامه مطرح است از بين برود. شبکه هاي مختلف تلويزيون سالهاست سريال هاي شبانه پخش مي کنند که يکي يکي از ذهن مخاطبان پس از چند ماه از پاک مي شود درست مثل سريالها اين شبهاي که تا چند وقت ديگر از ذهن مخاطبان پاک مي شود. سريال هاي ايراني اگر چه در زمان پخش مخاطبان بسيار دارد اما شايد کمترين آنها در خاطره مردم باقي بماند و شايد در اين ميان تنها شب هاي برره بود که به دليل شکستن ساختار گفتاري و کلاسيک تا ماه ها و سالها توانست در اذهان مردم باقي ماند. در سريال هاي پخش شده شبانه اگر چه همواره يک طرف نيروي شر و يک طرف نيروي خير است اما در اوج اين سريال ها هميشه دختر و پسري و يا مرد و زني عاشق هم هستند و انگار در اين ذهن مخاطبان مساله به جز مکاشفه درباره عاشق شدن دختر و پسر وجود ندارد. اين رويکرد در بسياري از فيلم ها و تله فيلم ها نيز وجود دارد درست مثل فيلم هاي دهه 80 يا فيلم هاي فارسي دهه 50که سرشار از علاقه مندي بين دو جنس مخالف بود. سريال فاصله ها کاري از گروه اجتماعي شبکه سوم سيما به کارگرداني حسين سيهلي زاده اين روزها داراي بينندگان بسيار است اما تعيين سطح رويکرد روانشناختي اين سريال با جذف زمان پخش بسيار سخت است چه اينکه مخاطبان خاص هنوز بر روي اين سريال واکنشي نشان نداده اند. اين سريال همانند بسياري از سريال هاي ديگر سيما نيز داراي ضعف هاي ساختاري است و انگار کارگردان براي جذب مخاطب بايد از روش نخ نما شده چهره هاي زيبا استفاده کند به گونه اي که در اين سريال نيروي خير داراي چهره هاي زيبا و فتوژنتيک است و نيروي شر آن داراي چهره هاي زشت و کريه است. اين نگاه غير جامعه شناختي بزرگترين شکاف را در بين مخاطبان ايجاد مي کندمخاطباني که زودتر از کارگردان موضوع فيلم را حدس مي زنند و به راحتي دست کارگردان را در روايت قصه مي خوانند و دليل آن نيز روايت تخت است که در شحصيت پردازي فيلمنامه نويسي اکنون منسوخ شده است. شخصيت هاي گم اين سريال تلويزيوني از بي هويتي رنج مي برند و در طول قصه تيپ سازي و شخصيت پردازي در هم مي آميزد و هر کس در اين ميانه ساز خود را مي زند که در اين صورت مخاطب توان همذات پنداري با اين گونه قصه پردازي ها را ندارد. ساختار اين سريال ،ساختاري منحي نيست يعني اين که همه بازيگران در اين سريال فانتزي و پاستوريزه هستند و انگار شخصيت هاي واکس زده بي هويت قرار است همه قصه اين ملودرام اجتماعي را پيش ببرند. قصه اين سريال اوج و فرودي ندارد و در آن يا همه چهره ها خوب حوب هستند يا همه بد بد و شخصيت خاکستري براي کاراکترها وجود ندارد و اين همان فاصله بزرگي است که در سريال فاصله ها وجود دارد و مخاطب خاص را از ديدن اين سريال باز مي دارد. علاوه بر وجود برخي از ضعف هاي تصوير برداري، طراحي صحنه و تناژ صداهايي اکولاريزه شده ، ساختار متن دچار مشکل پردازش است و انگار قصه اين سريال در سرعت باد و برق نوشته شده و قرار است مثل سريال هاي ديگر ، چند شب بعد از قسمت پاياني از ذهن مخاطب پاک شود. گزارش از محمود رييسي 7359




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 532]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن