تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 13 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799232526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باید می گفتی از این جا بروند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: باید می گفتی از این جا برونداثر اعمال ما و گناهان در همه عالم
علامه طباطبایی
بسم الله الرحمن الرحیم گفتم: بله؛ پیش از آمدن شما، چند نفر که درسشان از من بالاتر بود، این جا بودند و غیبت کسی را کردند. علامه فرمودند: «باید می گفتی از این جا بروند، این حجره دیگر برای درس خواندن مناسب نیست؛ اتاق خود را عوض کن.»  در جهان روابط پیچیدهای وجود دارد که با توجه به محدود بودن دانستههای ما و محدود بودن چیزهایی که میتوانیم بفهمیم، بسیاری از آنها بر ما پوشیده است و دانشمندانی که تلاشهای علمی بسیاری برای کشف رموز جهان نمودهاند، بر این واقعیت معترفند، که دانستههای بشر قطرهای از دریاست.از جمله روابط عجیبی که وجود دارد، اثر کردار ما بر امور مختلف است؛ از شکل باطنی اعمال ما گرفته تا تأثیر آنها بر سایر پدیدههای جهان هستی. نوشتار پیش رو نمونههایی از اثر گناهان را از لسان روایات و در کلام دانشمند روشن ضمیری چون علامه سید محمد حسین طباطبایی بیان میکند. شیخ صدوق در کتاب «خصال» روایت تأمل برانگیزی را از امیر المؤمنین علیه السلام نقل میکند:قال أمیر المؤمنین علیه السّلام: تَوَقَّوُا الذُّنُوبَ فَمَا مِنْ بَلِیَّةٍ وَ لَا نَقْصِ رِزْقٍ إِلَّا بِذَنْبٍ حَتَّى الْخَدْشِ وَ الْكَبْوَةِ وَ الْمُصِیبَةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیر (1)؛ بپرهیز از گناهان، پس نیست نزول بلائى و نه كمى روزى مگر بواسطه گناهى، حتى خراشى هم كه ببدن برسد یا رنجى و ناملایمى و مصیبتى وارد گردد نیست مگر به سبب گناه؛ پس بدرستى كه خداوند در قرآن میفرماید: وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیر (2)؛ و آنچه برسد شما را از مصیبتى، پس بواسطه اعمال بد و ناشایسته‏اى است كه بجا آورده‏اید و از بسیارى از گناهان خداوند عفو میفرماید. (3)در برخی از منابع روایی ما، روایت فوق را از امام صادق علیه السلام نقل کردهاند که آن حضرت از قول امیر المؤمنین علیه السلام، روایت مذکور را بیان فرمودند. (4) در كتاب «ارشاد دیلمى» روایت شده كه: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله چون آب مى‏نوشید میگفت: شكر خدا را كه در اثر گناهان آب را تلخ نكرد، بلكه بواسطه نعمت و رحمت خود آن را گوارا و شیرین قرار داد. (5)؛ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّى اللّه علیه و آله إِذَا شَرِبَ الْمَاءَ قَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَجْعَلْهُ أُجَاجاً بِذُنُوبِنَا وَ جَعَلَهُ عَذْباً فُرَاتاً بِنِعْمَتِه (6) اما اگر ما بودیم و عقل محدودمان، شاید میگفتیم چطور ممکن است بین گناه کردن و تلخ شدن آب رابطهای وجود داشته باشد؟! نکته قابل توجه دیگر این است که اعمال ما، هم در زندگی مادی و هم در حیات جاودان معنوی اثر گذارند. بپرهیز از گناهان، پس نیست نزول بلائى و نه كمى روزى مگر بواسطه گناهى، حتى خراشى هم كه ببدن برسد یا رنجى و ناملایمى و مصیبتى وارد گردد نیست مگر به سبب گناه در حدیثی از امیر المؤمنین علیه السلام میخوانیم: مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِكَثْرَةِ الذُّنُوبِ (7)؛ چشمها خشك نمیشوند مگر از اثر قساوت و سخت دلى؛ و دلها هم سخت نمیشود مگر از اثر گناهان زیاد. و اینک نکته هایی از عالم عارف، علامه طباطباییاثر اعمال بر هستیاستاد امجد از شاگردان بزرگ مرحوم علامه طباطبایی از قول ایشان میگویند:«اگر یک کاه بَرداری، در همه عالم(هستی) اثر میگذارد!» [پس گناه کردن چه اثری بر هستی میگذارد؟] (8) اثر گناه غیبتحجت الاسلام سید احمد فاطمی نقل میکند: در اوایل طلبگی ام، روزی مرحوم علامه به حجره ام تشریف آوردند و فرمودند: «به ظاهر در این جا غیبت شده است!» گفتم: «بله؛ پیش از آمدن شما، چند نفر که درسشان از من بالاتر بود، این جا بودند و غیبت کسی را کردند.»علامه فرمودند: «باید می گفتی از این جا بروند، این حجره دیگر برای درس خواندن مناسب نیست؛ اتاق خود را عوض کن.» (9) استاد امجد نقل میکردند:شخصی به مرحوم علامه عرض کرد: «با این پدر و مادرهای پُرتوقع چه کنیم؟» ایشان فرمودند: «غیبت پدر و مادرها را نکنید!» (10) اثر سوء عصبانیتاستاد فاطمی نیا به نقل از علامه میفرمود:«گاهی یک عصبانیت، بیست سال انسان را به عقب می اندازد.» (11) آثار گناهان در پدیدهاى طبیعىاز محضر علامه طباطبایی سؤال شده که: «آیا گناهان در موجودات نیز اثر مى گذارند؟ براى نمونه خسوف و كسوف نیز مربوط به اعمال بندگان است؟» ایشان در پاسخ فرمودند:«هر پر كاهى كه در ته چاهى حركت مى كند، موج بر مى دارد و تا به آسمان ها اثر دارد. خداوند متعال مى فرماید:وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْض (12)؛ و اگر مردم آبادى ها ایمان آورده و به تقوا گرایند، قطعا بركاتى از آسمان و زمین بر ایشان مى گشاییم.از این آیه ى شریفه استفاده مى شود كه تقوا در جلب خیرات و نزول بركات، و گناهان در رفع و منع آن ها اثر دارند، بنابر این در كسوف خورشید و خسوف ماه نیز كه از جمله خیرات و بركات هستند، اثر دارند. علماى نجوم نوشته اند: خسوف تا سه ماه در موجودات از قبیل نباتات و حیوانات اثر بد مىگذارد و به حال آن ها ضرر دارد، چه رسد به گرفتگى خورشید با آن فوایدى كه نور خورشید براى موجودات دارد.» (13) آثار ویژه هر یك از گناهاندر سؤال دیگری پرسش شده: «در دعاى كمیل مى خوانیم: اللهم اغفرلى الذنوب التى تهتك العصم، اللهم اغفرلى الذنوب التى تنزل النقم؛ خداوندا! گناهانى را كه پردها را مى درد بر من ببخشاى. خدایا، گناهانى را كه عذاب ها را نازل مى كند بر من بیامرز.» آیا از این جملات استفاده مى شود كه هر كدام از گناهان اثر خاصى دارند؟ جواب: «بله، چنان كه گناهان با هم فرق دارند، تبعات و آثار آن ها نیز فرق دارند، و هر گناهى اثر خاصى دارد كه در دعا به بعضى از آن ها اشاره شده است.» (14) پی نوشت ها:(1) الخصال، ج‏2، ص616، الخصال الْأَرْبَعُمِائَةِ؛ مكارم الأخلاق، ص147، الفصل الثالث(2) شوری، 30(3) ترجمه روایت از: طرائف الحكم یا اندرزهاى ممتاز، ترجمه ‏ج‏1، ص421(4) بحار الأنوار، ج‏70، ص350، باب 137: الذنوب و آثارها و النهی عن استصغارها؛ بحار الأنوار، ج‏10، ص95، باب7(5) سنن النبى صلى الله علیه و آله با ترجمه، ج‏1، ص188، ملحقات فى الاكل و الشرب(6) إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏1، ص38، الباب الخامس فی التخویف و الترهیب(7) بحار الأنوار، ج‏67، ص55، باب 44 القلب و صلاحه و فساده(8) سایت صالحین(9) همان(10) همان(11) همان(12) اعراف، 96(13) در محضر علامه طباطبایی، سؤال 539(14) در محضر علامه طباطبایی، سؤال 540رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 485]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن