تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797842962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهل سالگي


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چهل سالگي
چهل سالگي زمان از دست رفتهچهل سالگي مرز ميان بلوغ روحاني و خاطرات جسماني است. خيلي ها در چهل سالگي ياد دوران نوجواني و گذشته خود مي افتند و خاطرات آن دوران را به ياد مي آورند و قصه هايش را مرور مي کنند. شايد آن ها براي بچه هايشان همان قصه معروف قديمي را بخوانند: «روزي پادشاهي در ميان مردم، چشمش به دختر جواني افتاد و عاشق او شد. پادشاه تا دختر را به قصر آورد، دختر بيمارشد. هيچ يک از طبيب ها ي شهر نتوانستند بيماري دختر را تشخيص دهند. پادشاه دست به دعا برداشت و درخواب طبيب پيري را ديد و...عليرضا رئيسيان، کارگردان چهل سالگي با گفتن جمله هاي بالا، مي گويد که فيلم تازه اش قصه آدم هاي ميان سال است و خاطرات دوران نوجواني و جواني را به زباني سينمايي تعريف مي کند. رئيسيان درباره موضوع و خط اصلي فيلم مي گويد: «اجازه بدهيد. بيشتر از اين فيلم را تعريف نکنم و آن را روي پرده سينما تماشا کنيم و ببينيم چه اتفاق هايي مي افتد. ديدن اين که سروشکل داستان روي پرده سينما چگونه خواهد شد، براي بيننده جذابيت بيشتري دارد.»رئيسيان درباره انتخاب قصه طباطبايي براي کار تازه سينمايي خود مي گويد: «اين قصه امکانات خيلي خوبي براي به تصوير کشيده شدن داشت. در عين حال نويسنده اش هم خانمي خوش فکر و متفاوت است. احساس کردم مي توان از اين قصه، يک فيلم خوب سينمايي درآورد.» چهل سالگي، برداشتي آزاد از اين قصه است. رئيسيان در اين باره مي گويد: «سعي کردم ضمن وفاداري به اصل داستان و شخصيت ها، به دليل نوع تصويرسازي، چيزهايي را به قصه کتاب اضافه کنم، نمي دانم با انجام اين کار، فيلم به اثر بهتري تبديل شده است يا نه. تا فيلم آماده نمايش نشود وآن را روي پرده نبينم، نمي توانم بگويم اين تغييرها چطور بوده است.»نظام الدين کيايي براي اولين بار با رئيسيان همکاري مي کند. او از فضاي حرفه اي و حاکم بر کار بسيار رضايت دارد و مي گويد سال ها منتظر همکاري با رئيسيان بوده است. کيايي که سال ها عضو انجمن صدا و هيأت مديره خانه سينما بوده، درگوشه هايي از صحبت هاي خود با گلايه به شرايط حاکم در توليد سينماي ايران براي اين قشر اشاره مي کند. کيايي اين صدابردار قديمي و گزيده کار سينماي ايران درمورد حضورش در چهل سالگي مي گويد: «چهل سالگي آخرين کار انجام شده من است و به دلايل خيلي هم بهش علاقمند هستم. سال ها بنا بود با آقاي رئيسان کار کنم، چون احساس مي کردم خيلي همديگر را درک مي کرديم. اما هيچ وقت در کارهاي قبل ايشان اين فرصت پيش نمي آمد؛ يا من سر کار ديگري بودم يا اصلاً در ايران حضور نداشتم. سال ها منتظر بوديم با هم کار کنيم. چهل سالگي قصه خوبي داشت و آقاي رئيسيان گروه خيلي خوبي را انتخاب کرده بودند، افراد فني اي که پايه هاي سينماي ايران هستند، از جمله محمود کلاري، ايرج رامين فر و... و بازيگران بسيار توانمند که سبب شد چهل سالگي کاري خاطره انگيز براي من باشد. مورد ديگر اين بود که من و عوامل همديگر را مي شناختيم. مثل اين بود که کسي با دوستانش قرار ملاقات بگذارد و کاري را هم انجام مي دهد. پايه کار براساس دوستي ها و توانمندي هاي افراد بود و براي من خاطره انگيز بود. حضور اين گروه باعث مي شد که همه عوامل بسيار حرفه اي عمل کنند. چهل سالگي براي من کار بسيار دلچسبي بود. با اين که قرار بود کار در دوماه تمام شود، نه به اين دليل که افراد بيش از حد کارکرده باشند، بلکه به اين دليل بود که اين افراد با تجربه در کار رئيسيان درست کار کرده اند. ما به اندازه يک ماه کار کرديم، اما درست کار کرديم، مي شد اين کار را دو ماهه و حتي سه ماهه انجام داد، اما چون همه کارشان را درست انجام مي دادند و بازيگران، مدير فيلمبرداري، طراح صحنه و لباس و چهره پردازي مسلط بودند، بدون اين که به گروه فشار بيايد، کار انجام شد.»عبدالله اسکندري به عنوان يکي از شاخص ترين چهره هاي تاريخ چهره پرداري ايران که حضوري مستمر در سينماي ايران و پروژه هاي مختلف داشته و با اکثر کارگردان هاي سرشناس ايران کار کرده است، معتقد است رئيسيان به خاطر تهيه کنندگي و کارگرداني توأمانش در اين کار دست او را باز گذاشته، اما خود کار گريم خاصي را نمي طلبيده. عبدالله اسکندري طراح چهره پردازي با سابقه و چيره دست سينماي ايران در مورد چهل سالگي مي گويد: «قبلاً با آقاي رئيسيان در چند فيلم همکاري کرده بودم. در اين فيلم گروه خوب و حرفه اي حضور داشت و بازيگرهاي قدرتمندي مثل عزت الله انتظامي، محمدرضا فروتن و ليلا حاتمي. گريم هاي جوان کردن و پيرکردن درحد ده پانزده سال بود، اما نکته خاصي نداشت. با آقاي انتظامي در اين فيلم کار کردم که هميشه از کارکردن با ايشان لذت برده ام. خانم ليلا حاتمي که يادگار علي حاتمي ست و با ايشان هم هميشه همکاري خوبي داشته ام و ساير بازيگران.»اسکندري در مورد رابطه گريم و بازيگر مي گويد: «مثلاً نقش خانم حاتمي به خودشان نزديک بود و چون صورتش اصولاً کودکانه است راحت مي شود سن شان را بالا و پايين آورد. من تجربه زيادي دراين کارها(پير وجوان کردن) داشته ام. وقتي بازيگر خوب باشد به گريم جواب خيلي خوبي مي دهد گريم بايد به کمک بازي بازيگر بيايد.بازيگر خوب وقتي خوب بازي مي کند شما گريم را نمي بينيد، اما اگر خوب نباشد، گريم هر چقدر هم خوب باشد، لو مي رود و قطعا از هم جدا مي شوند، يعني گريم يک حرف و بازيگر حرف ديگري مي زند و گريم مزاحم ديد شماي بيننده مي شود. شايد اين موارد در فيلم هاي معمولي قابل رؤيت نباشد، اما در فيلم هاي تاريخي بخصوص ناخودآگاه گريم توي چشم مي آيد. در کارهاي تاريخي تماشاگر به سرعت مي فهمد که از کجا دارد آزار مي بيند. خودش مي فهمد که چقدر گريم بد است و از کار جداست. اما در فيلم هاي روز و معمولي که ساخته مي شود فقط آدم متخصص مي تواند بگويد اين بازيگر به گريم صدمه زده يا برعکس. خيلي از بازيگرهاي ما مثل خانم حاتمي کنار آينه خودشان را با گريم انجام شده هماهنگ مي کنند.»هايده صفي ياري تدوينگر فعال سينماي ايران که در اين چند سال اخير هميشه يک پاي کانديدهاي برنده شدن سيمرغ بلورين بهترين تدوينگر در جشنواره فيلم فجر بوده و کارهاي خاطره انگيزي همچون آژانس شيشه اي، درباره الي... و... را در کارنامه خود دارد، در مورد چهل سالگي مي گويد: «تدوين فيلم به پايان رسيده. چهل سالگي اولين همکاري ام با آقاي رئيسيان است که اين فيلم کلاً حال و هواي خاصي داشت؛ شايد يک مقداري زنانه بود و من احساس خوبي به فيلم و کاري که انجام مي دادم داشتم و همکاري با آقاي رئيسيان خيلي آرام و راحت پيش مي رفت. يکي از ويژگي هاي اين فيلم روايت داستان در داستان آن بود که به نظرم اين اتصالات در تدوين به خوبي صورت گرفته است. البته من خيلي در اين زمينه تجربه ندارم، اما به نظرم کار موفق بود و در درآوردن چنين روايتي موفق عمل کردم. يکي از ويژگي هاي ديگر اين فيلم اين بود که بخشي از آن به موسيقي برمي گشت و اين هم براي من تجربه جديد و خوبي بود.»تدوين چهل سالگي حدود دو ماه طول کشيده است.ايرج رامين فر به کار گروهي بسيار معتقد است. اين طراح صحنه و لباس قديمي سينما که بايد او را پدر طراحي صحنه و لباس سينماي ايران دانست و همچنان انرژي و پرشور در پروژه هاي مختلف حضور دارد در مورد اين فيلم مي گويد: «چهل سالگي سومين همکاري من با آقاي رئيسيان است. اگر به صورت کامل تر بگويم يک مثلث سه نفره يعني آقاي رئيسيان، آقاي کلاري و من تشکيل داده ايم که از ريحانه و پرونده هاوانا ورشروع و در چهل سالگي کامل تر شد. بعد از انجام سه کار با آقاي رئيسيان مي توانم بگويم کارهاي موفقي داشته ايم و طراحي چهل سالگي خيلي کامل تر در دکور و در خدمت موضوع بودن است.»رامين فر در مورد اين مثلث کاري مي گويد: «هميشه در کارهايي که من با آقايان کلاري و رئيسيان انجام داديم، خيلي هماهنگ بوده وبا هم مشورت مي کرديم و به صورت خيلي خوبي توانستيم مکمل همديگر باشيم، در مورد فيلمبرداري، انتخاب لوکيشن و امکانات تکنيکي که به درآمدن موضوع کمک مي کند مي شود گفت که اين کار خيلي موفق تر بوده. من همکاري موفقي با آقاي کلاري دارم، چون او اهل بحث و مشورت و صحبت است و نورپردازي اش را شخصاً خيلي دوست دارم.»رامين فر در ادامه در مورد فضا و محيط داخل فيلم مي گويد: «در مورد بافت فضاها و رنگ محيط سعي کرديم فضا را به طرف بي رنگي اي که در ضمن رنگ هم در آن هست ببريم تا با موضوع داستان هماهنگ باشد، چون فضا، فضاي دروني و شخصي و غمگيني است و اين در فضاي دکور و لباس ها بايد درمي آمد. چهل سالگي جزء فيلم هايي ست که از انجام دادنش لذت بردم. به نظر من اين کار براي همه گروه يک قدم رو به جلو بود. به نظرم کار موفقي بود. کلاً فضاها در خدمت فيلم بودند. متأسفانه در برخي از فيلم ها فضا در خدمت فيلم نيست، مستقل از فيلم عمل مي کند و اين به کل کار لطمه مي زند.»رامين فر در مورد اين که داستان در داستان بودن فيلم چه تأثيري در کار او به عنوان طراح صحنه و لباس دارد، مي گويد: «ما تصميم گرفته بوديم کمي فضاها را از هم متفاوت کنيم، حس و حال اين فضاها مقداري به گذشته مي رود و مقداري در حال است. البته فکر اصلي از خود آقاي رئيسيان بود که تصميم گرفت گذشته را با ويدئو کار کند تا بافت تصويري متفاوت از 35 ميليمتري درآيد. در نتيجه اين دو فضاها از هم قابل تفکيک شد. مقداري هم روي رنگ کار شد و گذشته را مقداري کم رنگ تر و از لحاظ ريتم تصوير سريع تر و... داريم و در مجموع بافت تصاوير فرق مي کند. در کل کار اين تجربه جديدي در مورد ايجاد فضاي قديم و جديد بود.»ليلا حاتمي که بهمن سال گذشته جايزه بهترين بازيگر زن جشنواره فجر را براي بي پولي گرفت، در نقش اصلي چهل سالگي بازي مي کند. او در فيلم، نقش زن ميان سالي به نام نگار تمدن را دارد که در رشته موسيقي فعاليت مي کند و اتفاق هاي تازه اي زندگي او را متحول مي کند. محمدرضا فروتن و عزت الله انتظامي، ديگر بازيگران فيلم هستند و در عين حال، چهل سالگي شش چهره جديد را هم به سينماي ايران معرفي مي کند که نقش هاي مهمي در فيلم دارند: افشين نخعي، مهدي فريمان، شهرام جمشيدي، فرزان اطهري، سهيلا گلستاني و پريا مرداني ها.کارگردان: عليرضا رئيسيان. تهيه کننده: عليرضا رئيسيان. فيلمنامه نويس: مصطفي رستگاري. فيلمبردار: محمود کلاري. صدابردار: نظام الدين کيايي. صداگذار: محمدرضا دلپاک. طراح صحنه ولباس: ايرج رامين فر، چهره پرداز: عبداله اسکندري. جلوه هاي ويژه: عباس شوقي. تدوينگر: هايده صفي ياري. موسيقي: کريستف رضاعي. مدير توليد: هايده قريشي. بازيگران: ليلا حاتمي، محمدرضا فروتن، عزت الله انتظامي، سهيلا گلستاني، فرزان اطهري، پريا مرداني ها. زمان:91دقيقه.خلاصه داستان.چهل سالگي آغاز دوره ميان سالي است که خيلي ها قصه هاي قديمي شا ن را مرور کرده يا حتي براي فرزندانشان بازگو مي کنند.مشخصات کارگردان:متولد: 1334،تهران، تحصيلات: معادل دکترا.فيلم شناسي کارگردان:سازنده آثار ريحانه، سفر،ايستگاه متروک، پرونده هاوانا.منبع: صنعت سينما- 91
#فرهنگ و هنر#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4607]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن