محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793386156
سعدی، راوی صادق فرهنگ ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سعدی، راوی صادق فرهنگ ایرانی فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر محمد دهقانی، استاد دانشگاه و سعدی پژوهش*
تصوری که همه ما از سعدی داریم، یک مرد جاافتاده، پخته و کامل است که کودکی، نوجوانی و جوانی نداشته به همین دلیل به سعدی میگوییم شیخ و آن هم نه یک شیخ معمولی بلکه یک شیخ بزرگ و اجل. این صفت آنقدر با نام سعدی پیوند خورده است که در فرهنگ و ادبیاتمان، شیخ اجل دیگری نداریم. سعدی، برای ما فقط یک شاعر نیست؛ او سخنگوی وجدان جامعه ایرانی است و به همین دلیل است که بسیاری از گفتههای سعدی به صورت مثل سائر درآمده است و آنها را گاهی بدون اینکه بدانیم از سعدی است، به کار میبریم. جامعه ایران تا یک قرن و نیم قبل با سعدی مشکلی نداشت، اگر تا پیش از دوره قاجاریه، مخالفتی با سعدی میشده، این مخالفت از نظر فکری نبوده و ادبی و زبانی بوده است چون نگرش سعدی به زندگی ایرانیان مطابق با شیوه زندگی حقیقی ما بوده است و ایرانیان به این زندگی دوگانه عادت داشتهاند و آن را طبیعی میشمردهاند همانطور که معماری ایرانی ما هم همینطور بوده است و به اندرونی و بیرونی تقسیم میشد. طبیعی است ما در خلوت، آنگونه نیستیم که در عرصه اجتماعی یعنی لزومی ندارد من نوعی در یک جلسه رسمی، طوری بنشینم و طوری لباس بپوشم که در خانهام انجام می دهم، اما تعارضی که درباره شعر و نثر سعدی وجود دارد، موضوعی فراتر از این است و آن، اعتقادات و رفتارهایی در خلوت است که کاملاً متفاوت، متضاد و متناقض با رفتارها و عقایدم در عرصه اجتماعی است و نوشتههای سعدی بر اساس این زندگی دوزیستی ایرانیان است که البته این نکته، در آثار شاعران دیگر هم بوده است به عنوان مثال، حافظ میگوید «حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی/ بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت میکنم» حافظ در این بیت میگوید در یک مجلس، حافظ قرآن است و در مجلس دیگری، شرابخوار قهاری که شراب معمولی برایش کافی نیست و درد مینوشد و این کار را هم هنر خود میداند چون در اینجا صنعت کردن یعنی هنر به خرج دادن. شعر تنها محلی بیان اندیشههای ایرانیان بوده است اساساً بیدلیل نیست که شعر برای ایرانیها اهمیت داشته است چون شعر تنها محلی بوده که ایرانی میتوانسته اندیشههای خلوت خود را عنوان کند چون برای شاعران، شادی پنهانی فایده نداشته، آنها میباست شادیشان را آشکار کنند همانطور که حافظ میگوید رقصی چنین میانه میدانم آرزوست؛ این کار فقط در شعر امکان داشته و جالب این است که جامعه ایرانی این آزادی اندیشه در شعر را میپذیرد برای همین هم هست که شاعر شهید یا مقتول نداریم اما تا دلتان بخواهد نویسنده داریم که محاکمه، اعدام یا سوزانده شدهاند چراکه نثر با لایه جدی زندگی مردم سر و کار دارد و اگر هم امروز ما گلستان سعدی را میپذیریم و آن را تحمل میکنیم به دلیل یک اشتباه است، این اشتباه که فکر میکنیم گلستان، نثر است! زمانی که پای اروپائیان به ایران باز شد و بعد هم ایرانیان در جنگ با روس به سختی شکست خوردند، به این فکر افتادند که دلایل این شکست را پیدا کنند و از آنجاکه ایرانیان عادت دارند کسی را پیدا کنند و ریشه تمام مشکلات و سختیها را به گردن یک نفر بیندازند، سعدی را مقصر همه بدبختیهای ایرانیان اعلام کردند در حالی که بین هنرمند و فرهنگ، رابطهای یکطرفه برقرار نیست و آثار سعدی، محصول همین فرهنگ است. اگر هم سعدی مقصر است، این تقصیر، جنبه فردی و شخصی ندارد و در ضمن منحصر به آثار سعدی نمیشود به عنوان مثال یکی از موضوعات اصلی در ادبیات فارسی، بحث جانستایی و تنستیزی است. ستایش جان و روح در برابر ستیز با جسم و بدن. رودکی در یکی از شعرهایش میگوید مرد مرادی، نه همانا که مرد/ مرگ چنان خواجه نه کاریست خرد/ جان گرامی به پدر باز داد/ کالبد تیره به مادر سپرد یعنی جسم که باید دفن شود، تیره و بیارزش است! سعدی هم میگوید: تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت/ اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی/ چه میان نقش دیوار و میان آدمیت. یا در جای دیگری میگوید: صورت زیبای ظاهر هیچ نیست/ ای برادر سیرت زیبا بیار. و این سعدی که اینقدر در تقبیح ظاهر نوشته، غزلهایی دارد که جسم بیارزش انسان برایش تقدس پیدا میکند و از هر عنصر دیگری ارزشمندتر میشود. زآن گه که بر آن صورت خوبم نظر افتاد/ از صورت بی طاقتیم پرده برافتاد/ گفتیم که عقل از همه کاری به درآید/ بیچاره فروماند چو عشقش به سر افتاد و گاهی این کار را با تکرار کلمات انجام میدهد: سرم به دنیی و عقبی فرو نمیآید/ تبارک ا... از این فتنهها که در سر ماست یا در غزل دیگری میگوید: ما را سریست با تو که گر خلق روزگار/ دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم. در غزل دیگری هم میگوید: گر سرم می رود از عهد تو سر باز نپیچم/ تا بگویند پس از من که به سر برد وفا را در حالی که با نگاه امروزی نمیتوان باور کرد گوینده این شعرها همان کسی است که گفته صورت زیبا به کار نمیآید. سعدی در ساحت اجتماعی، مدافع نیک نامی است آنجا که در قصایدش میگوید: نام نیکو گر بماند ز آدمی, به کزو ماند سرای زرنگار اما در خلوت و غزلهایش کاملاً متعارض رفتار میکند و میگوید: صوفی سرگردان، در بند نکونامی/ تا درد نیاشامی، زین درد نیارامی * متن بالا خلاصه سخنان دکتر دهقانی در مراسم بزرگداشت سعدی در کافه کتاب است که از پایگاه اطلاع رسانی شهر کتاب برگرفته شده است. /6262
کلید واژه ها: سعدی شیرازی - شهر کتاب -
سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 - 15:05:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]
صفحات پیشنهادی
هدايت امام باقر(ع) وتهاجم فرهنگی/ برخورد با فلسفه ایرانی و یونانی
بهمناسبت میلاد امام محمدباقر ع هدايت امام باقر ع وتهاجم فرهنگی برخورد با فلسفه ایرانی و یونانی شناسهٔ خبر 2537905 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علم كلام در عصر امام محمد باقر ع به شكلی جدید از درون آموزه های اسلامی پدید آمد امامتناقضهای سعدی، محصول دوگانگی فرهنگ ایرانیان است
سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۴ یک استاد ادبیات فارسی با بیان اینکه نوشتههای سعدی بر اساس زندگی دوزیستی ایرانیان است میگوید تناقضهای سعدی محصول دوگانگی فرهنگ ایرانیان است به گزارش ایسنا در مراسمی که عصر دوشنبه - 31 فروردین - به مناسبت بزرگداشت سعدی در کافه کتاب فروشگاه مرکدستور رئیس جمهوری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ گزارش دقیق حادثه تعرض به دو زائر ایرانی در جده برای تصمیم گیری
دستور رئیس جمهوری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش دقیق حادثه تعرض به دو زائر ایرانی در جده برای تصمیم گیری ارائه شود از مجازات مجرمین باید اطمینان حاصل شودرئیس جمهوری در نامهای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده تاکید ک«فرهنگ کامل نامهای ایرانی» منتشر شد
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۷ کتاب فرهنگ کامل نامهای ایرانی از آغاز تا امروز منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب ایسنا فرهنگ کامل نامهای ایرانی از آغاز تا امروز نوشته پریا لطیفیخواه شامل نامهای آذری بختیاری بلوچی ترکی سیستانی عربی فارسی کردی گیلکی لری مازفرهنگی از نامهای ایرانی از آغاز تا امروز
ایلنا فرهنگ کامل نامهای ایرانی به کوشش پریا لطیفی خواه توسط نشر ویستار منتشر شده است به گزارش خبرنگار ایلنا فرهنگ حاضر کوشیده علاوه بر ارائه اسامی که در سالهای اخیر در بین خانوادهها برای نامگذاری فرزندان و تولیدکنندگان کالاها و صاحبان اصناف در نامگذاری کالاهاجامعه ايرانی تشنه هنر انقلابی/همدان صاحب دانشنامه فرهنگی میشود
مهر گزارش می دهد جامعه ايرانی تشنه هنر انقلابی همدان صاحب دانشنامه فرهنگی میشود شناسهٔ خبر 2533680 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۶ استانها > همدان همدان- گرچه سالها از وقوع انقلاب اسلامی در ايران می گذرد اما صاحب نظران معتقدند جامعه ايرانی همچنان تشنه رويش هنرمندان متعهد واهمیت زیرساختهای رسانهای در دیپلماسی فرهنگی
یادداشت اهمیت زیرساختهای رسانهای در دیپلماسی فرهنگی شناسهٔ خبر 2533093 سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها فرستندگان منظومه پیام انقلاب اسلامی باید رسانه اثرگذار خود را جهت دستیابی به شبکه توزیع فراگیر به دست آورند شبکهای که علاوه بر برخورداری از فرفرهنگستانها باید ناظر و دیدبان امور علمی کشور باشند
معاون اول رئیسجمهور فرهنگستانها باید ناظر و دیدبان امور علمی کشور باشند شناسهٔ خبر 2527841 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگستانها محل جذب پژوهشگران و نخبگان برجسته کشور هستند تأکید کرد انتظار این است کهنبود تعامل بین نهادهای فرهنگی یک آفت بزرگ است
سهشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۸ معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت متاسفانه در مسائل فرهنگی و تبلیغی هرچه بیشتر پیش میرویم خلاءها و چالشها بیش از پیش میشود که آن هم به دلیل عدم همافزایی و همکاری بین مجموعههای فرهنگی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری داترویج فرهنگ وقف ثلث اموال از برنامههای کاری اوقاف
سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۴ سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت این سازمان در سال 94 نهادینهسازی و ترویج فرهنگ وقف ثلث اموال را دنبال میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حسن ربیعی با بیان اینکه سال 94 سالی متفاوت برای مجموعه اوقاف خواهد بودجانشین سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر خواستار شد استفاده بهنیه از ظرفیت سربازان وظیفه در عرصههای فرهنگی و اجتم
جانشین سپاه امام صادق ع استان بوشهر خواستار شداستفاده بهنیه از ظرفیت سربازان وظیفه در عرصههای فرهنگی و اجتماعیجانشین سپاه امام صادق ع استان بوشهر خواستار استفاده بهنیه از ظرفیت سربازان وظیفه در عرصههای فرهنگی و اجتماعی شد به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر حمید خرمدل صبح امروزلزومی ندارد ایرانیها پول خود را در عربستان خرج کنند
دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷ ۳۴ رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت امروز جوامع اسلامی و سازمانها باید با یک رویکرد قاطع و درست در قضیه حادثه فرودگاه جده ورود کنند حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویاروايت امام جعفر صادق(ع) از سيره امام محمدباقر(ع)
بهمناسبت میلاد امام محمدباقر ع روايت امام جعفر صادق ع از سيره امام محمدباقر ع شناسهٔ خبر 2537964 دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق ع در احاديث زيادی عباراتی چون کان أبی يفعل کذا يا کان ابی يقول کذا به کار می برد که اينواکنش جالب خارجی ها به یک حرکت خودجوش فرهنگی ایرانی +فیلم
کلیپ به ایران خوش آمدید واکنش جالب خارجی ها به یک حرکت خودجوش فرهنگی ایرانی فیلم یادگاری سازنده کلیپ به ایران خوش آمدید میگوید تاکنون از مالزی لندن و واشنگتن با ما تماس گرفتهاند از این فیلم کوتاه استقبال کرده و پیشنهاد همکاری مشترک و حمایت مالی برای ساخت نمونههای دیگرتمام ظرفیتهای كشور را برای فعالیتهای فرهنگی خارج کشور بكار گرفتیم
تركمان در دیدار نوروزی با كاركنان سازمان فرهنگ تمام ظرفیتهای كشور را برای فعالیتهای فرهنگی خارج کشور بكار گرفتیم شناسهٔ خبر 2527367 دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۳ دین و اندیشه > سایر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار نوروزی با كاركنان این سازمان برنامههای انجامایجاد ۳ کارگروه تخصصی برای فعالیت قرآنی دستگاه های فرهنگی
در دومین جلسه شورا تصویب شد ایجاد ۳ کارگروه تخصصی برای فعالیت قرآنی دستگاه های فرهنگی شناسهٔ خبر 2537570 یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی ایجاد ۳ کارگروه تخصصی برای فعالیت قرآنی دستگاه های فرهنگی ۳ کارگروه تخصصی در شورای فعالیتهای قرآنی دستگاه هاوقاف برای تبديل امامزادگان به قطب فرهنگی گامهای مؤثری برداشت
اسماعيل كوثری اوقاف برای تبديل امامزادگان به قطب فرهنگی گامهای مؤثری برداشت شناسهٔ خبر 2532559 یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت سازمان اوقاف گامهای مؤثری در راستای تبديل شدن مكانهای مقدس به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها