محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793526408
شعر تنها محل بیان اندیشههای ایرانیان بوده است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمد دهقانی:
شعر تنها محل بیان اندیشههای ایرانیان بوده است
شناسهٔ خبر: 2538936 سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
دین و اندیشه > اندیشکده ها
یک استاد دانشگاه گفت: شعر تنها محلی بوده که ایرانی میتوانسته اندیشههای خلوت خود را عنوان کند و جالب این است که جامعه ایرانی این آزادی اندیشه در شعر را میپذیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، عصر دوشنبه ۳۱ فروردین، مراسمی به مناسبت بزرگداشت سعدی در کافه کتاب فروشگاه مرکزی شهر کتاب برگزار شد. دکتر محمد دهقانی، استاد دانشگاه و سعدیپژوه در پاسخ به این سوال که چرا به سعدی، شیخ اجل میگوییم، اظهار داشت: تصوری که همه ما از سعدی داریم، یک مرد جاافتاده، پخته و کامل است که کودکی، نوجوانی و جوانی نداشته به همین دلیل به سعدی میگوییم شیخ و آن هم نه یک شیخ معمولی بلکه یک شیخ بزرگ و اجل. این صفت آنقدر با نام سعدی پیوند خورده است که در فرهنگ و ادبیاتمان، شیخ اجل دیگری نداریم.وی با اشاره به موضوع و عنوان این نشست با نام «سعدی، راوی صادق فرهنگ ایرانی» گفت: سعدی، برای ما فقط یک شاعر نیست؛ او سخنگوی وجدان جامعه ایرانی است و به همین دلیل است که بسیاری از گفتههای سعدی به صورت مثل سائر درآمده است و آنها را گاهی بدون اینکه بدانیم از سعدی است، به کار میبریم.دهقانی با بیان اینکه جامعه ایران تا یک قرن و نیم قبل با سعدی مشکلی نداشت، اظهار داشت: اگر تا پیش از دوره قاجاریه، مخالفتی با سعدی میشده، این مخالفت از نظر فکری نبوده و ادبی و زبانی بوده است چون نگرش سعدی به زندگی ایرانیان مطابق با شیوه زندگی حقیقی ما بوده است و ایرانیان به این زندگی دوگانه عادت داشتهاند و آن را طبیعی میشمردهاند همانطور که معماری ایرانی ما هم همینطور بوده است و به اندرونی و بیرونی تقسیم میشد.وی ادامه داد: طبیعی است ما در خلوت، آنگونه نیستیم که در عرصه اجتماعی هستیم. یعنی لزومی ندارد من نوعی در یک جلسه رسمی، طوری بنشینم و طوری لباس بپوشم که در خانهام اما تعارضی که درباره شعر و نثر سعدی وجود دارد، موضوعی فراتر از این است و آن، اعتقادات و رفتارهایی در خلوت است که کاملاً متفاوت، متضاد و متناقض با رفتارها و عقایدم در عرصه اجتماعی است و نوشتههای سعدی بر اساس این زندگی دوزیستی ایرانیان است که البته این نکته، در آثار شاعران دیگر هم بوده است به عنوان مثال، حافظ میگوید «حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی/ بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت میکنم» حافظ در این بیت میگوید در یک مجلس، حافظ قرآن است و در مجلس دیگری، شرابخوار قهاری که شراب معمولی برایش کافی نیست و درد مینوشد و این کار را هم هنر خود میداند چون در اینجا صنعت کردن یعنی هنر به خرج دادن.شعر تنها محل بیان اندیشههای ایرانیان بوده استاین استاد ادبیات فارسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اساساً بیدلیل نیست که شعر برای ایرانیها اهمیت داشته است چون شعر تنها محلی بوده که ایرانی میتوانسته اندیشههای خلوت خود را عنوان کند. چون برای شاعران، شادی پنهانی فایده نداشته، آنها میبایست شادیشان را آشکار کنند، همانطور که حافظ میگوید رقصی چنین میانه میدانم آرزوست؛ این کار فقط در شعر امکان داشته و جالب این است که جامعه ایرانی این آزادی اندیشه در شعر را میپذیرد. برای همین هم هست که شاعر شهید یا مقتول نداریم اما تا دلتان بخواهد نویسنده داریم که محاکمه، اعدام یا سوزانده شدهاند. چراکه نثر با لایه جدی زندگی مردم سر و کار دارد و اگر هم امروز ما گلستان سعدی را میپذیریم و آن را تحمل میکنیم به دلیل یک اشتباه است، این اشتباه که فکر میکنیم گلستان، نثر است!دهقانی افزود: زمانی که پای اروپائیان به ایران باز شد و بعد هم ایرانیان در جنگ با روس به سختی شکست خوردند، به این فکر افتادند که دلایل این شکست را پیدا کنند و از آنجاکه ایرانیان عادت دارند کسی را پیدا کنند و ریشه تمام مشکلات و سختیها را به گردن یک نفر بیندازند، سعدی را مقصر همه بدبختیهای ایرانیان اعلام کردند در حالی که بین هنرمند و فرهنگ، رابطهای یکطرفه برقرار نیست و آثار سعدی، محصول همین فرهنگ است.وی همچنین گفت: در این جلسه میخواهم بگویم اگر هم سعدی مقصر است، این تقصیر، جنبه فردی و شخصی ندارد و در ضمن منحصر به آثار سعدی نمیشود به عنوان مثال یکی از موضوعات اصلی در ادبیات فارسی، بحث جانستایی و تنستیزی است. ستایش جان و روح در برابر ستیز با جسم و بدن. رودکی در یکی از شعرهایش میگوید مرد مرادی، نه همانا که مرد/ مرگ چنان خواجه نه کاریست خرد/ جان گرامی به پدر باز داد/ کالبد تیره به مادر سپرد یعنی جسم که باید دفن شود، تیره و بیارزش است! سعدی هم میگوید: تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت/ اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی/ چه میان نقش دیوار و میان آدمیت. یا در جای دیگری میگوید: صورت زیبای ظاهر هیچ نیست/ ای برادر سیرت زیبا بیار.دهقانی ادامه داد: و این سعدی که اینقدر در تقبیح ظاهر نوشته، غزلهایی دارد که جسم بیارزش انسان برایش تقدس پیدا میکند و از هر عنصر دیگری ارزشمندتر میشود. زآن گه که بر آن صورت خوبم نظر افتاد/ از صورت بی طاقتیم پرده برافتاد/ گفتیم که عقل از همه کاری به درآید/ بیچاره فروماند چو عشقش به سر افتاد و گاهی این کار را با تکرار کلمات انجام میدهد: سرم به دنیی و عقبی فرو نمیآید/ تبارک ا... از این فتنهها که در سر ماست یا در غزل دیگری میگوید: ما را سریست با تو که گر خلق روزگار/ دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم. در غزل دیگری هم میگوید: گر سرم می رود از عهد تو سر باز نپیچم/ تا بگویند پس از من که به سر برد وفا راوی افزود: در حالی که با نگاه امروزی نمیتوان باور کرد گوینده این شعرها همان کسی است که گفته صورت زیبا به کار نمیآید.دهقانی با بیان اینکه غزل، قالبی است که از آن برای بیان اندیشههای خلوت استفاده میشود، اظهار داشت: یکی از ارزشهای ایرانی، نیک نامی است و بسیاری از شاعران همچون فردوسی بر این مهم تکیه کردهاند اما غزلهایی هم از حافظ هست که خلاف این را میگوید. مثل آنجاکه میگوید زاهد از کوچه رندان به سلامت بگذر/ تا خرابت نکند صحبت بدنامی چند. با این شعر، ناگهان، بدنامی ارزش میشود! سعدی هم همینطور است و در ساحت اجتماعی، مدافع نیک نامی است آنجا که در قصایدش میگوید: نام نیکو گر بماند ز آدمی, به کزو ماند سرای زرنگار اما در خلوت و غزلهایش کاملاً متعارض رفتار میکند و میگوید: صوفی سرگردان، در بند نکونامی/ تا درد نیاشامی، زین درد نیارامیگفتنی است در پایان این نشست، جلسه پرسش و پاسخ و همچنین سعدیخوانی برگزار شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
ایرانیان موسس علم حدیث بودهاند
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ یک عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان گفت شکوفا شدن استعداد ایرانیان متاثر از اسلام و جهانی شدن اسلام متاثر از قلم ایرانیان بوده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان گراوند در کرسی آزاداندیشی با عنوان هویت اسلامیدر واکنش به ادعاهای کیروش ترابیان: هیچ وقت ادبیات من این گونه نبوده است/ هدفم همیشه خدمت است
در واکنش به ادعاهای کیروشترابیان هیچ وقت ادبیات من این گونه نبوده است هدفم همیشه خدمت استرئیس کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال گفت هیچ وقت ادبیات من به گونهای نیست که بخواهم به کسی توهین کنم به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس عباس ترابیان در واکنش به ادعاهای کارلوس کی&zwnدر جزئیات هرگز به توافق نمیرسیم/ بیانیه دارای ضمانت حقوقی است
مناظره ابعاد حقوقی بیانیه سوئیس در جزئیات هرگز به توافق نمیرسیم بیانیه دارای ضمانت حقوقی است شناسهٔ خبر 2535016 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها منوچهر محمدی در نشست ابعاد حقوقی بیانیه سوئیس گفت معتقدم در کوتاه مدت چیزی بدست نخواهد آمد500 زائر از محل اجرای نیات واقفان عازم کربلا میشوند
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۷ معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای بزرگترین طرح اعزام زائران حسینی ع و اعزام 500 زائر بار اولی از محل اجرای نیات واقفان به شکل رایگان به کربلای معلی خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلاحوزه علمیه خراسان قطب علمی تشیع و جهان اسلام بوده است
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۵ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت خراسان و حوزه علمیه آن قطب علمی تشیع و جهان اسلام بوده است به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در دومین همایش تفسیر و تفسیرنگاری حوانسان تنها موجودی است که روایت می کند/ بنیادی ترین پیام حافظ
یادداشت دینانی انسان تنها موجودی است که روایت می کند بنیادی ترین پیام حافظ شناسهٔ خبر 2526024 سهشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشمندان دینانی می نویسد حافظ خود را روایت می کند حافظ را به روایت خود حافظ باید شناخت البته به مجرد اینکه من بخواهم روایت حافظ ر-شعر و داستان، چاشنی تنهاییهای من
شعر و داستان چاشنی تنهاییهای من کتابها دوستان بیریا و صبوری بودند که بیصدا با من نجوا میکردند و راه و رسم حرف زدن با نوشتن را به من آموختند دیگر من بودم و کتابها و قلم و کاغذ سفید بود و من میخواندم و مینوشتم طعم شعرها را مزه میکردم و از چاشنی داستانها لقمهای به دهادر گفتوگو با دبیر اجرایی ششمین کنگره ملی شعر فاطمی مطرح شد بیان تعابیر زیبا و بدیع در اشعار کنگره ملی شعر فاط
در گفتوگو با دبیر اجرایی ششمین کنگره ملی شعر فاطمی مطرح شدبیان تعابیر زیبا و بدیع در اشعار کنگره ملی شعر فاطمیدبیر اجرایی ششمین کنگره ملی شعر فاطمی گفت شاعران آئینی و حتی غیر آئینی تمام توان خود را گذاشتهاند تا حرفهای تازه و تعابیر زیبا و تازهای از این بانوی بزرگ در اشعار خمحمد هاشمی: آیتالله هاشمی در مجلس خبرگان به تکلیف خود عمل کرد/ ممنوعالتصویر و ممنوعالبیانیها تنها مربوط به
محمد هاشمی آیتالله هاشمی در مجلس خبرگان به تکلیف خود عمل کرد ممنوعالتصویر و ممنوعالبیانیها تنها مربوط به قوه مجریه نیست عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت بر اساس قانون اساسی٬ تعامل قوا برای خدمت به مردم و اداره کشور ضروری است اما فراموش نکنیم برخی مسائل تنها مربوط به قوه مجریه نیستلذت و شیرینی عبادت تنها با دوری از گناه درک میشود
آیت الله قرهی لذت و شیرینی عبادت تنها با دوری از گناه درک میشود شناسهٔ خبر 2529725 پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی در درس اخلاق خود گفت مبتلا شدن به گناهان اصل عبادت را برای انسان سنگین می کند و لذتش را نیز از بین می بمستند شرح مدح + شعر و اجرای حاج احمد واعظی در حضور رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
مستند شرح مدح شعر و اجرای حاج احمد واعظی در حضور رهبر انقلاب کد خبر ۴۹۰۳۷۳ تاریخ انتشار ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲ ۳۹ - 11 April 2015 قسمت اول قسمت دوم لینک را کپی کنید لینک را کپی کنیددر آیین رونمایی از «از آخر مجلس شهدا را چیدند» عنوان شد عرفانپور: مسیر شعر انقلاب میراث امام خمینی
در آیین رونمایی از از آخر مجلس شهدا را چیدند عنوان شدعرفانپور مسیر شعر انقلاب میراث امام خمینی است امینی اشعار عرفانپور بیانگر مطالعات دینی شاعر استشاعر رباعی از آخرمجلس شهدا را چیدند گفت مسیر شعر انقلاب میراث امام خمینی ره و خون شهدایی است که هنوز هم آنها را نمیشناسیم واعزام ۵۰۰ زائر بار اولی به عتبات عالیات از محل عواید موقوفات
اعزام ۵۰۰ زائر بار اولی به عتبات عالیات از محل عواید موقوفات شناسهٔ خبر 2536480 شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به وجود ۱۹۵ موقوفه مرتبط با اعزام زائران به عتبات عالیات از اعزام۵۰۰ زائر بار اولیبیانیه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه در محکومیت کشتار مردم مظلوم یمن
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با صدور بیانیهای کشتار وحشیانه مردم مظلوم و بیدفاع یمن را محکوم کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این بیانیه آمده است بسم الله قاصم الجبارین مبیر الظامین مدرک الحاربین دعراقچی: بیانیه لوزان تنها مجموعهای از راهحلهاست/ میدانیم چگونه مساله اصلی توافق هستهای را حل کنیم
عراقچی بیانیه لوزان تنها مجموعهای از راهحلهاست میدانیم چگونه مساله اصلی توافق هستهای را حل کنیم یک مذاکرهکننده ارشد هستهای ایران با بیان این که هنوز هیچ توافقی وجود ندارد گفت بیانیه لوزان تنها مجموعهای از راهحلهاست به گزارش نامه نیوز سید عباس عراقچی عضو ارشد هیاتهاشمی: ممنوعالتصویر و ممنوعالبیانیها تنها مربوط به قوه مجریه نیست/در انتخابات اخیر خبرگان آیتالله هاشمی در
هاشمی ممنوعالتصویر و ممنوعالبیانیها تنها مربوط به قوه مجریه نیست در انتخابات اخیر خبرگان آیتالله هاشمی در این مورد هم به تکلیف خود عمل کرد عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت بر اساس قانون اساسی٬ تعامل قوا برای خدمت به مردم و اداره کشور ضروری است اما فراموش نکنیم برخی مسائل تنها مربوطاعزام 500 زائر از محل عواید موقوفات به عتبات عالیات
یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۱ برای نخستین بار در سال جاری 500 زائر باراولی امام حسین ع شب گذشته از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و از محل عواید موقوفات به عتبات عالیات اعزام شدند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین احمد شرفخانی معاو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها