تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798116406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی ژانر وحشت در سینما


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶



در نشست بررسی ژانر وحشت مطرح شد که در این ژانر تقابل اصلی بین هنجار و ناهنجار است. به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی "کابوس در خیابان الم" ساخته وس کریون شنبه 29 فروردین در سالن سیف الله داد خانه سینما به نمایش درآمد و پس از نمایش با حضور حسن حسینی و اسماعیل میهن دوست مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این فیلم در راستای سلسله جلسات "بررسی ژانرهای سینمایی" و به منظور بررسی ژانر وحشت به نمایش درآمد و مورد تحلیل قرار گرفت. در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برگزار شد، حسن حسینی پیرامون نقد ژانرهای سینمایی گفت:«در نقد ژانرهای سینمایی همواره باید سه عنصر را در نظر گرفت که روایت، زیبایی شناسی سمعی بصری و آیکونوگرافی یا شمایل نگاری. وی به نقل از استیون نیل؛ منتقد ژانرشناس ادامه داد:«همه ژانرهایی که در سینمای هالیوود می‌شناسیم از جمله ژانر وحشت یک حرکت ساده روایتی دارند. در شروع فیلم یک نقطه باثبات A داریم که مشکل از آنجا شروع شده و در انتها به موقعیت باثبات B می‌رسیم که در آن نقطه مسئله حل می‌شود. اتفاقی که بین این دو موقعیت می‌افتد، ژانرها را از هم جدا می کند.» این تحلیلگر سینمایی افزود:«در این میان تقابل‌هایی اتفاق می‌افتد که در ژانر وحشت تقابل اصلی بین هنجار و ناهنجار است. آنچه هنجار را تهدید می‌کند به هیولا تعبیر می‌شود پس روند فیلم ترسناک به موقعیت و جهت گیری نسبت به هیولا بستگی دارد. شناخت هیولا هم به رابطه جزء و کلی که در فیلم وجود دارد، برمی‌گردد. ممکن است هیولا در یک فیلم غیرترسناک هم وجود داشته باشد ولی چون خطری شخصیت اصلی را تهدید نمی‌کند، فیلم در ژانر ترسناک نمی‌گنجد. بنابراین در خوانش ژانرهای سینمایی نمی‌توانیم یک ژانر را با یک مشخصه تعریف کنیم.» در بخشی دیگر اسماعیل میهن دوست این پرسش را مطرح کرد که در این راستا هیولای فیلم "روانی" هیچکاک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ حسینی در پاسخ با ذکر این نکته که دو مکتب نقد داریم، افزود:«یکی از آنها مکتب نقد مارکسیستی- فرویدی است که کارکرد رویا و غیرواقعی آن زیاد است درست مانند خواب. ما در حالت خودآگاه از هیولا بدمان می آید ولی در ناخودآگاه از آن لذت می‌بریم چون بخشی از امیال ما را که به واسطه نظم اجتماعی سرکوفت شده، متجلی می‌کند. هیجان فیلم ترسناک در حالت فرویدی از همین دیدگاه نشأت می‌گیرد و تصویر هیولا در این نوع فیلم‌ها قابل همذات پنداری می‌شود.» او ادامه داد:«مکتب دیگر روانشناسی شناخت‌گرا به تعبیر نوئل کرول است که به ناخودآگاه اعتقاد ندارد. کرول این پرسش را مطرح می‌کند که چرا ما خودآگاهانه به تماشای فیلم ترسناک می‌نشینیم و هیولای فیلم ترسناک برایمان جذاب می‌شود؟ جواب این است: آنچه ما حین دیدن فیلم ترسناک تجربه می‌کنیم ترس مصنوع است؛ چیزی شبیه ترس واقعی. پس ما برای خود ترسیدن نیامده‌ایم بلکه برای تماشای هیولای فیلم و نحوه نابود کردنش در طول فیلم به تماشای آن نشسته‌ایم.» حسینی افزود:«اگر فیلم "کابوس در خیابان الم" را از منظر مارکسیستی- فرویدی نگاه کنیم، هیولای فیلم بدلیل غیر ملموس بودن چندان ارزشی ندارد اما از منظر مکتب روانشناسی شناخت‌گرا، نتیجه بهتری نسبت به مکتب مارکسیستی- فرویدی می‌گیریم.» این منتقد سینمایی درباره هیولای فیلم "روانی" خاطرنشان کرد:«از منظر نوئل کرول اگر بتوانیم منشأ علمی هیولا را توجیه کنیم دیگر فیلم ترسناک نیست چون روان رنجوری هیولا با علم روانشناسی توجیه پذیر است. پس از این منظر "روانی" یا حتی "سکوت بره‌ها" فیلم ترسناک نیستند.» وی در ادامه منظر دیگری از فیلمهای ترسناک را مدل مانستروس فمینیسم (زنانگی هیولایی) برشمرد و گفت:«در این فیلم‌ها می‌توان خصلت‌های زنانه را در هیولای فیلم دید که در ظاهر شکل زنانه هم ندارد مثل فیلم‌های گرگ نما و ...» حسن حسینی درباره فیلم "کابوس در خیابان الم" عنوان کرد:«می‌توان این فیلم را بر مبنای رابطه با اسلشر(slasher) تعریف کرد. هرچند فیلم اسلشر نیست اما بسیاری از مولفه‌های این فیلم‌ها را دارد. اگرچه دوره فیلم اسلشر در سال ۱۹۸۲ تمام شده اما تبدیل به یک ژانر فرعی شده است. اسلشر نوعی تکنیک در دکوپاژ و فرم روایت هم هست و دو عنصر اصلی دارد که عبارتند از جسم (بدن قربانی؛ عموماً زن) و خنجر (شئ تیز و برنده که جسم را هدف قرار می‌دهد).» وی درباره تفاوت این ژانر فرعی با سایر زیرشاخه‌های ژانر وحشت افزود:« در فیلم اسلشر قاتل دیده نمی‌شود بلکه با نمای نقطه دید در طول فیلم حضور دارد. زوایای قاتل نیز نامعمول است مثل اینکه قاتل در جایی کمین کرده باشد. در دکوپاژ اسلشر تماشاگر به واسطه دیدن نقطه دید قاتل از قربانی جلوتر است ضمن اینکه نمی‌داند قاتل کی و کجا می خواهد به قربانی حمله کند. شخصیت پردازی در این نوع فیلم‌ها مفهومی ندارد بنابراین شخصیت‌ها از طریق یک سری تقابل‌ها به تماشاگر معرفی می‌شوند و بخش عمده قربانی‌ها زنان و نوجوانان هستند.» این تحلیلگر سینمایی ادامه داد:«فیلم‌های اسلشر به واسطه تأثیر گذشته به زمان حال، ساختاری دوپاره دارند که شامل رخدادهای گذشته و رخدادهای زمان حال است. هیولا هم عنصری است که برای انتقام گرفتن از گذشته به حال می‌آید. همچنین کارکرد لوکیشن در اسلشرها این است که شخصیت های اصلی را از بافت اجتماعی جدا کند.» حسینی در خصوص ساختار اسلشرها گفت:«ساختار این نوع فیلم‌ها بر پایه پیرنگ نیست. در این فیلم‌ها تعدادی صحنه تماشایی داریم که یک روایت کوچک آنها را به هم پیوند می‌دهد. در فیلم "کابوس در خیابان الم" هشت صحنه تماشایی وجود دارد و این صحنه‌ها همان کارکرد ارتباط صحنه های رقص و آواز را با روایت در فیلم های موزیکال دارند.» در پایان برخی از حاضران پیرامون ژانر وحشت پرسش هایی را مطرح کردند که حسن حسینی به آنها پاسخ داد. جلسه نمایش و نقد و تحلیل فیلم سینمایی "کابوس در خیابان الم" که با حضور اعضای انجمن منتقدان و صنوف دیگر ساعت 17 در سالن سیف الله داد خانه سینما آغاز شد تا ساعت 21 به طول انجامید. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن